Help! Lint met grote trekkracht wel of niet doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Otte001

Help! Lint met grote trekkracht wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 17:58

Sinds een paar maanden zijn wij eigenaar van een huis met grond waarvoor we een paddock paradise aan het inrichten zijn. Bedoeling is om drie rijen lint te bevestigen aan palen die om de drie meter staan.Gaat om een stuk van 1 ha.

Omdat mijn merrie in het najaar in de draad (koord) is blijven hangen en daar een flinke verwonding met dito kosten aan over heeft gehouden was ik op zoek naar lint dat snel breekt als ze er in blijven hangen.

Ik had een Gallagher lint gevonden met breekkracht op 275, nu blijkt echter dat de trekkracht/breekkracht 520 kg is. Onze paarden wegen beide geen 500 kg. Met het verleden in mijn achterhoofd ben ik bang de verkeerde keuze te maken. De een roept van lint is veilig, de ander van nee niet doen.

Wel doen? Gallagher Turbostar of niet? Of Koltec? die zit op 345 kg ... of moet ik gewoon vertrouwen hebben dat het geen tweede keer gebeurd?

anneliesdj

Re: Help! Lint met grote trekkracht wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:04

Als je je serieus zorgen maakt, kun je beveiliging in de vorm van een lintsnijder op je lint maken, die snijd het lint door als er een bepaalde kracht op komt.
Maar persoonlijk denk ik dat het belangrijker is ervoor te zorgen dat je paarden gewoon niet aan het lint komen, dus een flinke lel stroom erop, goede klok eraan en je verdiepen in de ins en outs en wat je vooral wel en niet moet doen. Op de website van gallagher staat hier best veel info over.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:07

Mij is altijd gezegd dat draad sneller breekt. Het is wel minder zichtbaar, dus misschien is dat ook niet handig. -O-

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:36

Je kunt ook om bijv de 6 meter los lint ertussenplaatsen. Volgende 6 meter en zo verder werken. Je klempt het op de palen samen. Maar hier door is niet heel je lint kapot als ze er door heen gaan en ligt er alleen een stuk van 6 meter vanaf.

Het is alleen een stuk meer werk

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 21:23

wat bedoel je met los lint? Extra meters klemmen op de volgende paal?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:31

just_kiki schreef:
Je kunt ook om bijv de 6 meter los lint ertussenplaatsen. Volgende 6 meter en zo verder werken. Je klempt het op de palen samen. Maar hier door is niet heel je lint kapot als ze er door heen gaan en ligt er alleen een stuk van 6 meter vanaf.

Het is alleen een stuk meer werk

En een heel dom idee want daardoor help je een goede geleiding en je stroomcircuit om zeep.
Tenzij je niet van plan bent er stroom op te zetten maar dan is lint ook een erg dure uitgave.

Zoals ik al zei; verdiep je even in het stroomcircuit. Beter zorgen dat je paarden eraf blijven, lint wat makkelijk breekt is ook niet alles, als ze dat door krijgen staan ze om de haverklap bij de buren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:07

Als paarden écht in paniek zijn dan zien ze niks meer en gaan ze overal doorheen. Grenst je PP aan een drukke weg dan zo ik sowieso geen lint als afscheiding willen, maar heb ik geïnvesteerd in een metalen gaashek van voldoende hoogte.
De binnenrand van mijn PP is wel stroomdraad (4 mm). Dat knapt idd snel.