hoe was je je paard goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

muis98

hoe was je je paard goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 18:51

Hoe raar het misschien ook klinkt maar ik heb eigenlijk geen idee hoe je je paard echt goed moet wassen :? Hier voor altijd op een manege gereden en het eigenlijk nooit echt geleerd (wel eens geholpen met het wassen van een paar eigen paarden maar dat is alweer zo lang terug) O:)

Maar omdat er hopelijk snel weer warmer weer aankomt en ik mijn paardje natuurlijk wel een beetje mooi rond wil laten lopen dacht ik dat ik het toch maar eens moest gaan vragen O:)

dus:
Hoe was je je paard? (miss is een soort stappen plan erg overzichtelijk?)
Wat heb je er voor nodig?
Wanneer was je je paard?
Handige tips en trucs?

Sorry als hier al iets over te vinden was, maar kon zelf zo niks vinden en ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik voel me eigenlijk best wel dom dat ik dit niet weet :')

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:55

Je moet je paard helemaal zeker niet te vaak wassen , de manen en staart kun je wel 1 keer per maand doen hoor , ik gebruik altijd paardenshampoo , maar de basic voor mensen kan ook .
Je maakt je paard goed nat , spot hem in en spoelt heel goed uit ! Dat uitspoelen moet je heel grondig doen ! Dan droogstappen , de staart kun je ronddraaien . En even met een zweetmes eroverheen .

wendy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:57

Het hoofd was ik meestal met een spons. (Geen shampoo ofzo) En de rest eerst nat maken met de slang (ook de staart), wat shampoo op de borstel en goed schrobben. Daarna wat shampoo in je hand en goed de staart wassen zoals je eigenlijk ook je eigen haren wast. Daarna erg goed uitspoelen!! want anders kunnen ze gaan schuren. Daarna af doen met een zweetmes en evt een zweetdekentje erop doen :)
Maar eigenlijk was ik hem nooit, doe hem hooguit goed afspoelen als hij veel gezweet heeft.

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:58

Sowieso moet je niet te vaak wassen, want dan was je de natuurlijke vetlaag van de huid af terwijl die belangrijk is bijvoorbeeld in de regen. Verder doe ik het altijd zo:

1 nat maken
2 shampoo erin en soppen
3 uitspoelen
4 dit eventueel herhalen als bijvoorbeeld de staart heel vies is
5 afdrogen met een handdoek

Succes!

Annika__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:00

Nodig: shampoo, harde borstel of spons, zweetmes, anti-klit spray en manenborstel.

Stap 1: spuit je paard nat.
Stap 2: sop hem in met shampoo met de borstel of spons. Vergeet manen en staart niet.
Stap 3: spoel de shampoo uit.
Stap 4: haal het zeeetmes over je paard zodat hij niet al te nat meer is. Doe eventueel een fleecedeken om.
Stap 5: spray manen en staart in met anti-klit spray en borstel ze uit.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:01

Inderdaad, de stappen van anniekow volgen! :j

En vooral opletten met shampoo voor mensen! Die bevatten vaak parabenen en parfums die helemaal niet goed zijn voor de huid van dieren. Voor manen en staart zijn ze wel prima te gebruiken.

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:02

onwijs bedankt :) het wassen van de manen is gewoon het zelfde als de staart? en hoe wassen jullie de voorpluk? want die is vaak zo verschrikkelijk vies! want ondanks dat ik een vosje heb (met een beetje grijzige manen) is die voor pluk vaak gigantisch vies omdat ze altijd eerst even haar hoofd door het zand schuurt voor de gaat rollen :')

turtlelito

Re: hoe was je je paard goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:03

Ik mis stap 6: laat je paard los in paddock of bak en kijk hoe hij/zij zich lekker rondwentelt in het zand. Zo belangrijk vond hij/zij het om schoon te zijn :D !

PanamaD

Re: hoe was je je paard goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:10

1 spuit paard geheel met warm water nat, hoofd niet
2 insoppen met mensen shampoo met een rosborstel, lijf en manen goed soppen
3 geheel afspuiten
4 hoofd nat maken en wassen met baby shampo
5 hoofd afspuiten en plekke op lijf waar het water langs loopt
6 zweetmes eroverheen halen en met handdoek hoofd droog maken
7 1 of 2 zweetdekens opleggen, ligt eraan hoe koud het is
8 staart wassen en uitspoelen

Dan of op stal of stappen, zo doe ik het altijd!

Annika__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:26

nickert schreef:
onwijs bedankt :) het wassen van de manen is gewoon het zelfde als de staart? en hoe wassen jullie de voorpluk? want die is vaak zo verschrikkelijk vies! want ondanks dat ik een vosje heb (met een beetje grijzige manen) is die voor pluk vaak gigantisch vies omdat ze altijd eerst even haar hoofd door het zand schuurt voor de gaat rollen :')

Ja, dat is hetzelfde. De voorpluk kun je achter de oren doen, en zo makkelijk mee wassen met de manen.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:14

Zoals al gezegd is niet te vaak wassen inderdaad :) . Wassen met een lage temperatuur (zoals nu) doe je binnen met lauwwarm water.
1.) Maak het paard nat met lauwwarm water (uitgezonderd het hoofd).
2.) Lekker insoppen met paardenshampoo (kan ook basic mensen shampoo) en eventueel met je handen wat masseren.
3.) Ook de manen en staart goed insoppen, beetje schrobben met je handen zodat het vuil goed loslaat.
4.) Paard heel grondig afspuiten! Let op dat écht alle restjes zeep weg zijn!
5.) Trek met het zweetmes het grootste deel water uit de vacht.
6.) Maak de manen & staart droog met een handdoek.
7.) Spray de manen en staart lekker vol met anti-klit spray.
8.) Eventueel met een zweetdeken op stal en goed laten drogen.

Succes en veel waterplezier! :)