Hallo, Gister heb ik mijn paardje opgehaald, Ze stond bij de vorige eigenaar 24/7 buiten met een schuil stal en 2 schaapjes (geen andere paarden dus). Bij onze stalling staat ze in de koudere periode elke dag op de wei/paddock en snachts op stal. En in de zomer 24/7 buiten. Nu regende het vandaag erg hard en wou ik haar op stal zetten en afdrogen. Ze liep braaf mee maar toen ze op stal stond begon ze als een idioot rondjes te lopen en te hinniken en heel onrustig te bewegen. Ik had zoiets van tjaa.. toch maar even laten staan en wat te hoi geven. Ook dit begon ze heel stressvol te eten en bewoog nog steeds onrustig. toen ik haar daarna weer terug zetten in de wei was het allemaal weer goed. maar als ik haar vast zet is ze ook onrustig en draait ze hele tijd. Ze wil terug naar haar vriendjes wat natuurlijk logies is maar ik wil haar normaal op stal kunnen zetten en kunnen vast zetten om te poetsen. ik snap dat ze een kudde dier is die haar buurvrouw als leider ziet en natuurlijk mij nog niet vertrouwd.Komt dit dan vanzelf goed of Wat moet ik doen?
Groetjes.
Tigra_
Geplaatst: 29-03-15 15:33
Geduld. Je hebt het paard pas sinds gisteren. Helemaal niet gek dat ze zo reageert. Dat heeft gewoon tijd nodig. Paard leert vanzelf dat ze weer terug naar de groep mag en dan gaat het steeds beter.
Autumnn
Geplaatst: 29-03-15 15:33
Tijd... heel veel geduld hebben ik heb ook zo'n merrie die niet (alleen) vast kan staan en helemaal gek word. Met heel veel tijd en geduld gaat dit steeds beter Geef haar dingen als afleiding en ga je vooral niet anders gedragen, ga gewoon door met poetsen/uitmesten/o.i.d.
geduld heb ik zeker en snap haar gedrag heel goed. Maar moet ik dan haar juist vast zetten en op stal houden en haar gedrag dan negeren of moet ik haar op de wei laten staan want dan leert ze het helemaal niet toch?
LifeAsSaar
Geplaatst: 29-03-15 15:56
ik zou haar laten staan en niet vast zetten. Anders kan ze zichzelf misschien gaan ophangen als ze dat ook niet goed gewend is. Ze moet er toch ooit aan gaan wennen om op stal te zijn. Je kan proberen haar steeds langer te laten staan. Eerst een kwartier en dan weer even naar buiten en steeds uitbouwen. Zelf dan ook even weg gaan en dus negeren.Hopelijk komt het dan goed. Veel succes
anniekow
Geplaatst: 29-03-15 16:02
Het paard is gewend om 24/7 buiten te staan. Als je haar ineens op stal zet is dat voor haar ongewoon en is het logisch dat ze zo reageert. Daarnaast zal ze ook wel gewend zijn aan buiten staan in de regen.
Gewoon geduld hebben en steeds even oefenen. Niet gelijk een dag op stal zetten, maar gewoon kort beginnen en steeds verder opbouwen. Als ze wat langer bij je is, zal ze waarschijnlijk ook rustiger worden (wennen) en komt het vanzelf goed, succes!
jaa ben ook van plan om te gaan beginnen met grondwerk en horsemanship en me te verdiepen in haar taal, heb al aantaal cursussen voor gedaan maar ik ben 13 en dan duurt het eventjes voordat ik alles begrijp en kan uitvoeren, heb om me heen genoeg hulp die me kan helpen en wil natuurlijk het aller beste voor dr. Hoewel ze vanacht op stal gestaan heeft met andere paarden is het el goed gegaan.
Tigra_
Geplaatst: 29-03-15 20:39
Gewoon je dagelijks ding doen. En corrigeren als je ze jouw in "gevaar" brengt. Verder niet teveel aandacht aan besteden. Verder zou ik haar niet echt alleen op stal zetten daar zie ik namelijk het nut niet zo van in. Maar verder gewoon poetsen/rijden of wat je dan ook van plan bent. En niet teveel aantrekken van haar gedrag tenzij ze jouw dus in gevaar brengt.
mijn paard word ook niet blij als ik haar bij haar weide genoten weg haal en op stal zet. volgens mij heel normaal gedrag....lekker buiten laten staan dus. of op stal samen met andere paarden