HELP:een goede tip voor grasmasker aan te houden bij paard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

HELP:een goede tip voor grasmasker aan te houden bij paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 09:11

Hallo Bokkers ,

mijn paard loopt 24/7 buiten met 8 andere paarden. Mijn paard is te dik en hij moet een grasmasker om. Ik heb 2 grasmaskers voor mijn paard , een Greenqaurd en de daarbij horende halster en een gewone bloempot model grasmasker.

Het probleem is mijn paard draagt de grasmasker wel maar niet voor heel erg lang , het gaat steeds af . Mijn paard doet dit zelf maar de meeste keren wordt mijn paard geholpen door 3 weiland genootjes om de grasmasker af te doen. ( door een paard en 2 shetlanders)

Op dit moment heeft mijn paard de gewone grasmasker om . Het nadeel van deze is dat het telkens los laat bij de klittenband. ( klittenband wordt goed bij gehouden )

De Greenqaurd heb ik nog niet veel aan gedaan , hoe moet ik de keel riem van de halster vast maken ? Ook bij deze grasmasker trekken de 3 paarden aan.

En om mijn paard te laten wennen aan een grasmasker ben ik begonnen met de gewone. Wie heeft er een goede tip zodat mijn paard het wel aan houdt ?? Ik hoor het graag.

Equisync

Re: HELP:een goede tip voor grasmasker aan te houden bij paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:13

Ik wilde gaan oppperen om achter de oren gewoon een stukje manen met het halster mee te vlechten maar als de andere paarden daaraan gaan lopen trekken lijkt me dat niet heel prettig en ben je zo ook een pluk manen kwijt...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:28

Het klitteband stuk aan elkaar laten naaien of er een druk knoop op laten zetten

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 09:32

SuperAssie schreef:
Ik wilde gaan oppperen om achter de oren gewoon een stukje manen met het halster mee te vlechten maar als de andere paarden daaraan gaan lopen trekken lijkt me dat niet heel prettig en ben je zo ook een pluk manen kwijt...

Daar aan zat ik ook te denken maar mijn tinker heeft niet van die lange en dikke manen en zijn voor plek is heel kort en dun.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 09:32

keona schreef:
Het klitteband stuk aan elkaar laten naaien of er een druk knoop op laten zetten

Dat is wel een heel goed idee van je Keona . +:)+

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:08

Trekken ze het halster af of het graasmasker van het halster? Ik heb ook een greenguard en die zit vast met riempjes aan het halster. Die krijgen ze niet los. Ik vind dit wel het meest fijne masker wat er is trouwens. Is het niet mogelijk die van jou na een paar uur apart te zetten op een kaal stuk?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:13

jansje73 schreef:
keona schreef:

Dat is wel een heel goed idee van je Keona . +:)+

Hou er wel rekening mee dat nylon niet heel snel knapt en als je het dus vast stikt en je paard blijft ergens achter hangen dat het dan niet los kan gaan. Zorg wel dat er ergens een breek systeem zit.

Ik heb de korf aan een gewoon weidehalster gemaakt met een oud sporenbandje als breekpunt.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:16

Mijn verzorghaflinger is ook kampioen in het afkrijgen van die maskers. Wij hebben hem vastgetaped aan een goed passend halster. Het gedeelte achter de oren, het kopstuk zegmaar hebben we vastgetaped en daarom heen hebben we een bontje gedaan tegen het schuren. Ze loopt er nu al een hele tijd mee en heeft hem nog niet afgekregen! :)

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:18

Als ik jou goed begrijp heb jij 2 graasmaskers, die of met klittenband zijn of aan een halster zitten?

http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 5305/35749

Voor miijn verzorgpaard heeft de eigenaar er zo een! Die hebben we nog nooit (afkloppen) af gevonden, terwijl hij ook altijd met zijn maatje aan het klooien was. Pony is ook erg gevoelig om dik te worden (en hoefbevangenheid) dus heeft hem als ie op t land staat vrijwel altijd om, misschien een optie?

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 13:56

deb_tink , de gewone grasmasker ( zie voorbeeld van xkathy_love ) gaat helemaal en de greenqaurd met halster en al. Ik heb een 2e hands greemqaurd grasmasker over genomen maar daar was een ronde hoek al heel dun en de riempjes waren nog goed. Mijn paard heeft er een aantal dagen mee rond gelopen ( aantal uren per dag, voor opbouw) De grasmasker vond ik stuk terug ( ronde hoekje) en de riempjes had ik er nog maar eentje. Mijn voorkeur aan grasmasker is ook voor de greenqaurd.

eileen 333 , wat voor grasmasker heb jij dan en hoe heb je die er van af gehaald ? Ik weet ook dat er een breekpunt moet zijn. Nu trekt mijn paard het totaal af.

xkathy_love, ik heb een grasmasker die wel met klittenband is zie je voorbeeld. Maar de greenqaurd is een dure grasmasker en die zet je vast met riempjes. Die hebben ze ook bij de paardendrogist. Kijk daar maar eens op de site van hun.

larissa96 dat is ook een idee , heb je daar een foto van ?

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:28

Ow jeetje balen zeg... Ja dan weet ik het helaas ook niet... Vast tapen zoals larissa96 zegt is denk ik een van je laatste opties.. Of het gras kort houden als je daar een mogelijkheid toe hebt? Ook al is gemaaid gras ook niet ideaal....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:32

Er is een speciaal halster voor bij de greenguard, met extra riemen om hem vast te zetten
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 5302/26129

maar eerlijk gezegd, als de andere paarden er echt aan trekken, weet ik niet of je wel iets moet willen dat niet af kan :=

Is het een optie om je wei te verdelen, dat jou paard apart staat met een vriendje staat die er niet aan trekt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:37

Als er andere paarden aan trekken en dat de reden is zou ik een oud, goedkoop halster nemen om masker aan vast te maken en die heel goed in de antibijt zetten. Tegen het trekken is nl niks bestand wat ook je graasmasker om het hoofd houdt. Bij enkel iets om paard vast te pakken voldoet een halsband, maar hiervoor dus niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:52

jansje73 schreef:
eileen 333 , wat voor grasmasker heb jij dan en hoe heb je die er van af gehaald ? Ik weet ook dat er een breekpunt moet zijn. Nu trekt mijn paard het totaal af.

Ik heb de bankdrukken doorgeknipt en de randen afgebrand zodat ze niet rafelen en ze dan aan een weide halster geknoopt.
In het kopstuk van dat halster heb ik mijn sporenriempje gestikt.

Momenteel houd ze hem netjes aan, als ze hem af doet vlecht ik hem altijd vast in haar manen.

Edit: zo zit het dan. Heb de riempjes afgesneden en afgebrand en dan die plastic schijfjes gebruikt om hem vast te maken aan het halster. Zo kan het in geval van nood ook nog afknappen
Afbeelding

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:26

Als ik weer op stal kom van de week zal ik even een foto voor je maken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:33

Ook met het greengeard halster kunnen ze het afdoen of trekken

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:24

De mijne eet gewoon langs de greenguard, daarom heb ik deze constructie moeten maken,

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:36

Bekend probleem ;) Mijne gaat overal aan schuren, tot het halster af is. Hij heeft manen zat, dus ik ga eens proberen het halster te vlechten aan zijn manen.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 16:46

Ik heb de oplossing gevonden om mijn paard de grasmasker om te laten houden . De tip kwam van eilleen333.

De gewone grasmasker laten vermaken zodat ik het aan de halster kan zetten.

Ik heb een tijdje de Greenqaurt grasmasker om gehad maar ook die ging ook af en mijn paard vond die halster naar niks. De masker aan een gewone halster gedaan maar ging af of ging scheef zitten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 03:00

jansje73 schreef:
Ik heb de oplossing gevonden om mijn paard de grasmasker om te laten houden . De tip kwam van eilleen333.

Ik heb een tijdje de Greenqaurt grasmasker om gehad maar ook die ging ook af en mijn paard vond die halster naar niks. De masker aan een gewone halster gedaan maar ging af of ging scheef zitten.

Fijn om te horen! Je moet soms creatief zijn;) stalgenoten weten me ook te vinden voor tips met betrekking tot hey aanhouden van de korf. Na jaren broeden op het perfecte systeem ben ik nu zowat een expert, haha!

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:57

De manier van eilleen333 ga ik hier ook eens proberen! Paard hier is zo handig dat het grasmasker er met nog geen 2 minuten af ligt. Vorig jaar ook een greenguard masker geprobeerd met het greenguard halster, bij dag 2 vond ik het halster in 3 stukken in de wei terug.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 23:26

eilleen333 schreef:
jansje73 schreef:

Fijn om te horen! Je moet soms creatief zijn;) stalgenoten weten me ook te vinden voor tips met betrekking tot hey aanhouden van de korf. Na jaren broeden op het perfecte systeem ben ik nu zowat een expert, haha!

Het slechte nieuws is : ik kwam vanmiddag bij mijn paardje op de weide en zag tot grote schrik dat de grasmasker gesloopt is. |(

Gisteren avond nog langs mijn paardjes gereden met de auto en toen had mijn ruin het nog om.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 02:11

Die maskers sneuvelen idd nog wel eens. Wij repareren ze dan met zadelmakers garen, wat ook voor zadels etc wordt gebruikt en dat gaat niet meer stuk. Maar dat is wel weer een hoop werk.

Moet zeggen dat ik de kwaliteit van de stiksels van de graaskorven echt om te huilen vind.

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:24

Ik zit op dit moment ook te overwegen om een graasmasker aan te schaffen. En gezien dit topic er toch over gaat. Mijn vraag is welke zouden jullie mij aanraden ?

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:30

Stalgenootje van mij heeft haar grasmasker met klittenband (wel een klip onder de kin) gewoon aan een standaard halster getaped. Werkt prima!

Die Greenqaurd grasmaskers zijn niet echt bevoordelijk voor je paard z'n gebit. Slijten de tanden snel van omdat ze toch de hele tijd over hard plastic gaan. Bij rubber is dat minder. Die stalgenoot had ook een Greenqaurd, haar paardje ging naar de tandarts. Tandarts doet der mond open en eerste wat ie zei "plastic grasmasker zeker?"