Mos in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Mos in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 16:24

4 jaar geleden hebben we ons huis met een stukje weiland (ongeveer 2000m2) gekocht en nog steeds de boel niet goed onder controle.
Weide was zwaar verwaarloosd, hier was al heel wat jaren niks aan gedaan. We hebben de boel dood laten spuiten, diep los laten trekken en daarna frezen, mesten, kalken en zaaien met paardenmengsel. We hebben de afgelopen jaren elk jaar minimaal twee keer gekalkt en gemest. Vorig jaar schapen erbij gezet tegen het onkruid.

Jammergenoeg is het hele weiland nu bezaait met mos. Reden genoeg voor ons om eens grondig bodemonderzoek te laten doen. Daaruit blijkt dat de pH keurig is en de voedingsstoffen op zich ook prima aanwezig zijn, het komt alleen niet beschikbaar voor het gras. Wat er vooral mankeert, is een groot gebrek aan organische stof en natrium. We hebben al een jaar een composthoop liggen dus die kunnen we mooi gebruiken om die organische stof weer op orde te krijgen.

Mijn vraag is wat mensen met ervaring hiermee zouden doen. We sloegen stijl achterover van de kosten om te verticuteren en het mos te verwijderen. Voor dit postzegeltje zou dat 550 euro kosten! Dan kan ik dus net zo goed alles los laten trekken en opnieuw zaaien. Misschien is dat ook wel de beste oplossing, maar het heeft ons afgelopen jaren al kapitalen gekost aan goed paardengraszaad. Is dat dan echt verspilde moeite geweest? Of kunnen we dit toch nog anders oplossen?

OleJon

Re: Mos in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:26

kalk strooien,helpt ook

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:29

Ik volg even want wij hebben helaas hetzelfde probleem.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:36

Kalk strooien heeft geen zin als de pH op orde is. Ben bang dat je alleen kunt bemesten en verticuteren... Je gras heeft zo te zien veel te weinig weerstand omdat het niet bij de organische stof kan komen. OS lijkt dus je limiterende stof: maakt niet uit hoeveel er aan andere stoffen beschikbaar is, als er niet genoeg OS is zal hij dat andere spul ook niet opnemen. :)

Zou iig eerst gaan bemesten. Wellicht is verticuteren dan niet meer nodig.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:47

Je kunt nog proberen om met een wiedeg het mos ertussen uit te krijgen, bemesten en dan hopen dat wanneer de bodemtemperatuur weer warmer wordt het gras zn kans pakt.

Er zijn loonbedrijven met een wiedeg en doorzaaimachine in 1 dan is het maar 1 werkgang :)

Kleine toevoeging: biologische veehouders gebruiken de wiedeg zeer veel omdat ze geen bestrijdingsmiddelen mogen gebruiken en het lijkt erg goed te helpen tegen onkruid!
Laatst bijgewerkt door Kim14 op 19-03-15 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:53

Op maandag 23 maart van 20.00 tot 21.00 uur is er een gratis webbinar "Gezond gras voor uw paard". Hier kan je aan deelnemen en live je vragen stellen over een gezonde wei. Ik heb me van de week ook al opgegeven ;-)

Sprekers:
Rien Louwes, (internationaal productmanager voedergewassenBarenbrug)
Mark Jan Vink (rayonmanager bij Barenbrug)
Renier van Valkenhoef (beheerder Paardenkamp Soest)

Presentatie:
Tessa van Daalen (redacteur Bit)

Je kan je aanmelden via: https://www.onlineseminar.nl/eismahorse ... escription

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:54

Hier hetzelfde probleem dus ik lees even mee.
Wij hebben vorige week een benzine verticuteermachine gehuurd, halve dag voor 20 euro, en binnen een uur heb je het hele stuk een keer bewerkt. Maar zo'n klein apparaat gaat natuurlijk niet zo diep als een professioneel weideverticuteerding, dus ik ben benieuwd of het helpt. Je ziet het in ieder geval wel..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 17:01

Tnx voor alle snelle reacties!

Kalken is idd zinloos, pH is goed. Het OS is idd het grote probleem, dit is gewoon bijna niet aanwezig. Gelukkig hebben we dus al een composthoop liggen. Zou het de moeite waard zijn dit gewoon te laten verspreiden en zien wat er gebeurd? Of kunnen we toch beter verticuteren van tevoren?
Ik zat zelf al te denken aan iets huren en het gewoon zelf doen. Stel vrienden optrommelen en we maken wel een mosverwijderfeestje.

Het mos is overigens echt afgelopen jaar opgekomen, de jaren hiervoor hadden we meer problemen met ander onkruid. In het voorjaar begon de grasmat echt mooi te groeien, maar dit werd later dus weer verpest door al het mos... Het is dus gelukkig geen jarenlange mosmat, dus hopelijk is het nog te fixen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:04

Verticuteren en dan OS strooien.

OS kan je vaak ook gratis afhalen bij de gemeentewerf. Als je dan toch een aantal vrienden laat komen dan laat je ze allemaal een aanhanger extra halen zodat je voldoende hebt ;-)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:22

Als je alles los trekt en opnieuw gaat zaaien keldert je OS alleen maar meer...ik zou dat juist proberen te voorkomen.
Besef dat je jaren met mest op het land moet rijden om ook maar iets van die organische stof meetbaar omhoog te krikken, dat is niet met één gift "gefikst". Het is wel de beste manier om je OS te beïnvloeden.

Op wat voor grond zit je en hoe vochtig/schaduwrijk is het er? Hoe hoog was je OS gehalte? Stikstofimmobilisatie kan optreden en dat hoef je niet terug te zien in je labresultaten, oftewel, dat kan er bij jouw wei aan de hand zijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 17:36

Ik vreesde al dat het jaren duurt om de OS weer op orde te krijgen. We gaan dan ook doodleuk verder met elk jaar een nieuwe composthoop erop te gooien.

De organische stof was 3,4%. Het weiland ligt grotendeels in de zon, slechts een klein strookje schaduw in de avond. De bodem is voornamelijk zandgrond, maar iets dieper zit wel een leemlaag.
Qua stikstof is het volgende gemeten: totale bodemvoorraad 1220 mg/ha, C/N ratio 16 en N leverend vermogen is 116 kg N/ha. Zegt dat iets?

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:41

Ik lees ook even mee. Wij hebben hetzelfde probleem. Meer mos als gras ongeveer. Wij hebben zware kleigrond en het is snel erg nat.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:42

Zet ff een stipje mijn wei is vergelijkbaar zwaar verwaarloosd meer onkruid dan gras vol mos etc heb het nu bijna een jaar. Ga volgende week een verticulteermachine huren en ga de ergste stukken zelf eruit halen. Maar zie graag andere oplossingen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 17:44

Voor iedereen met soortgelijke problemen zou ik aanraden een uitgebreid bodemonderzoek te doen. Dit heeft bij ons veel duidelijk gemaakt en mestadvies voor de komende 5 jaar erbij.
Bij mos roept bijna iedereen meteen kalken, maar dat hoeft dus helemaal niet het probleem te zijn!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:46

Bij ons is het echt dit najaar komen opzetten. Van de zomer was er nog geen mos te zien.
Maar ik zit echt op een kletsnat stuk kleigrond.. dat ook nog eens door de vorige eigenaar in geen jaren gekalkt is.
Dit hebben wij vorig jaar en afgelopen zaterdag wel weer gedaan. Ook erg veel onkruid.
Vorig jaar al eens een nieuw stuk opnieuw laten inzaaien met speciaal paardengras en daar komt de heide (ons land was vroeger heide) er gewoon terug door en er groeit even vrolijk onkruid en andere rotzooi door. Opnieuw inzaaien zie ik dus ook niet meer zitten.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:42

Zwerte schreef:
Qua stikstof is het volgende gemeten: totale bodemvoorraad 1220 mg/ha, C/N ratio 16 en N leverend vermogen is 116 kg N/ha.

-Totale bodemvoorraad (minerale stikstof?) is 1220 mg/ha? Tot hoe diep is gemeten, 10 cm? En weet je ook welke bodemdichtheid er is gemeten? Dat is minder dan 1 kg/ha, echt heel erg laag. Getallen van 10-20 onder zand zijn gebruikelijker, ook al houden zandgronden stikstof niet goed vast. Maar dit getal zegt in die zin niks, alleen dat op het tijdstip van meten je N-min heel laag is, wat ook kan betekenen dat alle N die vrijkomt meteen door je gras/mos wordt opgenomen. Dus de vraag is, wanneer (in het jaar) heb je het monster genomen?
-C/N is oke, maar ja, als je C en je N laag zijn, heb je daar niet zoveel aan.
-N leverend vermogen (is dit per jaar?) is redelijk maar kan zeker hoger. In Nederland wordt in de landbouw 170 kg N/ha aangehouden wat er mag worden bemest met organische mest op zandgrond, onder gras. Dat wil dus zeggen dat er vanuit wordt gegaan dat die 170 kg N door gras kan worden opgenomen in een groeiseizoen.
Ik zou zoveel mest erop gooien als mag en dan nog het liefst injecteren (want heel veel mest breekt af, vooral als je het op je land gooit), en niet ploegen of omspitten. Maar ja, ik kan makkelijk praten...3.4 % C is trouwens niet veel, maar het kan lager....
Je kan er niet alle mest uit de omgeving op gooien, omdat je dan alleen maar stikstof aan het uitspoelen bent en dat is niet goed voor de drieteenknoflookpaddenhuwelijken in de sloot.
Je hebt gewoon geen goed vruchtbaar stuk land, helaas. Bemesten is het enige wat je kan doen en misschien er even geen duur paardengras op zetten, maar iets anders, klaver (bindt ook stikstof uit de lucht)-gras mengsel ofzo.

Zorg ervoor dat wat je er aan compost op gooit, oude compost is (dus geen stro ertussen), je wil dat de C/N ratio zo dicht mogelijk tegen 13-15 aan zit, anders gaat je bodemleven alleen maar stikstof vasthouden...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 12:05

Zunzuncito schreef:
Zwerte schreef:
Qua stikstof is het volgende gemeten: totale bodemvoorraad 1220 mg/ha, C/N ratio 16 en N leverend vermogen is 116 kg N/ha.

-Totale bodemvoorraad (minerale stikstof?) is 1220 mg/ha? Tot hoe diep is gemeten, 10 cm? En weet je ook welke bodemdichtheid er is gemeten? Dat is minder dan 1 kg/ha, echt heel erg laag. Getallen van 10-20 onder zand zijn gebruikelijker, ook al houden zandgronden stikstof niet goed vast. Maar dit getal zegt in die zin niks, alleen dat op het tijdstip van meten je N-min heel laag is, wat ook kan betekenen dat alle N die vrijkomt meteen door je gras/mos wordt opgenomen. Dus de vraag is, wanneer (in het jaar) heb je het monster genomen?
-C/N is oke, maar ja, als je C en je N laag zijn, heb je daar niet zoveel aan.
-N leverend vermogen (is dit per jaar?) is redelijk maar kan zeker hoger. In Nederland wordt in de landbouw 170 kg N/ha aangehouden wat er mag worden bemest met organische mest op zandgrond, onder gras. Dat wil dus zeggen dat er vanuit wordt gegaan dat die 170 kg N door gras kan worden opgenomen in een groeiseizoen.
Ik zou zoveel mest erop gooien als mag en dan nog het liefst injecteren (want heel veel mest breekt af, vooral als je het op je land gooit), en niet ploegen of omspitten. Maar ja, ik kan makkelijk praten...3.4 % C is trouwens niet veel, maar het kan lager....
Je kan er niet alle mest uit de omgeving op gooien, omdat je dan alleen maar stikstof aan het uitspoelen bent en dat is niet goed voor de drieteenknoflookpaddenhuwelijken in de sloot.
Je hebt gewoon geen goed vruchtbaar stuk land, helaas. Bemesten is het enige wat je kan doen en misschien er even geen duur paardengras op zetten, maar iets anders, klaver (bindt ook stikstof uit de lucht)-gras mengsel ofzo.

Zorg ervoor dat wat je er aan compost op gooit, oude compost is (dus geen stro ertussen), je wil dat de C/N ratio zo dicht mogelijk tegen 13-15 aan zit, anders gaat je bodemleven alleen maar stikstof vasthouden...

Kijk, dit soort info wilde ik nou graag horen. We hebben al een hele hoop geleerd in de loop der jaren, maar we zijn echt nog wel leken op dit gebied.
Je vragen zal ik straks beantwoorden, heb nu even de papieren niet bij de hand, daar staat alles wel op.
Het advies is ook echt enorm bemesten met allerlei mineralen en ze adviseren om dit jaar zelfs drie keer N toe te voegen. Ik moet nog puzzelen met al die waardes, de compost eraf trekken enzo.
Injecteren zal jammergenoeg niet gaan, die machines zijn veeeeel te groot voor dit postzegelstukje. Er passen alleen kleine trekkertjes op.

Hgt land van de buren (ligt alleen een oprit tussen) is juist wel vruchtbaar, maar wordt ook netjes elk jaar gemest. Dit land is vermoedelijk 30 jaar lang alleen maar leeggetrokken.... Af en toe eens iets opgegooid maar nooit structureel.

De compost die we hebben ligt er nu een jaar, bijna pure paardenmest met her en der wat oud hooi erdoor (kleine hoeveelheden, wat de paarden geknoeit hebben met name) en er is ook compostversneller overheen en doorheen gegaan. De hoop is ook echt heeeeel mooi ingeklonken gelukkig.

De rest kom ik later vandaag op terug!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:16

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:54

Ik lees ook mee, uit onze analyse kwam iets soortgelijks.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 13:34

Tnx voor de link, interessant stuk!

Ik heb de papieren er weer even bijgepakt.
Totale stikstof heb ik met mn suffe hoofd verkeerd overgenomen. 1220mg klopt, maar dan wel per kg en niet per ha! N leverend vermogen is wel per ha. De beoordelingsbalkjes staan ook in categorie goed. Er staat verder niks bij.
Het is ook wel advies gericht op paardenland, niet op weide om zoveel mogelijk te hooien. Dus daardoor komt de advieshoeveelheid voor stikstof wel ietsje lager uit. Desalniettemin geven ze advies om in het voorjaar 80kg/ha toe te voegen, zomer 32 en najaar 27. Voor de komende 5 jaar (dat is de hoeveelheid voor beweiden, voor hooien is het nog stukken hoger).

Het monster is van half januari, tot een diepte van 25 cm.
Bodemdichtheid...hmmm ik heb wel allerlei waardes zoals CEC (ben dr nog niet echt in thuis zoals jullie merken) en daarbij bezetting van mineralen. Dit is allemaal goed. Net zoals de verkruimelbaarheid. Structuur lijkt dus niet eens zo verkeerd te zijn, wat mij wat vreemd overkomt. Hoe kan dat als de OS zo laag is?

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:48

De verkruimelbaarheid van zand is goed Ja ammehoela dat ie dat is... :P Wat wordt daar dan mee bedoelt verkruimelbaarheid? Volgens mij heeft dat alleen meer een waarde als je op zavel of dikke zeeklei zit.
De link: dat is mijn collega 5 deuren verder :D

Je moet het zo zien: organische stof in de bodem, dat zit er...maar als je niks doet, breekt het toch elk jaar een beetje af (zo'n 2%). Dat is op zich oké, want wat afbreekt geeft nutriënten af aan de bodem wat door planten opgenomen kan worden. Verder is het een kwestie van input en output. Die output, dat is wat er (versneld) afbreekt, en die input, die moet jij leveren (mest/organische restmateriaal, compost, etc) samen met wat het gewas kan geven (bv. dode graswortels).
Helaas: alles wat je op je land gooit aan (organische) materiaal, daarvan blijft maar een klein deel over wat in de bodem achter blijft. De kwaliteit van organisch materiaal dat je op je land gooit, doet er dus veel toe.
*Vroegah* werd er zoveel mest per hectare op het land gegooid, jaar in jaar uit, en daar bleef uiteindelijk maar een laagje van 1mm per jaar erbij over. En als dat niet genoeg was werd de hei nog even geplagd. Kan je nagaan hoe diep die gronden nu zijn en wat daar wel niet opgegooid (en uitgespoeld) moet zijn.
Die adviezen, dat gaat over de hoeveelheid werkzame N die je erop mag gooien, maar zegt niks over hoe je dat moet geven. Maar dat heb ik al eerder aangegeven. Succes en blijven ademen!