Mijn merrie mag van haar 2 weidegenoten niet in de stal (uitloopstal met 24/24 weidegang) , met gevolg dat ze als een verzopen eendje voor de staldeur blijft staan en zich helemaal nat laat regenen. Ik heb haar nog maar pas sinds januari, en ze staat nog steeds wat mager. Ik heb haar nu gisteren een bucas regendeken gevoerd 50 g gekocht. Maar doe ik dat enkel op bij regen, of houden jullie deze aan zolang ze slecht weer voorspellen? Ze heeft daarvoor nooit een deken gedragen. Maar nu is het de combinatie van laagste in rang + mager + soms hoesten + slecht weer.
Misschien kun je een langer afdak aan de schuilstal maken, dat ze in ieder geval droog kan staan.
risky
Geplaatst: 31-03-15 08:59
Dat probleem heb ik hier ook gehad en pony werd door de middelste in rang ook nog steeds weggejaagd bij het hooi (ook al lagen er tig hoopjes). Pony werd mager en zat vol bijtplekken op haar lichaam. Mijn oplossing was pony een eigen paddock met schuilstal geven, zo kon pony rustig eten en warm staan als ze daar behoefte aan had.
TS, ik zou met dit weer je deken zeker oplaten zolang je paard nergens kan schuilen , zo zal ze haar energie minder hoeven te gebruiken om warm te blijven en kan ze de energie gebruiken om wat dikker te worden.
WowAmigo
Geplaatst: 31-03-15 09:07
Inderdaad, ik zou nu ook de deken oplaten dan. Ik had hier 2 dominante tantes (KWPN en een shetlander ) en 1 bescheiden ponyruintje, ik heb ze gescheiden gezet, gelukkig heb ik de beschikking over twee schuilstallen. Heb een iets meer bescheiden shetje bij het ruintje gezet en zo is iedereen gelukkig.
(Behalve mijn portemonnee maar da's een ander verhaal )
Een afdak, gaat denk ik weinig helpen, ik denk dat je dan het scenario krijgt leider onder het afdak, en tweede in rang in het deurgat en dan staat ze nog steeds in de regen . Plannen voor een tweede stal zijn in aanvraag.. Dus voorlopig kan ik haar alleen helpen met een deken vrees ik! Heb alleen bang dat ze er te warm in gaat krijgen.
Daarom heb ik tussenschotten in de stal geplaatst. Is dat bij jullie geenoptie? Ben idd ook benieuwd naar de afmetingen
Ruzzo
Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-15 08:45
De stal is 9 op 9 ongeveer. In het midden staat een betonnen steunpaal. Er is een open achterdeur om naar buiten door te kijken en dan de ingang aan de weide kant. Dan een betonnen stuk van 10 m, en dan begint de weide.
Het klinkt dat de ingang niet breed genoeg is zodat die met één paard 'afgesloten' is. Je zult dus iets aan de entree moeten doen, maar ook in de stal zelf dmv schotten een 'vluchtweg' moeten maken zodat er geen paarden klem gezet kunnen worden. Je hebt mooi de ruimte, maar als er paarden buiten moeten blijven benut je hem niet ten volle
mooie afmeting!. Ik zou er zeker nog een ingang/ uitgang bijmaken, om zoals DD ook al zegt te voorkomen dat ze de enige ingang kunnen blokkeren
Hilary
Geplaatst: 03-04-15 09:57
Mooie afmeting, hoor! Onze schuilstal is 5 x 7m en heeft helaas maar 1 ingang. Om te zorgen dat de shet niet klem wordt gezet door mijn welsh, hebben we onze twee hooibakken (palletboxen) in het midden staan, met afstand ertussen. Zo kunnen ze er aan alle kanten omheen en kan de shet altijd weg. Dit gaat gelukkig prima. Een optie die we ook nog hadden is, wat anderen ook al aangeven, tussenschotten plaatsen, zodat er een ontsnappingsroute ontstaat.
Het liefste zouden we een tweede in/uitgang achterin de hoek maken, maar dan moeten we de hele stal verbouwen en dat gaat helaas niet.
TS: is de pony die nu wordt buitengesloten (veel) kleiner dan de andere twee? Dan kun je misschien met een draadje op de goede hoogte een stukje binnen en buiten afzetten voor die pony. Pony kan dan kiezen of hij wel of niet onder de draad doorgaat.
Dit probleem had ik, gedeeltelijk, ook toen mijn paard in een 24/7 groep stond met schuil stal. Hij durfde niet naar binnen e als hij binnen was werd hij er gruwelijk uitgejaagd. Niet grappig midden in de winter als hij zeiknat staat te regenen en dus niet kan schuilen. Volgens de stalhouder moest hij er maar aan wennen en ging hij vanzelf wel naar binnen. Nou, na 8 maanden durfde hij nog steeds niet. Ik heb hem daar weggehaald, hij staat nu weer op een gewone pensionstal
Vuyatela
Geplaatst: 03-04-15 16:52
Ik heb net het zelfde probleem gehad met mijn oudere ruin. 2 andere paarden stonden droog in de stal en hij mocht niet naar binnen want werd er steeds uitgejaagd, dus stond met die regen en wind afgelopen dagen steeds buiten de stal...
Wij hebben vanalles geprobeerd : bijvoorbeeld de stal proberen te verdelen met lint, zodat er echt 2 aparte helften ontstonden.. Probleem bleef zich echter voordoen en nu is een van de paarden verhuisd omdat de situatie niet houdbaar bleef. Mijn ruin bleef afvallen en hij voelde zich echt slecht in zijn vel.
Veel succes met je probleem en hoop dat je snel een oplossing vind! Ik weet hoe frustrerend dit kan zijn