Hoe snel moet een geopend pak voordroog op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Hoe snel moet een geopend pak voordroog op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 21:04

Mijn paard heeft stofallergie en hooi gaat het dus ook echt niet meer worden.
Zelfs nu ik het nat maak blijft ze erop hoesten.
Ik wil dus weer terug naar voordroog ik kan voor een leuke prijs grote balen voordroog kopen.
Maar het word door veel mensen afgeraden omdat ik het niet snel genoeg op zou kunnen voeren.
Ik heb maar 2 paarden. Wel krijgen ze onbeperkt.

Zou het zo snel gaan beschimmelen? En wat kan ik er aan doen om het langer houdbaar te houden?
Heeft het dan zin om de baal helemaal uit elkaar te leggen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Hoe snel moet een geopend pak voordroog op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:06

Dat kan wel, maar alleen in de winter en dan de baal na het voeren weer afdekken met zeil en spanbanden. En als je het niet vertrouwd, weggooien, jammer maar helaas.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:11

Hier krijgen ze ook voordroog (een paard en e-pony) en doen daar 3 à 4 weken mee. Nooit geen problemen mee gehad. Wel zorgen dat het droog ligt in een geventileerde ruimte. Liefst op een pallet of anders het plastic enkel aan de onderkant laten zitten.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:14

Plastic er helemaal om weg halen va de baal die je voert en afdekken met zeil. Zo is hoe ik het doe en dat gaat goed op een paar plekjes na. Ik heb 2 pony's en voer ze 20 kg per dag. Ben dus lang bezig met een baal voordroog. Ik heb wel ronde balen, heb het idee dat die net even wat langer goed blijven.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:16

Ik doe zelfs 6 weken met een baal. Hij staat in een schuur, plastic er helemaal af.
Soms zet ik de deuren van de schuur helemaal open zodat de baal even lekker kan drogen.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:19

Is het kopen van kleine baaltjes niet een optie?
Zijn naar verhouding wel iets duurder, maar als het eens schimmelt, hoef je niet meteen een hele boel weg te gooien.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:20

Normaal n maand
Maar als je t plastic helemaal eraf haalt en laat luchten zodat bacteriën en schimmels geen kans krijgen kun je t makkelijk 2 maanden houden

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:24

Het ligt aan de substantie en aan de buitentemperatuur. Als je natte kuil hebt, schimmelt dat snel, volgens mij red je dat niet met 2 paarden. Droge kuil is bijna hooi en blijft dus langer goed. De meeste natte kuil is trouwens ook rijker en minder geschikt voor paarden.
Als het vochtig weer is en de temperatuur loopt op schimmelt het ook sneller. Wij voeren dus in de zomer altijd hooi en 's winters kuil. Of je het 's zomers red is dus de vraag. Je hebt trouwens ook kleine balen kuil, misschien is dat iets voor de zomer - als bijvoeren dan nodig is.
Verder eens met Aikon en vooral goed opletten wat je koopt. Slecht gewikkelde pakken schimmelen al voor je ze open hebt, dus let er goed op dat er geen gaten in zitten en wel een dikke laag plastic.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:26

Ligt er ook heel erg aan hoe droog het voordroog is. Hoe droger hoe langer je het kunt laten liggen.
Wat ook nog kan doen is open maken alle plastic eraf en goed uit elkaar halen zodat de lucht eraan kan en dan kan het niet gaan broeien en/of schimmelen. Maar die ruimte moet je dan natuurlijk ook hebben.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 21:28

Aan kleine baaltjes heb ik ook gedacht. Maar dat word wel aardig prijzig.
Kleine baaltjes kan ik hier kopen voor 7.50 per stuk zijn dan 20 kilo.
Als ik ze heel erg beperkt ga voeren kost het me dan nog 205 euro in de maand. En slaap ik zelf niet lekker wil dat ze onbeperkt kunnen eten.

De geopende baal kan hier binnen staan eventueel op een pallet. Jullie zeggen of helemaal het plastic eraf of weer goed inpakken in zeil en goed vast zetten?

Het gaat wel echt om voordroog het is bijna hooi en stofvrij. (absoluut geen koeienkuil)
Gaat om een grote D/ kleine E en een klein paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:31

Ligt er wellicht aan waar je hem bewaart. Bij ons ligt het voordroog sowieso binnen in de schuur. Als je hem buiten of alleen onder afdak bewaart misschien beter terug afdekken?? Geen idee. Maar bij ons binnen gaat het plastic er sowieso direct af.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 21:35

Dat lijkt me persoonlijk helemaal niks. Een geopend pak buiten laten liggen met een zeiltje.
Hij kan hier gewoon binnen liggen. Dat is geen probleem.
Als ik het pak te lang open laat liggen word het dan niet weer stoffig?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:44

Mijn pony heeft ook stofallergie maar als je droge voordroog hebt moet je nog steeds weken ben ik bang. Mijn pony gaat van droge voordroog ook hoesten. Het gaat om de schimmelsporen waar ze op reageren. Ik voer voordroog binnen 5 a 7 dagen op. Heb dan kleinere pakjes. Maar moet dus nog steeds weken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:51

Is het niet beter om hooi te stomen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:53

Wij doen er bijna een maand mee; leggen het verspreid in een paardenstal dus droog en goed geventileerd. Wel maken wij het voordroog hoe dan ook nat, anders krijgt mijn paard binnen een week alsnog last van de longen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:55

Afgelopen zomer deed ik nog geen week met een groot pak kuil en 2 paarden.
Stond afgedekt buiten,maar was vochtig weer en warm.
Onder een zeiltje ging het enorm broeien.
Ik wil het nu weer gaan proberen,wil graag wat meer kuil gaan voeren en kleine baaltjes wordt me te duur.
Als ik er 2 weken mee doe ben ik al flink goedkoper uit.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 21:58

Hooi stomen heb ik vroeger altijd gedaan.
Dat werkte ook super. Helaas heb ik door omstandigheden dat apparaat niet meer.

@Maikeltje Klopt we hadden op de vorige stal ook weleens een pak voordroog er tussen zitten die te droog/stoffig was. Die werd dan opgevoerd aan de andere paarden die er geen last van hadden. Maar dat is op een jaar tijd maar 1x voor gekomen.

Ik wil juist voordroog gaan voeren zodat ik het niet meer hoef te nat te maken/weken of te stomen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:28

Ik liet in de winter zo'n grote ronde baal door 1 paard, een D en een B pony gewoon leeg eten, met plastic er nog omheen aan de zijkanten(dat werkte het beste ivm het niet kapot lopen en wel onbeperkt voeren). Een baal ging dan ongeveer 2 tot 3 weken mee, en bleef tot het einde goed. Hoe verder de baal leeg was, hoe meer ik van het plastic wegsneed. Het laatste beetje haalde ik er dan wel uit en deed dat in de voerbakken, maar zo hoefde ik niet dagelijks met het voordroog te slepen. In de zomer zou ik het niet aandurven (ook niet nodig ivm weidegang), maar in de winter werkte dat perfect.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 02:05

Wij hebben ook wel eens halve balen gehad. Niet veel duurder dan de grote en net even makkelijker met voeren. Wij hebben dat toen zelf geregeld met de loonwerker, volgens mij deed hij het gewoon met dezelfde pers die dan op het minimum werd afgesteld. Misschien iets voor volgend jaar...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 02:18

Kleine pakjes kopen. Voordroog kun je ook krijg in gewoon hooibaal formaat of in kleine ronde pakken, resp 20/25 of 150/200 kg. Het ligt eraan hoe nat het daadwerkelijk is of het op gaat voor het schimmelt.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 07:58

Hier voeren wij er ook 2 van de 4 kuil,pak staat onder een afdak op een pallet,zonder zeil oid dan krijg je juist broei plekken. Wij voeren er 2 in de maand op. Zomers wil het nog wel eens voor komen dat er wat schimmel inzit maar dat is meer ook als t plastic ergens gescheurd is geweest en wij t niet dicht geplakt hebben gelijk.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:03

Ik lees dat sommigen het plastic er volledig afhalen, ook bij vierkante balen?? Mij is altijd geleerd zo min mogelijk lucht erbij laten komen om deze goed te houden,....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:38

Wij voeren op stal heel droog voordroog naast hooi.
We hebben grote ronde balen en we hebben ze ruim 2 weken open zonder problemen, het ruikt zelfs echt niet en er zit geen schimmel in of broei aan het eind van die 2 weken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:49

Ik denk dat hoe droger je voordroog wordt , hoe stoffiger het wordt, tenminste dat is wat ik zie. ik zou kleine pakken of rollen kopen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:09

Suzan_bobar schreef:
Ik lees dat sommigen het plastic er volledig afhalen, ook bij vierkante balen?? Mij is altijd geleerd zo min mogelijk lucht erbij laten komen om deze goed te houden,....

Ja dat ligt er dus aan hoe vochtig een pak is.
Als je praktisch hooi hebt, kun je het rustig erom laten. Maar voelt het echt vochtig (en warm!) als je het aanpakt, dan kun je het beter zoveel mogelijk dicht laten ofwel, helemaal open maken en zorgen dat de lucht overal bij kan.
De houdbaarheid van beide verschilt dus ook enorm.