Paard zweet snel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurfloran

Paard zweet snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 19:23

Hallo,
Mijn paard zweet ontzettend snel, na een kwartier rijden begint ze al en na het rijden is ze drijfnat!

Nou las ik dat sommige paarden wel veel zweten en de andere niet. Ze heeft gewoon haar beschikking tot een liksteen en krijgt genoeg vocht binnen dus daar ligt het niet aan.

Maar ze kan soms ook wel hevig ademen, dus ik twijfel of ze een vernauwing in haar luchtwegen heeft... Ik weet ook niet of dat ernstig is in de toekomt, want ik merk dat ik bij de Z-oefeningen vaak tussendoor moet stappen omdat ik het anders zo zielig vindt klinken. Ze is totaal niet moe! Ze kan echt 3 uur lang achter elkaar doorlopen, maar ik heb haar net 3 weken en ze heeft bij de vorige eigenaar bijna een jaar stil gestaan en werd 1 keer in de 2 weken gereden... Dus het kan misschien aan haar conditie liggen maar ze is een ontzettende harde werker en laat totaal geen opgeven zien!

Afbeelding

Afbeelding

EmptyWords

Re: Paard zweet snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:30

ik vind dit niet extreem hoor.

ze werkt hard, heeft 2 jaar stilgestaan en is nog in haar wintervacht. die van mij ziet er erger uit als ik die niet scheer.

ik zou wel rustig aan doen... z oefeningen terwijl je net aan het opbouwen bent?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:35

ik zou eerst aan haar conditie werken..
longeren, draven, balkjes, kruisjes
+ basis werk

en daarna pas het dresuurwerk boven gewoon gymnastieren oppakken..
Z oefeningen verlangen van een paard dat zo lang heeft stilgestaan.
ik heb het al benauwd en zweet alleen al bij de gedachte..

wat dacht je van lekker naar buiten, lekker lang instappen, een draf opbouwschema.. waarbij je wat schoudercontrole oefeningen onderweg doet als afwisseling.

Ik heb vroeger sub top niveau gezwommen.. maar zelfs onder schot zwem ik nu geen tijd van onder de 1.30 minuut op de 100m vrij (mijn tijd was toen ik twaalf was 1.10.02).. en denk dat ik halverwege de 800meter hyperventilerend uit het water gehezen kan worden..

------------

heb je ook goed doorgevraagd waarom het paard uit de Z is gehaald en op rust is gegaan?
Voor hetzelfde geld kon hij dat werk gewoon niet aan, of niet meer aan?

------

mijn paardje (heb ik een maand) heeft ook Z gelopen, maar de verkoopster zei al eerlijk, stel je daar niet teveel van voor, hij kan het wel, maar is er op de verkeerde manier ingereden waardoor hij daar in de staak is gegaan.. daar als in 'in de Z', hierop heeft de verkoopster m 'gekocht' om 'te redden' uit de dressuursport op dat moment (verkoopster heeft het paardje ooit geboren zien worden, dus een emo aankoop)

ik ben nu vooral bezig met hem richtrechten en van daar uit zien we wel wat we gaan doen en hoever..
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 20-03-15 21:13, in het totaal 2 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:38

Conditie opbouwen gebeurd niet in één dag..rustig aan opbouwen is wel erg belangrijk om blessures te voorkomen.
Paarden kunnen soms doorgaan terwijl dat niet goed voor ze is, dat is iets waar je zelf op moet letten.
Misschien heb je hier wat aan.
http://www.pavo.nl/advies/voeding-en-tr ... ustperiode

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:43

Z oefeningen en drie uur lopen met een paard dat het afgelopen jaar niet veel heeft gedaan? Lijkt me een beetje teveel van het goede. Eerst rustig aan de conditie weer opbouwen lijkt me.

Heb je hem laten keuren?
Luidruchtige ademhaling? Cornage misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:50

Ze zou ook zo kunnen zweten omdat ze stress van jou krijgt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:54

Ruk na een jaar een paard uit wei, zet hem aan de z oefeningen en wees verbaast dattie zweet en hijgt.
Ik vind het toch wel lef dat je dit zo op bokt zet. Zoals je in de hierboven staande reacties kunt lezen krijg je daar dus een bepaalde reactie op.
Doe toch rustig aan mens het is geen fiets.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:09

Iemand gaat z- oefeningen rijden met nulkommanul verstand van het dier waar je mee wilt samenwerken???? |o
Sorry hoor, maar waarom neem je geen hobbelpaard?
Hier kan ik dus echt slecht tegen...maar lef heb je wel om het hier neer te schrijven, dat dan weer wel

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:17

Het dier heeft geen conditie en kan waarschijnlijk de oefeningen die jij van het dier vraagt niet aan.
Beestje heeft een jaar stilgestaan en moet gelijk z oefeningen doen. logisch dat het zweet en hijgt.
begin eens rustig met opbouwen van conditie en dan later pas de zware oefingen want op deze manier heb je grote kans dat de spieren verzuren en je echt problemen gaat krijgen (of in dit geval het paard)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:27

Ook ik denk dat het prettiger is voor het paard als je langzaam zijn conditie opbouwt, met veel stap. Z-oefeningen zijn niet de makkelijkste oefeningen om zonder opbouw 'zomaar' te doen, en als jij na een jaar pauze weer begint met hardlopen doe je toch ook niet meteen een marathon ?

Overigens vind ik het hijgen 'enger' dan het zweten. Paarden die gewoon goed gewerkt hebben kunnen best een beetje zweten, maar een paard dat echt in ademnood is (zoals jij beschrijft) vind ik heel onprettig en zelfs een beetje wreed klinken. Ik zou vooral rekening houden met de grenzen die het paard aangeeft, en in ademnood zijn lijkt mij een héle duidelijke grens. :j Ook als een paard 'niet van opgeven' weet, moet jij als eigenaar die grens kunnen zien en weten dat doorgaan niet gezond is voor het paard.

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 23:15

EmptyWords schreef:
ik vind dit niet extreem hoor.

ze werkt hard, heeft 2 jaar stilgestaan en is nog in haar wintervacht. die van mij ziet er erger uit als ik die niet scheer.

ik zou wel rustig aan doen... z oefeningen terwijl je net aan het opbouwen bent?

Ze stond BIJNA een jaar stil, geen 2 jaar en ze is vroeg begonnen met dekens dus ze staat eigenlijk nog in d'r zomer vacht. Ik heb gezegt dat ik Z-oefeningen rij daarmee bedoel ik dus sommige en niet dat ik volledig op Z training zit.

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 23:18

elenaMM77 schreef:
ik zou eerst aan haar conditie werken..
longeren, draven, balkjes, kruisjes
+ basis werk

en daarna pas het dresuurwerk boven gewoon gymnastieren oppakken..
Z oefeningen verlangen van een paard dat zo lang heeft stilgestaan.
ik heb het al benauwd en zweet alleen al bij de gedachte..

wat dacht je van lekker naar buiten, lekker lang instappen, een draf opbouwschema.. waarbij je wat schoudercontrole oefeningen onderweg doet als afwisseling.

Ik heb vroeger sub top niveau gezwommen.. maar zelfs onder schot zwem ik nu geen tijd van onder de 1.30 minuut op de 100m vrij (mijn tijd was toen ik twaalf was 1.10.02).. en denk dat ik halverwege de 800meter hyperventilerend uit het water gehezen kan worden..

------------

heb je ook goed doorgevraagd waarom het paard uit de Z is gehaald en op rust is gegaan?
Voor hetzelfde geld kon hij dat werk gewoon niet aan, of niet meer aan?

------

mijn paardje (heb ik een maand) heeft ook Z gelopen, maar de verkoopster zei al eerlijk, stel je daar niet teveel van voor, hij kan het wel, maar is er op de verkeerde manier ingereden waardoor hij daar in de staak is gegaan.. daar als in 'in de Z', hierop heeft de verkoopster m 'gekocht' om 'te redden' uit de dressuursport op dat moment (verkoopster heeft het paardje ooit geboren zien worden, dus een emo aankoop)

ik ben nu vooral bezig met hem richtrechten en van daar uit zien we wel wat we gaan doen en hoever..

Ik ben ook heel erg bezig met het rechtrichten, sommige Z-oefeningen omdat ik merk dat haar motivatie dan groter wordt en juist daar meer energie uit voorkomt dan wanneer ik alleenmaar rondjes rij. Ik ben ook erg veel bezig met longeren en balkjes lopen en dat verloopt prima, na drie kwartier longeren zweet ze nieteens zo heftig erg. Maar de eigenaar is steeds gaan minderen met rijden puur vanwege haar Studie en ze wilde haar eigenlijk niet weg doen en daarom heeft het nog zo lang geduurd. Maar ze heeft zelf altijd met haar op Z getraind.

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 23:22

MirandaFuego schreef:
Conditie opbouwen gebeurd niet in één dag..rustig aan opbouwen is wel erg belangrijk om blessures te voorkomen.
Paarden kunnen soms doorgaan terwijl dat niet goed voor ze is, dat is iets waar je zelf op moet letten.
Misschien heb je hier wat aan.
http://www.pavo.nl/advies/voeding-en-tr ... ustperiode

Ik rij ook echt maar een half uurtje per dag en 1 keer in de week doe ik echt conditie training. En het liefst ook 10 minuten van tevoren longeren zodat ze langzaam de spieren kan opwarmen en dan even een bok eruit kan gooien als het nodig is. Ik longeer dus niet met bijzet voor het rijden. En na het rijden stap ik haar minimaal buiten een kwartier aan de hand uit.

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 23:24

max66 schreef:
Z oefeningen en drie uur lopen met een paard dat het afgelopen jaar niet veel heeft gedaan? Lijkt me een beetje teveel van het goede. Eerst rustig aan de conditie weer opbouwen lijkt me.

Heb je hem laten keuren?

Ik denk dat je me verkeerd heb begrepen, ik vindt het al ontzettend zielig als ik langer dan een uur doorga. Ik rij elke dag zo'n half uur en bouw dat op. Ik zit nu op drie kwartier en soms een uur maar ook echt geen minuut langer en van tevoren stap ik haar aan de hand en na het rijden ook. Ik doe enkele Z-oefeningen ij zit dus niet volledig in Z training.

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 23:24

Nielojram schreef:
Ze zou ook zo kunnen zweten omdat ze stress van jou krijgt.

Dat klinkt lekker aardig?

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 23:25

mrie schreef:
Ruk na een jaar een paard uit wei, zet hem aan de z oefeningen en wees verbaast dattie zweet en hijgt.
Ik vind het toch wel lef dat je dit zo op bokt zet. Zoals je in de hierboven staande reacties kunt lezen krijg je daar dus een bepaalde reactie op.
Doe toch rustig aan mens het is geen fiets.

Wat kunnen jullie ontzettend slecht lezen zeg!

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 23:33

mirim schreef:
Iemand gaat z- oefeningen rijden met nulkommanul verstand van het dier waar je mee wilt samenwerken???? |o
Sorry hoor, maar waarom neem je geen hobbelpaard?
Hier kan ik dus echt slecht tegen...maar lef heb je wel om het hier neer te schrijven, dat dan weer wel

Ik snap überhaupt niet waarom ik de moeite zou doen en de energie erin zou steken jou dit uit te leggen. Maar jij je zin. Ze heeft bijna een jaar stil gestaan, was uit de intensieve training en daarmee bedoel ik dus niet dat ze niet uit een weide gerukt is zoals mensen al beschrijven ze werd 4 keer per week gelongeerd maar rijden kwam er vaak niet aan toe dat heb ik dan niet goed aangegeven... Ik ben begonnen met rijden en heb haar later overgekocht, ze is nu officieel 3 weken in mijn bezit maar loopt niet pas 3 weken dat heb ik verkeerd aangegeven. De eigenaar had geen tijd i.v.m. Haar studie dus heb ik haar weer opgepakt maar niet met het doel dat ik haar zou overkopen wat wel is gebeurd. En met Z oefeninge bedoel ik niet de gehele training, het is puur om haar motivatie omhoog te krijgen want ze wordt er erg alert en actief van met oefeningen zoals traver, verzamelde galop en de appuyementen en thats it dat komt ook maar 1 keer voor tijdens het rijden wel eens. Maar haar activiteit komt daardoor terug. Dus dat onnodige kritiek slaat nergens op met je "dat ik dit durf te plaatsen" en bedankt.

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 23:38

Ygritte schreef:
Ook ik denk dat het prettiger is voor het paard als je langzaam zijn conditie opbouwt, met veel stap. Z-oefeningen zijn niet de makkelijkste oefeningen om zonder opbouw 'zomaar' te doen, en als jij na een jaar pauze weer begint met hardlopen doe je toch ook niet meteen een marathon ?

Overigens vind ik het hijgen 'enger' dan het zweten. Paarden die gewoon goed gewerkt hebben kunnen best een beetje zweten, maar een paard dat echt in ademnood is (zoals jij beschrijft) vind ik heel onprettig en zelfs een beetje wreed klinken. Ik zou vooral rekening houden met de grenzen die het paard aangeeft, en in ademnood zijn lijkt mij een héle duidelijke grens. :j Ook als een paard 'niet van opgeven' weet, moet jij als eigenaar die grens kunnen zien en weten dat doorgaan niet gezond is voor het paard.

Ik ken haar ookal wat langer dan 3 weken, en ik rij haar ookal langer. En het is inderdaad even een valkuil om het gene dat ze haar grenzen niet aangeeft. Maar dat was me al duidelijk in het begin. Want zodra zij hevig begint te ademen neem ik haar gelijk terug zodat ze op adem kan komen en ik ga voorlopig nog niet verder dan drie kwartier rijden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 23:39

je moet het vergelijken met naar de sportschool gaan..

als jij ooit 100 kilo kon bankdrukken en je doet een paar jaar niets (voor een jaar in een paardenleven, kun je dat rustig vergelijken met een paar jaar voor jezelf).. Dan pak je toch ook niet meteen weer 100 kilo om te bankdrukken.. al je pezen en spieren zouden kunnen scheuren.

Nee dan pak je 5 sets van 15 kilo.. en de week erop 5x20 kilo.. dat je het net voelt, maar verre van zwaar is.. je lichaam moet weer helemaal wennen.. daarnaast doe je vooral cardio om weer conditie op te doen.. en lichte krachtsport om je spieren weer goed erop te toveren..

Wat jij feitelijk doet is het paard dwingen om meteen toch 100 kg te gaan bankdrukken.. dan kun je zeggen.. maar doet doe ik maar een paar keer tijdens het rijden.. maar je paard heeft een jaar stilgestaan..

dan kun je beter wat extra wijken. wat extra vragen aan schouderbinnenwaards, veel overgangen rijden, en vooral kilometers maken. kleine beetjes kracht en vaak.. is 100x beter dan gelijk het maximale dat ze ooit deed vragen.. Maakt niet uit of je dat 5x doet in een uurtje of 50x... jij drukt ook geen 100 kilo omhoog als je een jaar lang nauwelijks iets aan sport gedaan hebt.

Het hevige ademhalen is in mijn ogen een teken dat je teveel vraagt van haar. dat los je niet op door haar dan op adem te laten komen.. dat los je op door dat te voorkomen.

je vraagt feitelijk 110% van het paard.. terwijl je op 70-80% van het maximaal traint met enige oefeningen op 90-95%.. net als bij mensen.. je gaat niet tot het uiterste van je lichaam tenzij het een wedstrijd is waar alles van af hangt. Immers als je zo hoog in de max gaat zitten, dan heeft het lichaam veel meer tijd nodig om te herstellen en dan pleeg je uiteindelijk roofbouw.

Er is een verschil tussen op het sportveld even voorover gebogen staan om op adem te komen gevolgd door wandelen met je handen in je nek.. dan heb je goed getraind.. dan ben je tot zo'n 90-95% gegaan..

Op het moment dat je voorover hangt, je maaltijd eruitkost en je ademhaling met moeite gaat, heb je jezelf veel te ver gepushed (over je nek gaan na een wedstrijd ok, maar niet bij een training).

In feite is een versnelde ademhaling bij een paard prima, maar als ze gaan zwoegen bij het ademhalen dan push je te ver in mijn ogen.. (verschil tussen uithijgen bij een mens en niet overeind kunnen komen wegens te kort lucht bij een mens).

---------

verder is mij de geschiedenis niet helemaal duidelijk.. want ook met longeren houd hij natuurlijk niet de kracht voor z oefeningen hooguit het uithoudingsvermogen..

met 1x in de week gemiddeld rijden is het ook niet verstandig om je te richten op Z niveau oefeningen.. puur omdat het zwaar is en je de basis van die kracht verliest als je weinig doet.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 20-03-15 23:47, in het totaal 2 keer bewerkt

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:19

Je verteld nu heel wat anders dan in je beginpost, daar staat namelijk .
Ik heb haar drie weken en hiervoor heeft ze een jaar stil gestaan en werd ze eens in de twee weken gereden.
Nu is het al Ik heb haar al iets langer dan drie weken en rij haar al langer en daarvoor werd ze vier keer per week gelongeerd.
Dus welke is het nou, want zo kun je ooki geen goed antwoorden krijgen want dit zijn twee totaal verschillende dingen in mijn ogen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:42

Citaat:
Ik ben ook heel erg bezig met het rechtrichten, sommige Z-oefeningen omdat ik merk dat haar motivatie dan groter wordt en juist daar meer energie uit voorkomt dan wanneer ik alleenmaar rondjes rij. Ik ben ook erg veel bezig met longeren en balkjes lopen en dat verloopt prima, na drie kwartier longeren zweet ze nieteens zo heftig erg.

Wat meisje zegt. en dan heb ik hierboven ook nog even wat van je geciteerd wat toch wel in tegenstelling is met wat je hier beweert. Z oefeningen vergroten haar motivatie en dan gaat ze nog meer doen.... en dat voorkomt dan wanneer ik alleen maar rondjes rij ???????? Kun je niet iets anders verzinnen dan om wat afwisseling te hebben.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:42

Fleurfloran schreef:
max66 schreef:

Heb je hem laten keuren?

Ik denk dat je me verkeerd heb begrepen, ik vindt het al ontzettend zielig als ik langer dan een uur doorga. Ik rij elke dag zo'n half uur en bouw dat op. Ik zit nu op drie kwartier en soms een uur maar ook echt geen minuut langer en van tevoren stap ik haar aan de hand en na het rijden ook. Ik doe enkele Z-oefeningen ij zit dus niet volledig in Z training.

Ik las toch echt: "Ze kan echt 3 uur lang achter elkaar doorlopen"....

Ik vind drie kwartier tot een uur ook veel te lang voor een paard waar niet veel mee gedaan is het afgelopen jaar eerlijk gezegd.

Verder lees ik ergens dat je drie kwartier longeerd (of heb ik dat ook weer verkeerd begrepen?). Dit is imo ook veeeeel te lang! Het is echt niet goed voor de pezen om zo lang op een volte te lopen....Maar je moet het zelf weten natuurlijk.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:45

[quote] na drie kwartier longeren zweet ze nieteens zo heftig erg. [quote]

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 22:15

Ik las toch echt: "Ze kan echt 3 uur lang achter elkaar doorlopen"....

Ik vind drie kwartier tot een uur ook veel te lang voor een paard waar niet veel mee gedaan is het afgelopen jaar eerlijk gezegd.

Verder lees ik ergens dat je drie kwartier longeerd (of heb ik dat ook weer verkeerd begrepen?). Dit is imo ook veeeeel te lang! Het is echt niet goed voor de pezen om zo lang op een volte te lopen....Maar je moet het zelf weten natuurlijk.[/quote]
Ja bij wijze van ja, wie is er nou in godsnaam in staat om 3 uur lang te gaan rijden? Ja op een buitenrit misschien maar niet tijdens het trainen. Ik in ieder geval niet. Lekker kinderachtig dit zeg

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 22:59

Oei, dit klinkt niet goed: alsof je een een zeer werkwillig paard overvraagt. Een gemiddeld paard had allang in verzet gegaan, maar daar is dit paard een te grote goedzak voor. Ik ben bang dat je te hard van stapel bent gegaan, TS, en dat de conditie van het paard juist helemaal nog niet goed is. Ergens las ik een opmerking over cornage, iets waar ik zelf ook even aan had gedacht. Heb je dit al laten uitsluiten door een VA? Is dit paard überhaupt gekeurd door een VA of heeft het een algehele controle ondergaan? Als ik dit paard zou bezitten, zou ik er alles behalve op deze wijze mee gaan rijden. Mijn keuze zou zijn om de training heel rustig op te bouwen. Na 3 weken zou ik op hooguit 20 minuten rijden zijn beland en ook niet eens dagelijks, maar om de dag zodat de spieren de kans hebben om te herstellen. Ook zou ik nog niet direct met Z-oefeningen bezig zijn, maar weer even helemaal terug naar de basis. Helemaal nadat een paard lange tijd dit soort oefeningen niet meer heeft gedaan.