lucht zuigende pony :-(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toetimenoeti

lucht zuigende pony :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:11

Hoi Iedereen,

Ik heb een lieve pony die lucht zuigt.
Gelieve geen negatieve commentaar te geven want ze zuigt lucht waar ze ook staat.
In de wei, in de stal, bij het opzadelen, bij de smid en noem maar op.
Ze is geen kribbebijter maar hapt in het niets.... Heel raar om te zien maar toch is het zo.
Ze is echt heel mager hierdoor terwijl ze heel veel en gevarieerd eten krijgt...
Na overleg met de dierenarts (we hebben bloed reeds laten controleren) hebben we besloten om toch een band te proberen...

Weten jullie welke band het makkelijkste werkt?

billionache

Re: lucht zuigende pony :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:12

Hoe is het met de huisvesting gesteld? Hoevaak staat ze buiten? Op welke oppervlakte en met hoeveel andere paarden? :-)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:14

Waarom wil je een band om doen?
Een band heeft negatief effect op de nekwervels en zorgt voor littekenvorming op het strottenhoofd.
Ik zou je pony lekker laten luchtzuigen en naar de kwaliteit en hoeveelheid van je ruwvoer gaan kijken.

Toetimenoeti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:15

Hoi,

ze staat buiten van s'ochtend tot s'avonds dus de hele dag.
Ze heeft een schuthok waar ze in en uit kan.... Ze heeft 1ha wei en ze staat met 2 andere pony's... We hebben ze alleen proberen te zetten en werd gewoon nog erger... Ze ziet er rustig uit maar ja...

Dank je voor uw antwoord...

Toetimenoeti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:16

Evony,dank u voor het antwoord maar zoals hierboven vermeld is dit al lang gebeurd....

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:19

Er staat veel en gevarieerd, maar ik zou echt naar de kwaliteit gaan kijken. Miss ook een slowfeeder de hele dag tot beschikking?

Ik heb zelf ook een luchtzuiger maar die heeft nergens last van. Ik kan een luchtzuigband ook echt niet aanraden. Dat wil je je paard echt niet aan doen :n

Toetimenoeti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:23

Ja , probleem is dat ze geen hooi eet terwijl alle andere paarden. (ik heb zelf een privé stal met 18 paarden waar het welzijn heel hoog in acht staat) Het hooi heel lekker vinden. Ik heb geprobeerd met van die kleine pakjes gekocht hooi, ik heb droog hooi en voordroog geprobeerd.
Nu ben ik overgeschakeld naar Equifit waar alle andere paarden die mager aankomen heel erg van bijkomen zonder heet te worden. Ze krijgt speciale grasjes en die eet ze allemaal met smaak op... Geloof me het dropje kost veel geld en ze is wel gezond maar zo mager en vind dit zo jammer. Ze kan de hele dag eten als ze wil...

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:24

Wat krijgt ze dan precies te eten en hoe vaak?

Ik heb ook een luchtzuiger (kribbijter) maar een band zou ik nooit omdoen, soms wordt het er juist erger door...

Toetimenoeti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:24

Die band is ook maar een optie, ben hier niet voor te vinden hoor maar ik zit zo een beetje met mijn handen in mijn haren.... :-(

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:26

Heb je haar al eens laten onderzoeken op maagzweren? Of gewoon eens een tijdje op medicijnen daartegen zetten en kijken of het vermindert. Dat zou namelijk een veel plausibelere reden zijn om mager te zijn. Van luchtzuigen worden paarden namelijk niet mager, maar van een maagzweer wel!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:26

Weet je zeker dat hij geen maagprobleem heeft?
En dat luchtzuigen een symptoom is ipv het gebrek zelf?

edit: gypsy was mij net voor haha.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:27

Wat krijgt ze precies aan eten, want veel en gevarieerd is niet bepaald exact. Heeft ze al een kuur omeprazol gekregen van minimaal 6 weken (dat kan gastrogard zijn, maar ook abler of een ander merk)?

Hoeveel kg krijgt ze nu van alles (zo precies mogelijk, als je alleen weet hoeveel voerscheppen, dan dat, maar het liefst het gewicht gewogen)? Ik ga er vanuit dat haar tanden gedaan zijn onder een roesje (anders kunnen de achterste kiezen niet gedaan worden), klopt dit?

Ze eet dus eigenlijk geen ruwvoer? Heb je luzerne en bietenpulp geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:27

Toetimenoeti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:28

Is allemaal al nagekeken want dit is ook het eerste waar ik aan dacht... :(

Toetimenoeti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:29

Dank je Jessica!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:32

Zou je de vragen preciezer kunnen beantwoorden? De band gaat namelijk jouw probleem niet oplossen. Het paard wordt namelijk niet mager van luchtzuigen, maar mager van spijsverteringsproblemen of te weinig voer (2kg ruwvoer bevat evenveel kcal als 1kg krachtvoer, dus als een paard 8kg hooi minder eet, dan moet dat vervangen worden door 4kg krachtvoer om evenveel kcal binnen te krijgen).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:35

[MD] centraal topic over luchtzuigen is een topic met veel ervaring met dit onderwerp. Daarom sluit ik dit topic zodat je daar kunt lezen en je vraag kunt stellen. Succes TS met het vinden van een oplossing!