Op de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 21:18

Dit jaar wil ik strookbegrazing gaan proberen voor mijn 2 Halfingers en shet. Dit omdat ik niet altijd de tijd heb om ze op en af de wei te halen als ze slechts een paar uurtjes erop gaan. Met strookbegrazing hoop ik dit op te lossen zodat ik 1x per dag een stukje gras bij geef en ze dus dag en nacht op de wei staan.

Mn paarden hebben nog nooit hb gehad. Ik hou de fructaanindex erg goed in de gaten maar toch blijf ik altijd een beetje huiverig..
Ook vanwege het mogelijk gestresste gras wat bij strookbegrazing kan ontstaan.

Zijn er mensen die hun ervaringen willen delen mbt. strookbegrazing?
Staan jullie paarden al op de weide?

vuurneon

Re: Op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:21

Bevalt mij prima, doe het al jaren :j

Wij hebben het land wel in 4 delen verdeeld, zodat er altijd 3 stukken rust krijgen en kunnen herstellen. Paarden staan nu nog op de vrij kale wei, land is net bemest namelijk (bemesting vind ik noodzakelijk om het gras gezond te houden). Als ze te dik worden, krijgen ze even geen stukje gras erbij of juist een nog kleiner stukje :) om de dag verzetten wij de palen een stukje verder.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 01:02

Wij doen ook aan strook begrazing maar we geven niet dagelijks een stuk bij. Meestal 1 á 2 x per week.
Gebeurd hier ook al jaren. In de winter hebben ze de volledige weides. En dan in het voorjaar gaat 1 weide dicht meestal word het dan 1 x gehooid en daarna gaan we werken met strook begrazing. Gezien er meerdere weides zijn worden ze ook van weide verzet. Hele klus voor de paarden om het gras bij te houden.
Bij ons staan ze dus zomer en winter op de weide in de winter alleen overdag. Ze staan nu sinds 2 weken weer 24/7 op de weide.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 01:51

Mijn paardjes krijgen de wei ook dmv strookbegrazing. Ik heb een IJslander en een shetlandpony. De shetlandpony was hoefbevangen toen ze bij mij kwam. Maar bij mij op de wei heeft ze er geen last van gehad. Ze was hoefbevangen geworden op een wei met kunstmest. Kunstmest komt hier niet op de wei. Er wordt ook niet geïnjecteerd. Ik gebruik droge koemest. Daarnaast let ik goed op welke grassen er staan. Ben nu aan het doorzaaien met een mengsel dat geschikt is voor paarden. Ze mogen ook pas op het gras wanneer het gras is uitgebloeid, dus wanneer het in het zaad staat. Ze staan nu nog niet op het gras, het gras groeit nog niet, laat staan dat het gebloeid heeft. Rond eind mei/juni gaat de wei open, afhankelijk natuurlijk van het stadium van het gras.

Met die 3 dingen: volwassen gras, geen kunstmest/injecteren en zo min mogelijk raaigras gaat het prima.