Hey, Ik heb een week terug 3shetjes opgevangen. Deze stonden hun hele leven bij shapen in de modder te lopen op een klein stukje land. Ik heb geprobeerd de meeste vastgeklompte poep en modder weg te borstelen maar dat lukt niet helemaal. Ook met wassen gaat het niet soepel. De brokken trekken aan de haren en veroorzaken zo wel irritatie waardoor ze gaan schuren. Ze krabben en bijten veel . Dus ik vermoed eczeem/luis. Zou ik eventueel kunnen scheren? Kan ik in deze periode (voorjaar) scheren en welke dekens heb ik dan nodig. Ze staan voorlopig op stal omdat de hoefsmid nog moet komen en daarna staan ze overdag op weide met een open stal.
Scheren kan elk moment van het jaar, en in dit geval zou ik het ook zeker doen! Een 100/150 grams deken zal wel voldoende voor ze zijn op het moment, als ze erg mager zijn zou ik 200 grams opdoen.
Monster
Geplaatst: 08-04-15 18:35
Waarschijnlijk zijn ze nu flink aan het verharen, dit jeukt ontzettend. Ik zou dit even afwachten als ik jou was.. De klonten met modder en poep vallen er dan vanzelf vanaf. Flink roskammen zullen ze nu wel heerlijk vinden!
Als je graag wilt scheren, scheer dan alleen de gedeeltes die echt nodig zijn. Deken is met de aankomende temperaturen niet echt nodig.
Dankuwel voor de tip. Ik zal indd nog even afwachten en zouden ze over een paar weken nog niet vooruitgaan dan zal ik de nodige delen scheren. Bedankt. En ik zal ze een goed verwennen die arme diertjes.
Erge klonters kun je ook voorzichtig losknippen. Vaak zit het te vast om het in een keer te doen zonder de huid te raken. Een deel losknippen en dan wachten tot de rest er met verharen erafkomt kan ook. Scheren lukt niet als de klonters te groot zijn.
Knippen heb ik al gedaan maat er blijven vele klontertjes zitten waar ik heel moeilijk bij kan. Misschien dan toch maar scheren. Ik zal het eens vragen aan iemand met wat meer ervaring bij mij in de buurt. Die kan eens kijken of het nodig is en eventueel helpen
Je kunt nu zeker nog scheren hoor, denk dat je pony's er lekker van op zullen knappen
Sjolvir
Geplaatst: 08-04-15 19:00
Als je dekens hebt zou ik zeggen, lekker scheerapparaat erover.
Puckbeer
Geplaatst: 08-04-15 19:01
Hadden wij ook! Ook 3 setjes dat was in de zomer en hadden ze alle 3 goed gewassen, dus ff afwachten en misschien zo'n ijzeren roskam als ze erg verharen
Fjelle8
Geplaatst: 08-04-15 19:04
Uhm mijn verzorgpony heeft dit ook ontzettend! Ik zou gewoon knippen, en iedere dag goed roskammen.
Ik heb geen dekens en ik heb er 3nodig. Wat vrij prijzig is. En tweedehands is altijd zo een risico. Maar ik heb het er voor over. Misschien iemand een goed deken /merk /site /winkel.
aisie
Geplaatst: 08-04-15 19:13
Als je denkt dat ze luis hebben dan zou ik zeker scheren en daarna even goed wassen met anti luis. Denk dat ze daar enorm van op zullen knappen. Heb je foto's van de shetjes?
Die bij ons hadden trouwens ook luis, ze zijn een laard keer met anti luis gewassen
Shetlover3
Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-15 19:20
Nee nog geen foto's gemaakt. Ze hebben een enorme lange vacht en ook een dikke vacht en ik merk dat ze voor de tijd van het jaar toch nog niet veel verharen. Maar dat kan ook nog komen.
Wassen doet wonderen maar natuurlijk zijn ze nog een beetje schuw maar moeilijk gaat ook. Ik vraag zoizo voor assistentie bij het scheren want ze zullen natuurlijk wat geschrokken reageren. Aleen weet ik dis niet percies voor welke dekens ik moet gaan. En iemand die een bepaalde shampoo graag gebruikt?
voor het wassen gebruik ik baby shampo (zonder parfum) en als ik dat niet heb en heb paarden shampo gebruik ik dat liever. het scheren zou ik echt even een ervaren persoon bij halen dit omdat de shetjes schikkerig zijn en de gene meer ervaring mee heeft met dat soort paarden weet dan ook wat hij dan ook moet doen als ze door het lint gaan.
Oke super. Ja ik werk eigenlijk alleen met paarden en shetjes zijn vrij nieuw voor mij. En toch hou ik al zoveel van ze. ik ga er zeker een ervaren oersoon bijhalen. Contacten genoeg. Komt goed alvast bedankt voor de info en hulp.
Mijn ouders staan mij hier in bij. Alleen hebben zij de kennis niet over shetlanders om daar mee te helpen. Zij verzorgen samen met mij een goed onderdak. Dat is allemaal geregeld en ze staan hier in een warm huisje met veel aandacht tijd en liefde.
Koper
Geplaatst: 11-04-15 21:58
Luis kun je vrij makkelijk herkennen aan dat paarden er kale plekken van krijgen. Vaak als eerste bij de hals.
De kans dat ze jeuk hebben door verharen, verstikte vacht en vooral een slecht dieet (in het verleden) lijkt me groter dan dat ze luis hebben. Ik zou het verharen afwachten, en regelmatig roskamen en wassen.
Welke kleur zijn de ponies? Hoe donkerder ze zijn hoe makkelijker je kunt zien of ze luis hebben.
Dat is een handige tip. 2 voskleurige e 1 bonte (met veel wit) 1van de vosjes heeft wel een grote kale plek bij de hals en 1aan de onderkant van zijn buik. De ander heeft er enkel aan de rand van zijn manen (misschien exeem of is dat geen kenmerk ?) de bonte had enkel veel te lange hoeven maar ziet er over het algemeen goed uit. Alvast bedankt