waarom op veel stallen vastzetten aan 2 halstertouwen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

waarom op veel stallen vastzetten aan 2 halstertouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 13:37

Ik heb een nieuwe poetsplek gecreëerd en was toen aan het bedenken wat ik ga gebruiken om ze aan vast te zetten. Voorheen had ik een houten balk maar ivm doorrotten en erin bijten wild eik iets anders maken. Het is inmiddels een constructie van steigerbuizen geworden, 2 in de grond en 1 dwars eroverheen vastgezet met speciale koppelingen.
(zie op de foto rechts van het paard, alleen dan dmv koppelingen en niet 1 gebogen buis)

Ik vraag me echter af wat de voordelen zijn van paarden vastzetten op de manier zoals op de foto gedaan is. aan 2 touwen.
Stallen waar ik gestaan heb voor ik een eigen plek had, hadden altijd muurringen waar je ze aan vast kon zetten, maar ik bijna overal dit systeem maar zie er het voordeel niet van in. Wat is dat voordeel??

Afbeelding

Collie2008

Re: waarom op veel stallen vastzetten aan 2 halstertouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:38

Ik vind het zelf veel fijner poetsen. je paard staat niet met z'n hoofd naar de muur en op 1 of andere manier vind ik dat je er overal beter 'bij' kan

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:39

Dat is toch best logisch? Als je ze aan een kant vastzet dan lopen ze zo weg.
Als je bedoelt te vragen waarom ze in zo'n 'hokje' moeten staan: zodat je ze kunt afspoelen (kraan achterin), zodat je je zadel fatsoenlijk kwijt kunt en zodat je paard niet kan gaan draaien en een paard ernaast kan trappen.

LadyMadonna

Voor mijn paard een groot voordeel. Aan een ring/balk met 1 touw staan kan ze niet. Ze gaat onder het touw door (niet bewust), komt omhoog, zit vast (touw achter de oren), en raakt in paniek.
Op de manier zoals jouw foto kan dit niet, en zo kan ze dus prima vast staan.

Jantine_

Ze blijven recht staan, draaien niet, bijten inderdaad niet in een buis/balk? Ervoor staan om hoofd te poetsen is tevens ook veel makkelijker.

MarliesV

In deze situatie zou voor mij het voordeel zijn dat je paard netjes midden in de poetsbox staat en niet met z'n hoofd naar 1 kant.

Als je het paard andersom er in zou zetten (dus billen naar deze kant) dan is een muurring in het midden ook prima.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:40

En met mijn jonge, onzekere, angstige (en daardoor aanvallende) merrie, had ik het echt niet gered als ik haar niet aan 2 kanten had vast kunnen maken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:41

Ik gok dat het met ruimte besparing te maken heeft. Wat eerst 1 wasplaats was zij er nu 2 eb het lijkt nig wel ruim.

Dreamy

Ik vind het prettig, omdat een paard zich niet helemaal tegen een muur kan zetten op deze manier. Heb vroeger een paard verzorgd dat dus geen respect had voor mij en mij gewoon tussen hem en de muur klem zette, nou was dat natuurlijk een kwestie van opvoeden maar ik was nog jong en paard was echt groot :+ . In die situatie had ik ook alleen maar een muurring, maar had ik dit veel fijner en veiliger gevonden :j

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

LadyMadonna schreef:
Voor mijn paard een groot voordeel. Aan een ring/balk met 1 touw staan kan ze niet. Ze gaat onder het touw door (niet bewust), komt omhoog, zit vast (touw achter de oren), en raakt in paniek.

Dit dus. Behalve dan dat de mijne niet in paniek raakt, maar in zijn benarde toestand blijft staan totdat iemand hem komt bevrijden :')\
Die van mij staat om deze reden dus ook altijd tussen 2 touwen.

Rex_Rolfo

Het lijkt me wel een heel stevig nadeel als je een paard hebt dat niet rustig staat: als je klem komt tussen 500 kg paard en die relatief dunne buis lijkt me dat een hele flinke AUW -O-

Selka

LadyMadonna schreef:

Dat doet die van mij dus ook.. Echt een uitkomst twee ringen. Ze staan veel rustiger en voor mij veel veiliger :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 13:43

Maar nu kunnen ze toch ook achterhand opzij drukken en je klem zetten tegen een muur of op deze foto tegen die buizen?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:44

Vreselijk om zo te poetsen. Altijd gedoe dat je er maar weer tussen moet staan en je paard om moet zetten.
Gewoon de paarden opvoeden zodat ze stil blijven staan. Veel makkelijker :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 13:44

Science90 schreef:
Dat is toch best logisch? Als je ze aan een kant vastzet dan lopen ze zo weg.
Als je bedoelt te vragen waarom ze in zo'n 'hokje' moeten staan: zodat je ze kunt afspoelen (kraan achterin), zodat je je zadel fatsoenlijk kwijt kunt en zodat je paard niet kan gaan draaien en een paard ernaast kan trappen.

Dat weglopen heb ik nog nooit gehad met aan 1 touw vastzetten, zadel kan ook over staldeur als j eopen deuren hebt of zadelstang heen. Daarom vraag ik mij dat ook af.
maar op stallen met weinig ruimte is dit misschien handiger, ik heb ( gelukkig) altijd zelf kleinschalig gestaan. Juist als ik op andere plekken kom en zo moet poetsen en zadelen vind ik het juist onhandig
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 01-04-15 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jantine_

Lynn_Nikita schreef:
Maar nu kunnen ze toch ook achterhand opzij drukken en je klem zetten tegen een muur of op deze foto tegen die buizen?

En dat kan ook als een paard alleen aan de voorkant vast staat en hij draait naar je toe met z'n kont, dan zit je toch ook tegen de muur...

Ik vind het super aan 2 kanten :j

Pandora2

Heb ik hier thuis jaren geleden ook zo gemaakt...veel handiger voor poetsen / wassen en ze hebben een muur achter hun kont...wat bij de meeste paarden voorkomt dat ze gaan hangen en zich lostrekken.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:45

Is dat niet gewoon wat van deze tijd? eerder werd dit niet of veel minder gedaan. Paard werd alleen aan twee kanten vastgezet, wanneer het een paard betrof dat "wilder" was, of bij bepaalde handelingen.
Lijkt wel of we tegenwoordig zoveel controle willen uitvoeren op onze dieren, dat ze gewoon helemaal geen paardengedrag mogen laten zien. Nee vooral keurig recht staan, niet bewegen, en geen millimeter opschuiven. Waar is de tijd gebleven dat we de paarden gewoon stil lieten staan? (en nee dan heb ik het niet over speciale probleem paarden, want dat antwoord gaat vast komen) Maar gewoon over de normale huis tuin keuken paarden...)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:45

Paard blijft los gewoon staan, loopt niet weg, maar is ook geen robot... En tja, dan snuffelt ze aan de grond, en als E dan aan een ring staat, kan het mis gaan....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:46

Ik zet ze bijna altijd los in die dingen :+ Maar dan nog blijft het voordeel dat ze gewoon in dat hok blijven staan en niet alle kanten op gaan als de kop maar aan een touw vast zit (ook niet als ze op jouw commando om gaan). Bij Angel zijn er twee mogelijkheden als ik haar vast zet met één touw. Of ze hangt zichzelf op, of ze krijgt de musketon los.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:47

Omdat ze dan minder snel en minder gemakkelijk gaan hangen. Paarden gaan eerder hangen als ze alleen onder de kin vaststaan. Daarbij trekken ze zich ook makkelijker los. Zo aan 2 touwen gaat dat veel moeilijker, zeker met rubber. Daarbij is de trigger om te gaan hangen ook veel minder.
Veel paardvriendelijker ook. Ze kunnen zo ook nooit gaan staan op hun touw of het been over het touw slaan. Aan 1 ring moet je ze korter vastzetten om dit te voorkomen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:48

Nies_ schreef:
Ik zet ze bijna altijd los in die dingen :+ Maar dan nog blijft het voordeel dat ze gewoon in dat hok blijven staan en niet alle kanten op gaan als de kop maar aan een touw vast zit (ook niet als ze op jouw commando om gaan). Bij Angel zijn er twee mogelijkheden als ik haar vast zet met één touw. Of ze hangt zichzelf op, of ze krijgt de musketon los.

Je vergeet de optie, halster stuk!

Meneer denkt ik wil los NU en tadaa kapot halster...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:48

Mijn paard vindt dit heel erg irritant en wordt er zenuwachtig van.
Ik doe dit ook nooit zo moet ik zeggen, staat altijd met een touw in een paardenknoop vast.
Ze plet me nooit en blijft prima staan. Hangen doet ze ook niet.
Als ze iets ziet kijkt ze er even naar en het is weer klaar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 13:49

Jantine_ schreef:
Lynn_Nikita schreef:

En dat kan ook als een paard alleen aan de voorkant vast staat en hij draait naar je toe met z'n kont, dan zit je toch ook tegen de muur...

Ik vind het super aan 2 kanten :j

Maar dan heb je veel meer ruimte om weg te komen toch? Met dat vastzetten aan 2 kanten in een "hok"heb je aan beide kanten 50?? cm ruimte of zelfs
minder. Als ik het paard vastzet zoals op bv deze foto, heb ik veel meer tijd en ruimte om hem weer terug te laten gaan staan waar hij stond, en kom ik niet ergens tussen vast te zitten.

maar zo te lezen zijn er echt veel plekken waar ze zo vastgezet worden en bevalt dat wel dus

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 01-04-15 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:49

Selka schreef:
Nies_ schreef:

Je vergeet de optie, halster stuk!

Meneer denkt ik wil los NU en tadaa kapot halster...
Voor dat dat kan gebeuren heeft mevrouw zich al los.. En dan heeft ze nog niet eens een knoop hoeven los maken. Dat terwijl ze in zo'n hok gewoon precies weet tot hoe ver ze mag en daar gaat ze dan hooguit stiekem met een hoef overheen :+