Pony nu nog scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BMWMB

Pony nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 02:07

Onze dochter heeft sinds vorig jaar een lieve B-pony, die nu 15 jaar jong is.
Toen we 'm kochten was 'm mooi geschoren, wat voor de winter werd gedaan.
Aangezien onze dochter minder intensief met de pony heeft gereden deze winter, hebben wij beslist om haar niet te scheren. Nu echter zou onze dochter toch nog haar pony geschoren willen hebben, omdat ze wedstrijden gaat beginnen doen, en ze dat mooier vindt.
Als ik echter wat zoek op google, lees ik toch op heel wat fora dat scheren nu best niet meer kan gebeuren, omdat er kans is dat de zomervacht beschadigd wordt, waardoor de vacht niet meer zal glanzen. Op andere fora wordt dat alweer tegengesproken...

Zouden jullie de pony nu nog laten scheren?

Alvast bedankt voor jullie reactie! ;)

Jildau

Re: Pony nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 02:32

Zou ik niet doen.. Bij ons op stal zijn ze allemaal alweer druk aan het verharen dus dat zal bij jullie niet heel erg lang meer duren. En als je kan kiezen lijkt het natuurlijke proces mij het beste. Nog heel eventjes geduld voor je dochter en haar pony is weer strak in het pak!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 03:06

ook absoluut niet doen en je dochter uitleggen dat het niet meer alleen maar om mooi zijn gaat. Die vacht heeft dat paard niet voor niets, die heeft een functie 'm afscheren is iets wegnemen dat het paard eigenlijk nodig heeft. En dat alleen voor mooi lijkt het me niet waard :) Ze kan prima wedstrijden rijden zonder een geschoren paard.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 03:33

Nee om die reden niet doen. Kijk tis wat anders als je een pony hebt die echt niet uit zijn vacht komt en het is een maandje verder

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 06:03

Ik zou op dit moment ook niet meer scheren. Paarden zijn nu druk met aanmaken van hun zomervacht en als je nu scheert word deze erg lelijk. Evt. een klein scheutje zonnebloem/lijnzaadolie wil helpen om het verharen wat te versnellen.

Zelf scheer ik zo'n 40 paarden per jaar, maar eigenlijk na halve wege januari scheer ik niet meer. Alleen bij hoge uitzondering. (toevallig gisteren een erg oude shetlander met zo'n enorme vacht geschoren met allemaal smetplekken)

Je dochter moet dus nog even geduld hebben dat haar pony weer een mooi velletje heeft.

BMWMB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 11:25

Vanmorgen heb ik jullie reacties voorgelezen, en ze was wel wat teleurgesteld, maar ze kon het ook wel begrijpen.
Bedankt voor jullie reacties. ;)

Nu kijken we uit naar zondag, want we gaan naar Equitana!

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:33

Kan mij wel een beetje voorstellen dat ze teleurgesteld is, maar aan de andere kant, als je dochter gewoon nette proefjes rijdt moet de vacht niet heel veel uitmaken :)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:37

Mooi dat ze het begrijpt, het is dat ik voor pure verlichting van de zware ademhaling mijn pony heb moeten scheren, want het was gewoon zielig. Anders had ik het ook niet gedaan.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:38

Ik doe t aan komend weekend, heb t oktober gedaan en dan in mrt, paard lief komt slecht uit de vacht. En scheren helpt super! Ze vind t heerlijk als die kriebel vacht weg gaat!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:40

Mijn paard zit alweer helemaal in de zomervacht.
Ik weet niet of je pony op stal staat waar geen of weinig daglicht bij komt? Door het lengen van de dagen (licht) gaan ze namelijk verharen.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:06

Ashley5760 schreef:
Mijn paard zit alweer helemaal in de zomervacht.
Ik weet niet of je pony op stal staat waar geen of weinig daglicht bij komt? Door het lengen van de dagen (licht) gaan ze namelijk verharen.

Heb t tegen mij? mijne staat 24/7 buiten maar wordt dit jaar 21, ze komt gewoon niet zo makkelijk mee uit dr vacht :-) per vlg weekend gaan ze naar een stal verhuizen waar ze snachtsop stal gaan, en dan is zn warme dikke kriebel vacht niks!