Stal uit mesten, wat is jouw manier? + Poll

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat gebruik jij bij het staluitmesten?

Mestboy
55 (12%)
Schep
34 (7%)
Hooivork
57 (12%)
Mestvork
261 (57%)
Iets anders
44 (9%)

Totaal aantal stemmen: 451

ponycrosserr

Stal uit mesten, wat is jouw manier? + Poll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 18:09

Mijn paard staat op een pensionstal waar ik zelf elke dag de stal volledig uitmest, ik haal dan dus ook alle natte plekken eruit.
Ik heb dichte stalmatten zonder afvoer en daaroverheen gooi ik elke dag +/- drie emmers houtkrullen en een plakje stro. Het grootste deel van de bodembedekking haal ik er dus elke dag uit. In totaal ben ik daar ongeveer een half uur mee bezig. Ik haal in de winter per dag er ongeveer een kruiwagen vol uit, in de zomer staat ze veel meer buiten en is dat dus ook veel minder.

Maar in ieder geval doe ik dit dus met de mestboy omdat ik dat gewend ben en het handig vind. Ik vind een hooivork ofzoiets niet handig bij zaagsel en ik wil gewoon al het vieze uit de stal hebben, ik kan daarbij niet met een hooivork omgaan want dan vallen steeds alle drollen er door heen :o . Nou zei een stalgenootje gister: 'Waarom doe je dat met een mestboy, daar hebben ze toch hooivorken voor uitgevonden?' Ik zei daarop: Omdat ik dat handig vind. Zij zei toen: 'Daarom duurt het bij jou ook zo lang zeker, maarja dan gebeurt het bij jou misschien wel hèèl goed. Dit alles zei ze nog al op een minachtende toon..
Maar ben ik nou echt zo raar dat ik met een mestboy de stal schoonmaak en dat dat 'zo veel' tijd kost :+ . Ik vind persoonlijk een half uur niet heel lang, maar ik heb dan ook graag de stal heel netjes, er mag geen drol meer in liggen.. Tja, dat is bij mijn paard, de stal ziet er meestal beter uit dan mijn kamer.. :+

Ik hoor graag jullie mening en hoe jullie het doen :)

Moonlight17

Re: Stal uit mesten, wat is jouw manier? + Poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:13

Ja ieder zijn eigen manier. Ik heb vlas en heb zo'n speciale vork met veel punten langs elkaar. Ideaal, komen alleen de hele kleine drolletjes doorheen.

Mestboy vork vind ik een ramp dingen, daar kan ik geen fatsoenlijke drol mee opscheppen.

Dus doe mij maar een riek of zo'n speciale dichte vork en niks anders.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:14

Ik heb stro en doe het met een mestvork. De restjes veeg ik op en schep ik natuurlijk weg.

Mijn ene paard is heel netjes dus daar gaat elke dag alle stront en nattigheid uit. Kost me ongeveer 10 minuten.
De andere is een smeerlap, Hier haal ik alle dagen de drollen uit die ik direct zie liggen (5 minuten werk ofzo) en dan 1 keer per 4/5 dagen maak ik hem grondig schoon en dan ben ik vlot 20/20 minuten bezig.

Schoon stro gaat er in als ik vind dat het nodig is (en dat is nogal snel :P)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:14

Hier wordt om de dag ongeveer de achterste helft er volledig uit gehaald. Dan gaat de voorste helft naar achteren en voorin (waar het eten ligt) komt schoon stro. Paard is 'zindelijk' dus poept en plast alleen achterin.
Ze staat op koolzaadstro met daaronder rubberen matten.

Wanneer ik ivm met school te weinig tijd heb om uit te mesten laat ik 'm wel eens een paar dagen. Dan gaat ie gewoon volledig leeg en heeft ze weer een helemaal schone stal.
Ik gebruik een schep en kruiwagen om uit te mesten.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:17

Een half uur voor 1 stal vind ik ook erg lang :j

Ik mest met mestvork en zaagselvork en ben binnen 5 minuten klaar.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:20

Mijn paard staat nu bijna een week thuis. Ik krijg moppers dat ik er te veel uit haal , maar ik vind de stal echt nog niet schoon. Heb er vandaag een dikke kruiwagen uit gehaald en het is nu eindelijk niet meer zo dat je het ruikt. Nog niet schoon genoeg, maar beter.
De pensionpony poept 1x en plast ook 1x dus dat is niet zo veel werk , maar die van mij ..... pffffff...

Ik mest in de ochtend de poepies , en als ik ze naar binnen haal (rond 4 uur) mest ik even beter uit. Toch per 2 dagen ongeveer een kruiwagen vol... In de ochtend ben ik nog geen 15 min bezig , dat is dan incl voeren. Middag 20-30 min ook incl voeren, maar dan heb ik natuurlijk alle tijd.
(staat op stro , met onderlaag hennepzaagsel)

Ben ik dan zo gek?!?
Laatst bijgewerkt door marleen_a_a op 26-03-15 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:20

met mijn armen over elkaar toekijken :')
pensionstal heeft geen selfservice (en pensionhoudster doet het liever zelf zodat de stal op de manier waarop ze het wil aan kant is)

nee hoor, ga ik er niet flauw bij staan toekijken (dan pak ik wel even een bezem of rij de kruiwagen wel even.. kan er niet tegen om ergens rond te hangen terwijl de ander bezig is.. maar komt toch eigenlijk niet of nauwelijks voor dat ik er om dat tijdstip ben)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:24

De mijne staat op vlas en is niet de schoonste. Hij poept netjes aan de kant, maar dan wel aan meerdere kanten en op de 1 of andere manier dekt hij zijn drollen ook weer netjes af met een laagje vlas. Ik ben erg secuur en ben een half uurtje bezig. Meneer loopt zijn hooi/kuil ook nog eens door zijn stal en dat wil ik dan ook zoveel mogelijk weg hebben.
Natte plekken haal ik 1 maal hooguit 2 maal per week eruit. Ik gebruik ongeveer een 1 baal vlas per week. Soms kan ik met 1 baal 2 weken ligt er aan hoe smerig meneer zijn stal maakt.
Voor het uitmesten gebruik ik ook zo'n speciale vork (plastic) met meerdere tanden dicht bij elkaar. Het natte gedeelte doe ik met een ijzeren zodat de plastic vork het wat langer volhoud.
Als de stal een niet al te grote bende is dan doe ik handschoenen aan en vis ik met een emmer alle drollen er uit.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:33

Mestvork en met de handen
Grootste mest gaat met de mestvork maar de kleinere gaan toch echt met de handen (met plastic handschoenen)
Natte plekken worden er ook zo uitgehaald, het bovenste droge laagje kan ik dan laten liggen en alleen weghalen wat echt nat is. 10 minuten per stal en ze staan op vlas.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:39

Ik heb ze op dikke rubber matten en ze hoeven dus geen strooisel, snap ook nooit waarom mensen dat doen, paard heeft het totaal niet nodig.
Ik schuif dus 1 x per dag de drollen in een hoek(als ze sávonds binnen komen) en 1 x in de week schep ik alle mest er uit.
4 stallen doe ik s'avonds schoonmaken en paarden binnen zetten en voeren , in een half uur en 1 x per week ben ik een uurtje bezig met alles uitmesten

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 18:40

Mijn paard maakt ook echt een bende, de natte plekken zijn meestal wel achterin, maar de drollen liggen de hele stal door en het hooi/kuil ook.
Dat halve uur van mij is dan wel met het vegen voor de stal, kruiwagen legen, kuil/hooi geven en nieuwe houtkrullen en stro in de stal doen er bij.. Dan is het nog steeds wel lang misschien, maar het hangt er ook wel vanaf hoe vies het is, in de zomer doe ik er sowieso een stuk korter over want dan staat ze alleen 's nachts op stal, in de winter haast de hele dag. De ene dag is het soms wel een stuk viezer dan de andere dag en ik doe het soms dus ook wel in een kwartiertje. Mijn matten zijn niet heel dik en ik heb geen afvoer, dus vandaar dat ik er wel strooisel op gooi.

Maar vijf minuten :wow: Nee dat gaat me echt niet lukken :')
Laatst bijgewerkt door ponycrosserr op 26-03-15 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:40

Hier ligt stro in de stallen. Eerst met mestvork en daarna nog met een schep de rest die niet gaat met de vork. Per stal gemest en gestrooid zo'n 10 minuten vaak nog minder. Doe zo'n 4 of 5 stallen in 30/40 minuten.
Hier wordt dagelijks de drollen eruit gehaald en natte plekken. Ze staan overdag hele dag buiten dus heel veel mest zit er niet in. Zo'n 2 tot 2,5 kruiwagen per 4 of 5 stallen.

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:42

Tigra_ schreef:
Hier ligt stro in de stallen. Eerst met mestvork en daarna nog met een schep de rest die niet gaat met de vork. Per stal gemest en gestrooid zo'n 10 minuten vaak nog minder. Doe zo'n 4 of 5 stallen in 30/40 minuten.
Hier wordt dagelijks de drollen eruit gehaald en natte plekken. Ze staan overdag hele dag buiten dus heel veel mest zit er niet in. Zo'n 2 tot 2,5 kruiwagen per 4 of 5 stallen.

ponycrosserr schreef:
Mijn paard staat op een pensionstal waar ik zelf elke dag de stal volledig uitmest, ik haal dan dus ook alle natte plekken eruit.
Ik heb dichte stalmatten zonder afvoer en daaroverheen gooi ik elke dag +/- drie emmers houtkrullen en een plakje stro. Het grootste deel van de bodembedekking haal ik er dus elke dag uit. In totaal ben ik daar ongeveer een half uur mee bezig. Ik haal in de winter per dag er ongeveer een kruiwagen vol uit, in de zomer staat ze veel meer buiten en is dat dus ook veel minder.

Maar in ieder geval doe ik dit dus met de mestboy omdat ik dat gewend ben en het handig vind. Ik vind een hooivork ofzoiets niet handig bij zaagsel en ik wil gewoon al het vieze uit de stal hebben, ik kan daarbij niet met een hooivork omgaan want dan vallen steeds alle drollen er door heen :o . Nou zei een stalgenootje gister: 'Waarom doe je dat met een mestboy, daar hebben ze toch hooivorken voor uitgevonden?' Ik zei daarop: Omdat ik dat handig vind. Zij zei toen: 'Daarom duurt het bij jou ook zo lang zeker, maarja dan gebeurt het bij jou misschien wel hèèl goed. Dit alles zei ze nog al op een minachtende toon..
Maar ben ik nou echt zo raar dat ik met een mestboy de stal schoonmaak en dat dat 'zo veel' tijd kost :+ . Ik vind persoonlijk een half uur niet heel lang, maar ik heb dan ook graag de stal heel netjes, er mag geen drol meer in liggen.. Tja, dat is bij mijn paard, de stal ziet er meestal beter uit dan mijn kamer.. :+

Ik hoor graag jullie mening en hoe jullie het doen :)

je kan je paard leren de drollen in een hoek te doen

je kan best een mestboy gebruiken als je het tenminste niet erg vind om een halfuurtje de stal te doen
bij het uitmesten gebruik ik meestal de mestvork
maar als je nieuw stro in de stal doet gebruik je de hooivork voor het verspreiden
daar is de hooivork ook voor bedoelt
xxx mij

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:44

Als ik uit mest doe ik dat gewoon met een mestvork :P

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:08

ik heb zo'n speciale mestvork met veel tanden, voor strokorrels en vlas. Ik gebruik zelf voornamelijk strokorrels (en af en toe vlas)
Afbeelding

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:11

Ik doe elke dag drollen, 3 à 4 keer per week de pisplekken en ong. 1x per 2 maanden de hele onderlaag eruit. Mijn paard is super schoon, eet geen stro, loopt t niet door elkaar heen dus ik gebruik per week ong 2 plakken stro. Hij heeft wel een dikke onderlaag omdat ik die dus laat liggen.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:14

Bij ons staan ze op houtkrullen en met daaronder gewone straatstenen. Ik mest de stak uit met een mestvork en daarna haal ik de drollen eruit met zo'n andere zoals hierboven

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:15

Die van mij staat op stro en die van mijn vriendin op vlas.

Uitmesten doe ik met een mestvork. Totaal voor 2 stallen inclusief opstrooien en vegen ongeveer 20 minuten, soms als ik een slome dag heb of een hele smerige stal (die van mijn vriendin is een schraper en een sopper) dan een half uurtje.

Doe het dus wel dagelijks. Natte plekken alleen als het echt nat is, dat is zo'n 1, soms 2x per week.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:16

Ik gebruik een riek, net een slagje kleiner dan de gebruikelijke mestvork. Een oudje (40 plus jaren) maar lekker licht en de 4 tanden iets dichter bij elkaar.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:26

Ik heb vlas in mijn stal met rubberen stalmatten, en ik gebruik een aardappelvork, die heeft 9 tanden. Ik ben altijd binnen 5 minuten klaar, zo gepiept.
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:29

Die gebruik ik ook Corina. Ik ben binnen tien minuutjes klaar met mesten. Mijne heeft vaste poep-plekken, maar de laatste tijd ook veel natte plekken omdat ze hoogdrachtig is. Ik haal dagelijks de poep en nattigheid eruit en strooi dan bij (vlas).

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:35

Stal uitmesten met een mestboy is nieuw voor mij :+
Ik gebruik een mestvork ze staat ook op vlas.
2 keer in de week mest ik de stal goed uit, dus ook alles aan de kant en natte plekken er uit halen.
1 keer in de 2 weken gooi ik er een nieuwe baal vlas bij in, soms wel wat eerder ligt er maar net aan.
Het scheelt ook dat mijn pony bijna alles op 1 bult doet, is makkelijk schoonmaken

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:43

Mijn pony's staan op stro, met daaronder een laag agristro (heel fijn gehakseld stro, super absorberend helaas wel best stoffig) ik mest iedere dag met de vlasvork haal dan de mest en natte plekkeneruit, daarna doe ik huishoudhandschoenen aan en zoek ik alle weggeschoten mestballetjes op. 1 keer in de week haal ik de onderlaag er in zijn geheel uit. Normaal kost het +\- 15 minuten, iedere dag. Als het regent gaan ze meer in de stal schuilen en is hij dus ook viezer, dan duurt het iets langer.

Spatter wij hebben geen afvoer onder de stal dus moet er wel iets in dat de urine absorbeert, ik wil wel graag hit actief matrassen, maar dan zal ik alsnog strooisel moeten gebruiken om te absorberen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:53

Ik die van mij staan sinds een maand op vlas.
Maar phoeee wat een ellende. Ik was altijd stro gewend. En dan iedere dag drollen eruit en natte plek en dan weer dik opsrooien.

Ik heb een ontzettende smeerkees. En mijn vlas stal ziet er al zo snel zoo smerig uit. Haal iedere dag de mestballen eruit. En 1x in de week de ergste natte plek. Maar ik vind dit niet echt lekker werken.

Hoe mesten jullie jullie vlas stallen? En ziet het er bij jullie ook al snel helemaal bruin?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:54

spatter schreef:
Ik heb ze op dikke rubber matten en ze hoeven dus geen strooisel, snap ook nooit waarom mensen dat doen, paard heeft het totaal niet nodig.
Ik schuif dus 1 x per dag de drollen in een hoek(als ze sávonds binnen komen) en 1 x in de week schep ik alle mest er uit.
4 stallen doe ik s'avonds schoonmaken en paarden binnen zetten en voeren , in een half uur en 1 x per week ben ik een uurtje bezig met alles uitmesten

Een vraag uit interesse: kunnen ze dan wel lekker gaan liggen?
Ik denk inderdaad niet eens dat het echt nodig is, mits je ze genoeg ruwvoer geeft.