hey onze pony wilt zijn wintervacht totaal nog niet verliezen terwijl de andere paarden al goed aan het verharen zijn. we hebben al lijnzaad gegeven gedurende een tijdje. maar hij wilt nog niet echt verharen. nu hebben we het idee dat hij enorm veel last heeft van zijn pels. hij bijt in zijn vacht en bijt deze ook gewoon kapot. hij bijt zich niet open ofzo. hij bijt alleen zijn vacht kort en kapot en begint te schuren. (hij schuurt wel niet aan zijn manen of staart. het is echt puur de vacht) ook hebben we het idee dat hij nu wel heel loom wordt. we zijn wel van eten verandert. van spelt/gerst/en onderhoudsmengel naar gewone pony mengel van cavalor. voorheen was hij redelijk actief.en durfde hij onder het zadel al wel eens een loopje nemen. zijn er nog tips dat je kan doen om de verharing te stimuleren. sommige zeggen scheren maar is dit wel goed in verband met de zomervacht? we borstelen hem zo veel mogelijk om de verharing te stimuleren
Ik zou toch scheren en een dekentje om doen. Hij heeft er last van zo te lezen.
llora
Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-15 13:54
af en toe komt er is wat haar af. maar dit is echt niet heel veel. twee maand terug is hij ontwormd geweest. eten doet hij nog heeeeel goed.
geerke
Geplaatst: 24-03-15 13:54
is hij oud?
llora
Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-15 13:55
en wat voor dekentje dan best opleggen? heb wel nog een winterdeken liggen maar dat is 300 gr of gewoon een regendekentje?
snorkel1986
Geplaatst: 24-03-15 13:56
Gewoon nog effe wachten.. hier ook sommig al bijna kaal andere laten nog geen haartje los.. hett vriest nog snachts he...
llora
Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-15 13:57
hij is tien jaar oud. we hebben hem nu ongeveer twee maand. we hebben hem direct ontwormd en we hebben hem wel een winterdeken moeten opleggen. hij kwam vanop een binnenstalling. en bij ons staan ze op de paddock in de winter dag en nacht. hij had het toen heel koud en stond te bibberen dus hebben we hem een deken opgelegd. ook hebben ze hem gewassen voor we naar hem zijn gaan kijken. misschien heeft dit er iets mee te maken dat de wintervacht niet meer goed was?
ellepel
Geplaatst: 24-03-15 14:06
ik zou nog even wachten, het is nog koud snachts. mijn pony begint nu ook pas met enkele haren los te laten. die is altijd laat met verharen. dat je pony zo'n jeuk er aan heeft is wel wat vreemd, kijk of je misschien toch iets van luis kunt vinden wat de jeuk verklaren kan. heeft hij nog steeds de deken op? kan ook zijn dat die wat te warm is en hij daardoor jeuk heeft
fjordnina
Geplaatst: 24-03-15 14:10
Niet scheren (hooguit een baan uit de hals i.v.m. afvoeren van warmte), kan heel goed zijn dat het verharen wat later op gang komt. Met een winterdeken hoeft zo'n dier ook minder haar kwijt dan een paard dat een stevige wintervacht aangemaakt heeft. Ik zou in ieder geval wachten tot half mei met volledig scheren. Eerst maar eens zien wat hij de komende weken gaat doen.
Met mijn fjorden wisselt het ook qua verharing, heb er ook 1 bij die nog amper begonnen is. Dat is prima, komt vanzelf.
Zijn deken is al eventjes terug af omdat hij het te warm heeft. Hij heeft wel een goede wintervacht. Hij heeft ook niet heel de winter een deken opgehad juist bij mij omdat hij van een binnenstalling kwam en hij het koud had op de wei.
Tigra_
Geplaatst: 24-03-15 14:28
Nog even geduld hebben. Hier staat er ook een die nog nauwelijks verhaard. Niet ieder paard is hetzelfde. En scheren kan altijd nog en is zo gedaan als het moet.
Scheren niet doen. Dan scheer je de zomervacht ook mee namelijk. Die komt ook al stilaan door hoor.
dingogirl
Geplaatst: 24-03-15 14:40
1 pony is al bijna uit zijn wintervacht terwijl zijn broer nauwelijks in de rui is. niks aparts hoor. komt vanzelf goed. op de plekken waar hij erg jeuk heeft, goed poetsen of een keer wassen met Betadine shampoo tegen de jeuk.
Mijn pony's haren ook nog niet uit. Afgelopen zaterdag heb ik mijn shetlander geschoren omdat ze duidelijk last had van haar vacht. Ze heeft toch al geen mooie vacht en vorige zomer had ze zelfs nog wintervacht dus het kon geen kwaad om haar te scheren lelijker kan het haast niet worden. Als ik jou was zou ik me nog niet te druk maken ik hoor wel meer dat sommige pony's nog niet aan het uitharen zijn terwijl anderen allang begonnen zijn.
Callum. Bedoel je dat als je nu scheert dat de zomervacht dan wel in orde komt?de reden dat ik niet echt wil scheren is omdat ZE zeggen dat de zomervacht dan beschadigd wordt. Maar momenteel is zijn vacht ook kapot aan het gaan omdat hij erin bijt en ermee schuurt.
Is bij mij altijd goed gekomen. Zou me er niet te druk over maken
Art_Ificious
Geplaatst: 24-03-15 18:13
Ik zeg alleen wat ik gelezen heb. Je scheert dan namelijk het stukje zomervacht af wat wel al doorkomt.
Ik heb de haflinger van mijn vrienden ook uit noodzaak eens aan zijn buik moeten scheren in de periode dat hij zijn wintervacht zou verliezen. Je bleef de hele zomer zien dat hij geschoren was aan de buik. Omdat de haren van de haflinger aan de punt donkerder zijn dan aan de basis.
Wat in de link staat Blijf je doorgaan met scheren in de verharingstijd, dan scheer je uiteraard de zomervacht er ook mee af.
Mijn tinker is bruin. En als je die scheert grijsachtig. Was szomers altijd bruin. Dus schijnbaar afhankelijk per paard. En hoe erg is het als je paard een ander kleurtje heeft. Er komtweer gewoon vacht op