van 's nachts op stal naar 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nova3

van 's nachts op stal naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 11:52

Mijn paard heeft al enkele jaren allergie voor het stof in hooi, nu was dat redelijk goed onder controle te houden door voordroog te voederen maar ik merk dat hij er dit jaar toch meer last van heeft dan andere jaren.

Mijn paard staat overdag buiten en gaat als het donker wordt op stal. Hij staat daar momenteel op stro en krijgt dus voordroog en een portie bietenpulp en een schepje krachtvoer.
Nu hoest hij dus al enkele maanden een beetje (vaak bij het aandraven enkele kuchjes). Nu wil ik niet dat dit nog erger wordt en heb dus aan mijn dierenarts gevraagd wat de opties zijn. Haar antwoord was dat hij best 24/7 naar buiten zou moeten verhuizen.

Opzich is dit niet zo moeilijk. Mijn staleigenares verhuurt ook gewoon weides met schuilstal dus ik zou gewoon kunnen blijven staan waar ik nu sta en heb dan nog steeds piste etc. die ik kan gebruiken. Ook zien wij het wel zitten om een pony bij te kopen zodat mijn paard niet alleen staat.
De enige reden waarom ik twijfel is omdat ik niet zelf elke dag naar de weide kan om te checken/voederen. Ik zit op kamers en heb nu niet de mogelijkheid om elke avond naar huis te komen. Ze zouden dan dus onbeperkt voordroog krijgen (enkel in de winter/ in de zomer is er gras genoeg). Ikzelf ben 3-4 dagen per week bij mijn paard en mijn mama zou het ook zien zitten om 1 keer extra te gaan kijken. Mijn staleigenares gaat zelf ook elke dag langs om water bij te vullen dus als er dan echt iets is ziet ze dat ook wel.

Maar ik vind het toch maar eng -O-
Zou ik mijn paard verhuizen of er toch maar het beste van maken als hij gewoon 's nachts binnen staat?

RianneH

Re: van 's nachts op stal naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:55

Je komt nu toch ook niet iedere dag bij je paard?
Waarom verwacht je dat als hij 24/7 buiten staat hij het slechter gaat doen?

Persoonlijk klinkt het als een uitstekende optie. Vraag de staleigenaresse even je paard te controleren als ze voert en het water bij vult op de dagen dat jij niet komt.
Ik ga 4-5 dagen in de week naar mijn paard. Overige dagen doen stalgenoten de klusjes en controleren we elkaars paarden. Werkt uitstekend.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:55

Kies voor je paard, die zal zich beter voelen 24/7 buiten. Of hij nu op stal staat of in een weide met schuilstal, je bent op de dagen dat je afwezig bent toch afhankelijk van de stalhouder qua controle.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:02

Zeker lekker buiten zetten!
Jij komt dan misschien niet elke dag maar er wordt wel elke dag gekeken.
Op een wei overdag gebeurd niks anders dan 's nachts, het is niet ineens gevaarlijker.
Ik denk dat je je paard er blij en gezond mee maakt. :j

niienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:13

Ik zou ook voor buiten gaan, beter voor je paard en als de stal eigenaresse toch komt controleren zal er waarschijnlijk wel niets aan de hand zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:47

Of de stalhouder nu naar je paard in stal kijkt, of naar je paard in de weide als ze voert, zoveel verschil zal dat niet zijn toch? Het valt een kundig persoon direct wel op of er wat mis is of niet :) Ik denk dat je je weinig zorgen hoeft te maken als er gewoon wordt gevoerd (wat ik begrijp uit het onbeperkt ruwvoer verhaal). Ik zie het als een ideale kans, ik zou graag zo'n kans willen hebben voor mijn paard (ook wat gevoelige luchtwegen).

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:51

Je maakt je echt te veel zorgen. Je paard gaat 24/7 buiten met een schuilstal zeker geen probleem vinden. Daarnaast blijft de stalhoudster het allemaal in de gaten houden dus het komt vast goed.