Eigenaren kijken niet om naar pony, tips gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sil_Bill

Eigenaren kijken niet om naar pony, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 12:30

Hoihoi,

Ik sta met mijn paard op een stal aka oude boerderij. De eigenaar is akkerbouwer en houd zich niet bezig met de paarden zelf.

Er staan 2 pony's van een andere eigenaar. Al zon 10 jaar. Destijds zat ik nog in m'n pennytijd en hun zoon ook. Maar na een val 5 jaar geleden wilde hij niks meer van de pony's weten...

Sinds dien staan ze in een natuurland en word er niet naar gekeken. 2 jaar geleden was de welsh zwaar hoefbevangen en heb ik hem in overleg met staleigenaar opgehaald en op stal gezet. Hij heeft contact gezocht met de eigenaar was allemaal zeer moeilijk verliep. Gelukkig is de pony er weer bovenop gekomen.helaas afgelopen zomer hetzelfde weer.

Nu is de situatie nog steeds hetzelfde. Pony staat nu in de zandpaddock met mijn eigen ruin. En is nu goed op gewicht, maar 24/7 op gras is nooit meer mogelijk. Al geloven de eigenaren dat niet. Ook gaat hij niet naar de DA voor entingen, word hij niet ontwormd en nooit bekapt.

Zowel ik als de staleigenaar en andere stalgenoten hebben al eens contact met de eigenaren opgenomen. Maar krijgen geen gehoor ook niet als ze verweid moeten oid. En de laatste keer kregen we te horen dat ze altijd de pony's ontwormen enz. Dit is niet zo. Het was zelfs zo erg dat de pony's al 4 maanden op een andere locatie stonden en ze daar gaande het gesprek achterkwamen. Hoe je ze dan kan ontwormen is mij een vraag..

Nu is mijn vraag aan jullie: Hoe dit verder aanpakken. Ze beweren dat ze er wel voor zorgen, iedereen weet dat het niet zo is maar bewijs het maar. De welsh word door mij en de stal eigenaar binnen en buiten gedaan en stal word gedaan. Maar ik wil verder geen kosten maken, het is immers niet mijn dier. Maar hij staat wel bij mijn paard in met evt. Wormbesmetting tot gevolg. Ze betalen wel stalgeld elke maand dus de eigenaar laat het maar zo.

Iemand tips? Excuus voor het lange verhaal.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:34

Hoe zien de paarden eruit? Verwaarloost? De hoeven, in wat voor een staat zijn die? Als het er ernstig uitziet, zou ik er bewijs van verzamelen (foto's) en de dierenbescherming inschakelen. Eventueel een dierenarts om een verklaring vragen dat dit zo niet kan, maar misschien dat dat wel geld kost.

Edit: misschien vergezocht, maar als het met de dierenbescherming niet lukt, is het dan eventueel een idee om aan te bieden de paarden te kopen voor max. de slachtprijs en de dieren vervolgens te laten slachten?

geerke

Re: Eigenaren kijken niet om naar pony, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:38

als hij bij jou paard staat zou ik hem zeker ontwormen...ook al zou mij dat geld kosten.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:39

Sommige mensen snap ik echt niet, als je niet meer voor je paard wilt zorgen waarom verkoop je hem dan niet? :n
Als de hoefsmid nooit komt moeten de hoefens toch in slechte staat zijn? al helemaal als ze hoefbevangen is. En inderdaad als ze er zo slecht bij staat de dierenbescherming inschakelen. Maar ik denk dat die niet veel zullen betekenen voor de pony's

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:42

Stalgeld met min 50 euro omhoog zodat de kosten voor smid en ontwormen gedekt zijn.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:43

:D Laten ontwormen en enten door de veearts en de rekeningen bij het stalgeld doorberekenen (door de stalhouder) of anders stoppen met rekeningen sturen en de paarden in bruikleen weggeven?

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:44

Is het niet mogelijk om met de staleigenaar te overleggen dat hij iets meer stalgeld gaat vragen aan deze mensen en daarvan de ontworming en hoefsmid betaald worden.

Edit, mensen voor mij met hetzelfde idee

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 13:04

Tnx voor alle reacties. Dat van het stalgeld verhogen had ik nog niet eens aan gedacht, wellicht een optie.

Verder willen ze de pony's niet verkopen. Ik citeer: 'we zijn er zo erg aan gehecht en onze kinder zouden erg verdrietig zijn' overigens wil de vader ze wel weg doen. Maar die word tegen gehouden.

De ponies zien er verder best redelijk uit. Mede doordat veel mensen ze af en toe eens een poetsbeurt geven enz. Veel dierenliefhebbers op stal verder. De box word ook door ons gedaan dus de hoeven zijn optisch het grootste probleem. Maar ik weet zeker dat dit voor de dierenbescherming niets zal opleveren.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:10

Dit is denk ik wel een zaak waar alleen de staleigenaar wat aan kan doen.
Als hij verplicht stelt om te ontwormen en enten zullen ze wel moeten.
Verder, zo lang ze betalen kun je (je stalhouder) er niet zo veel mee zo lang hij het prima vind hoe het gaat.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:40

Sil_Bill schreef:
Tnx voor alle reacties. Dat van het stalgeld verhogen had ik nog niet eens aan gedacht, wellicht een optie.

Verder willen ze de pony's niet verkopen. Ik citeer: 'we zijn er zo erg aan gehecht en onze kinder zouden erg verdrietig zijn' overigens wil de vader ze wel weg doen. Maar die word tegen gehouden.

De ponies zien er verder best redelijk uit. Mede doordat veel mensen ze af en toe eens een poetsbeurt geven enz. Veel dierenliefhebbers op stal verder. De box word ook door ons gedaan dus de hoeven zijn optisch het grootste probleem. Maar ik weet zeker dat dit voor de dierenbescherming niets zal opleveren.

Als de stal schoon is, de pony's er goed uit zien en niet mager zijn, ze een beetje aandacht krijgen dan doet de dierenbescherming niks. zolang ze de basis behoeftes hebben (stalling, voer, water etc.) dan doet de dierenbescherming niks.
En dat ze de pony's niet willen verkopen omdat ze er gehecht aan zijn, vind ik een waardeloze smoes. Als je er zo gehecht aan bent zorg je er voor.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 13:40

Hmm.. Ik denk dat er inderdaad via de stal eigenaar iets moet gebeuren. Ik zal dan nog eens met hem praten en de evt. Optie voorleggen om stalgeld te verhogen.

En dan is het verder niet anders. Ik kan er persoonlijk heel slecht tegen :( als je een dier hebt moet je dr voor zorgen, klaar. En op z'n minst als gewone volwassen mensen onder elkaar een gesprek te kunnen hebben.. Maarja wie ben ik hé ;)

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:50

Voor iederen is goed voor zijn dieren zijn anders, wij hebben ook een paardje in pension staan, eigenaren komen denk ik keer of zes per jaar, paard staat bij ons gewoon in de kudde, enten en ontwormen gebeuren sowieso al via een gezamenlijk beleid. Dus behalve aandacht komt beestje niks te kort en is ie echt niet ongelukkig :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:36

TAO → VSW