Slordig ogende knotten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kailey1234

Slordig ogende knotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 20:02

Hai,

Ik rij ongeveer 2 keer in de maand dressuur concours met mijn paardje en wil dan natuurlijk mooi voor de dag komen, nu is mijn probleem dat ik mijn knotten niet 'net' strak krijg.
Meestal vlecht ik met naald en draad.

Mijn werkwijze is als volgt:
Eerst met een manentrekkammetje maak ik gelijke staartjes.
Daarna gebruik ik een beetje gel per staartje en maak hier een strakke vlecht van
Hierna knot ik ze netjes op.

Helaas krijg ik dan een vaak sprieterige knot, soms is dit wel te verhelpen met een beetje haarlak maar ik zie op concours zulke mooie strakke roosjes dat ik mij toch afvraag wat ik verkeerd doe...
Iemand een tip??

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:05

In de manen eerst haarmousse doen :)
En dan vooral echt OP de manenkam waar meestal de kleine irritante sprietjes zitten ;)
Dan gewoon glad maken met je handen en door de manen heen en dat is het :D
(ik ben zeker geen ster in knotjes maken, ik doe er meestal 1,5 uur over := )

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:06

Vlechtjes nat maken met water.. Gewoon sprayen.. Dan kun je ze mooi strak maken. Sprietjes met extra strong haarlak sprayen en dan gladstrijken voordat de haarlak "hard" word zo deed ik het jaren lang, meerdere paarden. En als ik eenmaal begon.. Sloot de halve stal aan en werd het lopende band werk haha

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:07

Op youtube staat een filmpje van Paardenpraattv over knotten. Ze legt dit uit met naald en draad en met elastiek.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:08

kiwiwitje schreef:
Vlechtjes nat maken met water.. Gewoon sprayen.. Dan kun je ze mooi strak maken. Sprietjes met extra strong haarlak sprayen en dan gladstrijken voordat de haarlak "hard" word zo deed ik het jaren lang, meerdere paarden. En als ik eenmaal begon.. Sloot de halve stal aan en werd het lopende band werk haha

Ik zou geen water gebruiken..
Dat blijft voor even wel zitten maar als het opdroogt heb je er alsnog niks aan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:10

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Het is voor een groot deel gewoon handigheid. Verder eens wat durven proberen maar neem ook eens wat meer afstand van je paard als hij gevlochten is. Die hele kleine haartjes zie je alleen als je er met je neus bovenop staat...en dat doe je alleen zelf, jury en toeschouwers zien het allemaal van verder weg...en jij die andere paarden waarschijnlijk ook. Kan dus best erg meevallen hoeveel netter die eruit zien.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:12

Het hoeft ook niet te blijven zitten, want daar is je naald en draad voor. Alleen door het nat te maken kun je strakker, steviger en rechter van vlechten. Dus heb je minder last van sprietjes. En de eventuele sprietjes zijn daarna prima weg te werken met een beetje haarlak.

llora

Re: Slordig ogende knotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:21

hey ik maak de manen ook eerst nat. zo kan je al strakke stevige vlechten maken. met droge manen krijg je ze niet zo strak. en nadat de dotjes zijn gevlochten spray ik er wat lak op. maar meestal is dit zelfs niet nodig.vooral nat maken helpt omdat je dan mooi kan vlechten