Weide doorzaaien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Weide doorzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 17:37

Sinds vorig jaar zomer heb ik een weide in eigen beheer. Nu het voorjaar is leek mij dat een handig moment om met de grasweitjes aan de slag te gaan. Dus bloten, kalken en mesten.

Aan het gras is de afgelopen 10 jaar weinig gedaan, is mij verteld. En dat is ook wel te zien. Sommige stukken zijn meer mos dan gras.

Waar moet ik precies rekening mee houden wanneer ik de kale plekken ga doorzaaien? Kan ik gewoon bijzaaien en daarna kalken en mesten as usual? Of moet ik de doorgezaaide wei hetzelfde behandelen als een wei die helemaal opnieuw is ingezaaid?

Ik heb een track paddock, dus een systeem met looppaden en grasweitjes. Mijn twee paardjes hebben dus op zich wel genoeg bewegingsruimte. Maar het zou natuurlijk wel heel leuk voor ze zijn als ze komende zomer en najaar op het gras konden.

Anoniem

Re: Weide doorzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:45

Na het doorzaaien minimaal 1 x maaien voor het uitstoelen van het gras. Daarna kan je weer weiden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 21:57

Ja, daar was ik van op de hoogte. Vanmiddag zag ik dat het percentage mos (nu mosloos, dus kaal) rond de 30-40 ligt. Met soms behoorlijk grote kale stukken. Als ik dat ga doorzaaien kan ik er natuurlijk een tijd niet op lopen. Wat is dan het handigste moment om te mesten? Kalken wou ik als eerste doen, en daarna zaaien. Is dat een handige volgorde?