Thermometer en temperaturen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Debby614

Thermometer en temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 19:27

Ik ben begonnen met het samenstellen van een ehbo kistje en heb hier op bokt al een hoop ideeen opgedaan. Maar waar koop ik een thermometer en wat voor? Bij divoza en hypoplaza vind ik niks op de website... En hoe werkt temperatuur opmeten ? Zijn er mensen die standaart bijvoorbeeld elke week temperaturen en dan bijhouden?

Avelienvd

Re: Thermometer en temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:29

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 19:30

Huh? Oh bedankt!!!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:34

Gewoon eentje van de action vandaan voor 2 euro of zo werkt net zo goed. Even een beetje vet erop of een keer erop spugen en thermometer van achter bij je paard inbrengen en vast houden. Geeft vanzelf piepje als die klaar is. Op zich is het wel handig om te weten wat de basis tempratuur van je paard is dat verschilt nog wel eens per paard

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:17

Ik heb het een tijd gemeten bij mijn paard omdat er dreiging op stal was van droes. Als ik nu twijfel weet ik in elk geval de referentiewaardes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:02

Een gewone 'mensen'thermometer kopen. Kosten een stuk minder als die belachelijk dure paardendingen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:11

Ik heb ook gewoon een 'mensenthermometer'. Wel eentje die (extra) snel meet, dat is voor je paard wel zo fijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:37

Ik vind dat piepje als ie klaar is wel prettig, onder de staart is het nogal eens donker en dan zie je niet zo best wanneer hij niet meer beweegt :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:38

DubbelDun schreef:
Ik vind dat piepje als ie klaar is wel prettig, onder de staart is het nogal eens donker en dan zie je niet zo best wanneer hij niet meer beweegt :D

Ja, dat zeker weten! Die van mijn piept ook (allebei trouwens, ik heb nog een tweede exemplaar, maar die is langzamer dan mijn meestgebruikte thermometer), wel zo handig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:51

Ik heb er eentje bij de dierenarts weg, die is binnen enkele seconden klaar. Vorig jaar moesten we 2x per dag de paarden temperaturen en toen was ik die speciale paardenthermometers binnen no time zat, die doen er minuten over voro ze eindelijk klaar zijn, daar had ik geen zin in :+ (na 2 maanden minimaal 2x daags temperaturen....)

Die van de DA heeft echter geen 'ring' aan de achterkant om makkelijk vast te houden, maar als je gewoon goed vast houdt is er niets aan de hand. Vasthouden is wel belangrijk, anders kan hij de anus in verdwijnen en heb je grotere problemen :=

Marieke1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:10

Een normale thermometer voldoet prima. Handig voor jezelf is regelmatig de temperatuur van je paard te meten zodat je weet wat de normaalwaarde is en je een idee hebt wanneer het afwijkt. Het ene paard is het andere paard niet. Let er wel op dat je rekening houdt met het moment dat je dit doet, 's ochtends en 's avonds kan er best wat verschil in zitten en uiteraard voor voor en na het rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:14

En of het buiten -10 is of +35 :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:18

Ook belangrijk om de thermometer diep genoeg in te brengen omdat je anders een lagere temperatuur meet.
Maar hier ook een gewone thermometer bij de kruitvat vandaan voldoet prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:34

wat ik vandaag gemerkt heb is dat verschillende termometers ook anders meten: slechte zaak.

Mijn thermometer gaf 36.2....
Die van de dierenarts 38,4!

Hoe kan dat nou.
De mijne is een digitale, haar eentje met kwik(zon ouderwetse).

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:42

Je moet wel zorgen dat t puntje van de thermometer de wand raakt volgens mij, ik heb er eentje met een licht buigbare top en houdt m dan een beetje schuin zodat ik niet in t luchtledige aan t meten ben...
De flexibele top vind ik daarom dus handig zodat kans op iets kapot prikken misschien minder is

Edit: er dus recht in steken en daarna beetje schuin houden bij t meten en er weer recht uit halen.
Laatst bijgewerkt door kobuss1 op 09-05-15 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:42

Zij verdient geld aan koorts, jij betaalt het ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:43

Dat is best wel veel verschil. De ene zal wel iets gevoeliger zijn dan de andere maar 2 graden is dan weer wat veel.

Let bij de eerste keer wel een beetje op want de meeste paarden moeten er even aan wennen zegmaar. En omdat je toch vaak schuin achter je paard staat moet je een beetje op de beentjes Letten.
Ook willen sommige paarden erg knijpen met hun staart, Let er dan ook op dat je thermometer niet in je paard verdwijnt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:41

we hebben met meerdere thermometers gemeten DD, en mijn weidegenote met dezelfde thermometer gaf dezelfde lage waarde.
Van andere temperatuur kwam ie wel op 38 uit ook....dus dat vind ik wel vreemd.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:44

Wij gebruiken altijd een gewone thermometer. Maar dat met een buigzaam topje klinkt wel handig!!

Eneeh, goed vasthouden de thermometer, want ze slikken hem in!