Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 00:17

Er is over een nog onbepaalde tijd (lees jaren) een mogelijkheid dat ik een (kleinschalige) pensionstalling zal oprichten (samen met mijn vader).

Als dit ooit daadwerkelijk verwezenlijkt gaat worden zal dit een stalling zijn waarop de paarden altijd 24/7 buiten staan en is er ook simpelweg geen mogelijkheid om de paarden binnen te stallen (medische noodzaak uitgezonderd ).

Naast dat ik pro 24/7 buiten ben, ben ik ook pro-blootsvoets. Wat niet hetzelfde is dat ik geen hoefijzers op mijn pension wil dat moeten de klanten in principe zelf weten (al hoop ik dat ze bij mij tot een ander inzicht komen, maar dat terzijde). Het enige waar ik wel mee zit is die achterijzers ik heb al teveel nare wonden en kreupelheden gezien doordat een ander paard getrapt was. Natuurlijk kan een trap gebeuren, maar met ijzer kan de schade gewoon meteen een stuk ernstiger zijn en ik ben er nog niet over uit of ik dat (risico) zou willen.

Waarom dan dit topic? Ben benieuwd hoe mensen er tegenover staan als een pensionhouder (voor dergelijke redenen) achterijzers zou verbieden?

corientjuhh

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:20

En voorijzers dan? Als een paard uithaalt met beslagen voorbenen kan dat ook nare wonden etc geven...
Nu ligt het er heel erg aan wat voor tak van sport je beoefent en wat voor hoeven je paard heeft etc (zo rij ik wedstrijden en staat mijn paard 4kant op ijzers met het buitenseizoen, en met het binnenseizoen alleen voor op ijzers)
Ik zou zeggen achterijzers verbieden, dan ook de voorijzers
Want ook met beslagen voorbenen kunnen paarden elkaar verwonden

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 00:21

Omdat er eerder met achterbenen wordt geslagen dan met de voorbenen :)

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:21

Mijn paard staat ook blootvoets.. maar op het moment dat een stalhouder mij beperkingen op gaat leggen zou ik verder gaan kijken.

Ik beslis graag zelf over wat ik met mijn paard doe.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:23

Persoonlijk zou ik het toejuichen omdat ik er zelf ook achter sta.
Maar wat doe je dan met paarden die ze om medische redenen nodig hebben?
Weigeren?
En bestaande klanten waarvan de omstandigheden wijzigen? Moeten die dan weg?
Best moeilijk...

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:24

Maartje1990 schreef:
Omdat er eerder met achterbenen wordt geslagen dan met de voorbenen :)

Maar als er toch een keer wat gebeurd dat er een uithaalt met zn voorbenen en er daardoor wonden oid ontstaan?
Paarden blijven dieren, ook al trappen ze sneller met hun achterbenen ik zie ze hier ook geregeld lekker tegen elkaar opspringen (heb ik t vooral over de jolige jonge dieren) maar t gebeurt toch... Ook de oudere paarden doen t wel eens. Als ze slaan, slaan ze of t nou met voor of achterbenen zijn...

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:24

Sja, ivm de aangespannen marathons staat alles hier vierkant op ijzers. Een pension die dit verbiedt valt voor ons dus simpelweg af.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 00:25

Ik geloof niet dat een paard voor medische redenen ijzers nodig hebben. Maar als het maar tijdelijk zou zijn, zou ik het wellicht 1 malig door de vingers zien.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:25

Mijn paard loopt ook blootvoets. Maar heel eerlijk hou ik er niet zo van om zulke regels te hebben op pension. Dus zou voor mij toch een afknapper zijn. Al denk ik als je het juiste publiek trekt dat het geen probleem moet zijn. Als pensionhouder kun je natuurlijk een doelgroep kiezen. Dus wellicht wil die doelgroep zelf geen ijzers.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:26

Als je het van tevoren kenbaar maakt lijkt het me niet zo'n probleem, je selecteert dan ahw aan de deur.

Ik zou er meer moeite mee hebben als een pensionhouder hoopt dat de pensiongasten tot ander inzicht komen. Ben er nooit zo van gediend als mensen zo bekeerderig overkomen.

Wel eens ruinen zien kappen? Daar komt geen achterbeen aan te pas ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 00:28

Nee ik zou niet mensen met allerlei praatjes proberen over te halen hoor :) maar bedoel dat ze wellicht doordat ze zien hoe mijn paarden gewoon blootsvoets lopen,mode interesse vanzelf komt :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:29

Ik heb een jaar op een stal gestaan waar geen ijzers mochten, toen mijn pony na een operatie op ijzers moest voor een beter herstel heb ik haar moeten verhuizen, maar was de beste plek die ik me kon wensen!
Ponylief mocht na 1,5jaar weer van ijzers af dus dat heb ik geprobeerd maar na 6 weken kon ze nog niet goed lopen dus zijn ze er weer onder gegaan.

Alleen lees ik dat je ook geen schuilstal wilt? Datzou mij namelijk wel echt afschrikken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:30

Hele aparte regel. Ik zou ook niet van zulke regeltjes gediend zijn. De volgende zou dan zijn de paarde apart zetten, ook zonder ijzers kunnen ze elkaar lelijk verwonden. Of aan de omheining..
Hoe ver wil je gaan in zulke regels? Bitloos, zonder tuig, ze los gooien in het wild? Om het even zwart wit te zeggen.
Ik denk dat het veel klanten weg jaagt. Maar als jij maar een paar zoekt die jou visie delen zou je een plan op kunnen stellen. Ik vraag me dan alleen af hoe goed het loopt. Dan zou een voor onderzoek heel erg fijn zijn denk ik :D

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:31

Eerlijk, paard heeft geen ijzers, niet nodig ook. Maar ik zou t niet fijn vinden om op een stal te staan die dat soort dingen oplegd. Want als je ijzers achter eraf moet laten ivm verwonden, dan ook meteen voor. Andere kant, het zijn paarden, ja die trappen en bijten elkaar. Met of zonder hoefijzers zullen ze elkaar af en toe echt wel eens goed grijpen hoor :j

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:32

Maartje1990 schreef:
Ik geloof niet dat een paard voor medische redenen ijzers nodig hebben. Maar als het maar tijdelijk zou zijn, zou ik het wellicht 1 malig door de vingers zien.

Dan vind ik wel dat je dat paard apart moet zetten van de rest, gezien je geen ijzers wilt ivm mogelijke blessures die er kunnen ontstaan (wat ik zeker goed vind dat je daar over nadenkt) Maar zodra er 1 door medische redenen op ijzers moet, moet dat paard wel apart vind ik.
Want je krijg misschien ook wel mensen die blootvoets goed vinden en ook om de reden die jij aangeeft (de blessures) en dan vind ik niet dat je dan paard met ijzers om welke reden dan ook tussen de rest moet zetten... Voor t geval er toch wat gebeurt. Maar dat is mijn mening.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:33

Maartje1990 schreef:

Wauw wat kortzichtig :wow:

Natuurlijk kan jij dat verbieden...
Maar ik vraag mij af of het wel realistisch is... Wat doe je met klanten die al jaren staan waarvan de paarden gewoon ijzers nodig blijken te hebben... medische ijzers zijn vaak voor het leven... moeten die dan een ander plekje zoeken?

ik persoonlijk zou niet willen staan bij iemand die zo kortzichtig denkt... maar dat ben ik :).
Misschien dat je de nh mensen hier wel mee bereikt. Maar als die uiteindelijk op ijzers moeten vanwege medische problemen raak je die weer als klant kwijt.

Overigens, mijn paard slaat net zo vaak met de voor als met de achterbenen... en dat doet hij best vaak :')
Hij staat gewoon rondom op ijzers en zijn vriendje ook... Ik weet wel waarvoor wij vaker de da hebben moeten bellen... vanwege de bijwonden niet vanwege de ijzers. Als paarden samen staan gebeuren er soms niet zulke leuke dingen... daar deal je mee als eigenaar... maar om dan iets te gaan verbieden terwijl ze met iets anders nog grotere verwondingen kunnen maken... nee dat is echt kortzichtig...
Maar goed, ijzers verbieden is natuurlijk makkelijk, zeker als je er geen voorstander van bent... maar je kunt moeilijk tanden verbieden :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 00:35

Waar lees je dat er geen schuilstal zou zijn?

Verder ben ik ook sowieso vrij natuurlijk ingesteld. Maar als andere bit en dekens etc willen gebruiken, mij een zorg :) enige reden dat ik met de ijzers een probleem heb is vanwege de verwondingen die andere paarden (waaronder de mijne) kunnen oplopen.

Ik weet dat er een stal in zuid Limburg is die alleen pension paarden accepteert die bitloos en ijzerloos bereden worden. Maar dat zou van mij dus niet hoeven. Alleen de achterijzers dus ivm veiligheid voor andere paarden

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 00:37

Hoezo ben ik kortzichtig?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:37

Ik denk ook dat je met verbieden meer weerstand oproept. Je kan dan beter je klanten gaan selecteren zodat je klanten ook bij jouw visie passen en daardoor ook hetzelfde denken en niet zomaar ijzers onderzetten.
Ben ook niet zo van de ijzers als het niet nodig is maar als zulke dingen verboden zijn komt dat zo negatief over. Het is namelijk niet het paard van jouw als stalhouder en het is toch belangrijk dat je mensen de vrijheid geeft met hun paard. Daarom kun je beter je instelling veranderen en de juiste doelgroep trekken en alleen die toelaten.

Verder heb ik nog nooit echt verwondingen meegemaakt door ijzers dus zie ik de noodzaak niet om ze daarom te verbieden.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 03-04-15 00:39, in het totaal 4 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:37

M_D_H schreef:
Maartje1990 schreef:

Wauw wat kortzichtig :wow:

Natuurlijk kan jij dat verbieden...
Maar ik vraag mij af of het wel realistisch is... Wat doe je met klanten die al jaren staan waarvan de paarden gewoon ijzers nodig blijken te hebben... medische ijzers zijn vaak voor het leven... moeten die dan een ander plekje zoeken?

ik persoonlijk zou niet willen staan bij iemand die zo kortzichtig denkt... maar dat ben ik :).
Misschien dat je de nh mensen hier wel mee bereikt. Maar als die uiteindelijk op ijzers moeten vanwege medische problemen raak je die weer als klant kwijt.

Overigens, mijn paard slaat net zo vaak met de voor als met de achterbenen... en dat doet hij best vaak :')
Hij staat gewoon rondom op ijzers en zijn vriendje ook... Ik weet wel waarvoor wij vaker de da hebben moeten bellen... vanwege de bijwonden niet vanwege de ijzers. Als paarden samen staan gebeuren er soms niet zulke leuke dingen... daar deal je mee als eigenaar... maar om dan iets te gaan verbieden terwijl ze met iets anders nog grotere verwondingen kunnen maken... nee dat is echt kortzichtig...
Maar goed, ijzers verbieden is natuurlijk makkelijk, zeker als je er geen voorstander van bent... maar je kunt moeilijk tanden verbieden :')

Je zou een kunstgebit oo kunnen leggen. Kan uit als ze in de groep moeten. ~~}>

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:38

Maartje1990 schreef:
Waar lees je dat er geen schuilstal zou zijn?

Verder ben ik ook sowieso vrij natuurlijk ingesteld. Maar als andere bit en dekens etc willen gebruiken, mij een zorg :) enige reden dat ik met de ijzers een probleem heb is vanwege de verwondingen die andere paarden (waaronder de mijne) kunnen oplopen.

Ik weet dat er een stal in zuid Limburg is die alleen pension paarden accepteert die bitloos en ijzerloos bereden worden. Maar dat zou van mij dus niet hoeven. Alleen de achterijzers dus ivm veiligheid voor andere paarden

Je hebt t al gezegd, maar stel je gewoon weer de vraag
Waarom alleen achter?
Paarden maaien ook naar elkaar... Gebeurt dan wel minder snel, maar t gebeurd wel...
Wat als er daardoor dingen gebeuren?
Ik vind als je achter verbied, je ook voor moet verbieden met t oog op dat ze ook flink kunnen maaien

En daarnaast is t ook al eerder genoemd, ook zonder ijzers kunnen ze rake klappen uitdelen, gebeurt misschien wel minder snel iets, maar toch kan t....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 00:38

Dat is toch vreemd, dus ik moet of alles verbieden, maar ik zou niet alleen achterijzers moeten verbieden? :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 00:39

Waarom moet ik twee keer dezelfde vraag beantwoorden? Mijn antwoord blijft hetzelfde, achter is het risico groter.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:40

Het is ook al door anderen gezegd, voor kunnen ze lekker los gaan...
Maar dat is je eigen keuze dan

En nog even om jou vraag beantwoorden (je topic titel)
Ik zou t niet prettig vinden, tuurlijk horen er regels op een stal, maar hoe jij je paard rijdt etc vind ik niet dat iemand er iets van hoort te zeggen (uitzonderingen kwa rijkunst etc en dingen die echt niet kunnen daar gelaten)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:42

Je moet jezelf de vraag stellen wat is het grootste risico?
Paarden die buiten staan. Je kan ze dan het best op stal opsluiten zonder dat ze kunnen bewegen.
Paarden in een kudde zullen elkaar soms verwonden, hoort erbij. Met of zonder ijzers, als het zonder ijzer is gebeurd er wel iets anders. Was het maar een achterijzer heb je dan..