Mest en vliegen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Mest en vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 21:04

Ik heb sinds 3 jaar mijn paarden aan huis. Dwz, tot voor kort mijn Kwpn'er en een minishet, sinds gisteren alleen nog twee minishets.
Onze buurvrouw kwam vandaag 'klagen' over de mest. Of eigenlijk, melden dat ze vorige zomer zooooveel last had van vliegen, werkelijk zwermen had ze het over en dat kwam van de paardenmest, want daar had ze naar geinformeerd.
Nou ligt ons erf gedeeltelijk achter haar tuin. De garage/stal en een stuk met grind ligt direct achter haar tuin, daarachter onze rijbak. De mestplaat ligt tegen de rijbak aan, zo'n 30 meter bij haar tuin vandaan.
Ons eigen terras ligt aan de andere kant van de stal en wij hebben uiteraard wel eens een vlieg gezien, maar er geen last van ondervonden. Volgens mij komen vliegen en dazen ook vooral af op de paarden zelf en op de koeien die zomers in het land grazen achter onze rijbak en naast buurvrouws tuin. Maar volgens haar kwam het niet van de koeien want ze woonde er al 30 jaar...
Ook beweerde ze dat vliegen gevaarlijk waren want als je een wondje had konden ze daar een eitje in leggen en daar kon je aan doodgaan. Of ik dat wel wist. Nou nee daar had ik nog nooit van gehoord en dat lijkt me ook wel meevallen, maar toen keek ze me maar vreemd aan.

Maar goed, of de mestbult niet elders kon want we hadden zo'n groot erf... Eh nee want ik ga de mest niet midden in mijn tuin gooien en ik wil de mestplaat ook dichtbij de stal houden.
Daarnaast durf ik mijn hand ervoor in het vuur te steken dat zij geen last kan hebben van onze mest. Wat er overigens al 3 jaar ligt, maar pas afgelopen zomer had ze er ineens last van.
Uiteraard wil ik kijken naar oplossingen mocht blijken dat ze daadwerkelijk overlast ondervindt van onze paarden en wat daarbij hoort, maar buurvrouw staat nogal bekend als zeur buurvrouw hier in de buurt. Zo vond ze dat haar overburen (weg, vaart, weg, dan die overburen) hun haag moesten snoeien want zo had zij geen mooi uitzicht... Ja doei.

Maar waar ik meer over zou willen weten is de combinatie paardenmest en vliegen. Die vliegen komen erop af dat weet ik. Maar die komen ook op koeien af lijkt mij? Die koeien die er al 30 jaar grazen. En daarbij, die vliegen willen naar de mest, dan gaan ze toch niet met complete zwermen in haar tuin zitten?

(Overigens hebben we een soort tussenoplossing bedacht dat we overleggen of achterbuurman de boer onze mest wat vaker op wil halen in de zomer)

mrie

Re: Mest en vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:06

Dat komt doordat het zo'n slechte winter geweest is. Er waren vorig jaar domweg enorm veel vliegen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:09

Of mest het aantrekt kan ik je niet zeggen, maar dat idee heb ik niet echt. Vorig jaar was sowieso gewoon dramatisch qua vliegen, aangezien we alleen een lange herfst hadden en geen winter. Het was hier iig echt tien keer erger dan vorige jaren. Ben benieuwd naar dit jaar, de zwermen muggen zijn er nu alweer.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:37

ze komen niet zozeer op de mest af,maar ook op vee zelf.dus al is er geen mest maar wel een koe.dan zijn ze er ook.ben je mooi klaar mee,met zulke zeeurpieten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:09

Je hebt poeder dat kun je over je mestbult gooien en daar gaan de vliegen dood van.

Overigens heeft ze gelijk dat er vliegen zijn die eitjes in wonden leggen die daar als larve dan weer uitkruipen.
Bijzonder onsmakelijke filmpjes hiervan zijn op youtube te vinden onder botfly, maar die zijn in NL bepaald niet in grote getalen aanwezig
http://www.huidziekten.nl/zakboek/derma ... yiasis.htm

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:16

:oo

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 20:56

Bedankt voor jullie reacties, heb ik wat tegenargumenten
En kan ik ook zeggen dat ik ook 'geinformeerd' heb :Y)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:00

Dit jaar heb je hetzelfde het is weer niet echt een strenge winter geweest.

Veel vliegen kunnen wel irritant zijn bv ook in huis en ze poepen alles onder.
En vliegen komen ook zeker op de mest af.
Nooit een mesthoop in de weide zien liggen vol vliegen?
Als je er dan bv op af loopt dat de hele zwerm opvliegt?

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:02

Mja hier hetzelfde ook van die zeikers zijn nu gelukkig vertrokken.
Het is een zachte winter geweest dat is en als de paarden in de wei staan kan ik mesten wat ik wil daar zijn ook veel van die vuile vliegen ik wordt er niet goed van akelige zoemers.
In de zadel kamer bij ons op stal daar de helft van zitten de katten en aan de overkant weer een stuk verder de kippen ik hang altijd van die vliegen vangers op die vliegen poepen alles onder vieze rotbeestjes.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:19

paardenmest is erg goed voor de rozen, wellicht kun je aanbieden dat je wat mest afstaat als bemesting voor haar rozen? (gewoon de hemel inprijzen die prut).

het komt inderdaad door de zachte winter en dat kun je haar ook rustig uitleggen.
met rustig bedoel ik de toon van het gesprek..

----------------------------

'buurvrouw, kunnen we even kletsen, want ik vind het toch heel vervelend dat u last heeft van mijn mesthoop'. Ik zet dan wel even een bakje koffie.

Je kunt dan uitleggen (althans dat hoop ik) dat de plaats en het formaat van je mestvaalt voldoet aan de door de gemeente/provincie/millieuwet gestelde eisen. (bijvoorbeeld met een tekening van je grond)

je kunt dan uitleggen het verplaatsen van de mestvaalt niet alleen vervelend is voor jouzelf, maar dat de kans op 'morsen' veel groter is, waardoor je plaats 'smeriger' wordt en meer aantrekkelijk voor vliegen dan wanneer je de mestvaalt direct bij de stal hebt (beeeeeetje smokkelen met de waarheid.. want zoveel zul je niet verliezen, en zo nat is het nu ook weer niet dat je het uitsmeert).

Dan vragen waar ze het meest last van de vliegen heeft en of je dat een keertje mag zien (niet om 'te bewijzen.. maar laat interesse voor haar gevoel blijken.. ze wordt serieus genomen).

Verdiep je ook in de mogelijkheden om vliegen te weren van je mestvaalt. laat haar ook weten dat ondanks dat je je mest zo mag opslaan je toch ook even kijkt naar de mogelijkheden om vliegen te weren (hup weer een puntje gescoord in je goodwill).. Als het enorm veel kost dan kun je daarop ook eerlijk zeggen dat je dat een te grote investering vind en dat je aan de eisen voldoet. Dan zal ze wel narren, maar je staat open voor haar gevoel, dus veel minder 'gif' dan wanneer je gewoon zou zeggen.. zo mag het 'punt'.

--------

lijkt het niet aan jouw mestvaalt te liggen, maar heeft zij idd erg veel vliegen.. Dan kun je aanbieden om samen eens uit te zoeken waar het vandaan zou kunnen komen (voor het zelfde geld ligt er een dood beest ergens lol). Opnieuw, dan laat je dus blijken dat ondanks dat het niet jouw schuld is, of wel 'jouw schuld, maar niet verwijtbaar', je je toch inleeft in haar probleem en wilt helpen.

--------------

Het zijn toch je buren en je wilt er neem ik aan op vriendelijke voet mee leven..
Natuurlijk zeiken buren altijd wel ergens over.. maar het is een beetje mode om de deuren dicht te gooien en met 'het is mijn recht' te strooien. Daar wordt je natuurlijk geen betere buren van uiteindelijk.. Beetje inleven en helpen, ook al komt er niets uit voort, dan voelt ze zich toch serieuzer genomen.

en laten we eerlijk zijn.. het is ook niet fijn als er dicht op je achtertuin een mestvaalt zit/zichtbaar is/te ruiken is. Wij als paardenmensen kunnen dat prima verdragen, wij hebben namelijk ook de lusten van waar de stront uitkomt om het maar even cru te zeggen. Nu weet ik niet hoe groot die achtertuin is, dus hoe dicht de mest op haar achterdeur zit.. of hoe dicht het bij het terras is..

maar stel je voor dat je weinig met honden hebt bijvoorbeeld en iemand naast je huis fokt hondjes.. best rustig.. kwa geluid valt het wel mee.. maar aangrenzend aan je achtertuin wordt de poep opgeslagen... klinkt heel onfris en is ook niet vergelijkbaar.. maar wellicht voelt het voor die mevrouw wel zo..

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 15:38

Nou dat bakje koffie wordt hem niet wat ze drinkt alleen biologische scharrelthee.
Ik blijf ook altijd heel vriendelijk hoor, maar bij deze mevrouw moet je wel af en toe gewoon duidelijk zijn.
Ze kwam dus ook gewoon aan met een cadeautje voor ons zoontje (5mnd geleden geboren) en vervolgens gaat ze zeuren over de mest. Om het gesprek af te sluiten met 'maar ik kom binnenkort nog even een keer echt langs hoor, voor de baby want dat vind ik zooo leuk'....

En die verhaaltjes over vliegen waar je dood van kunt gaan, daar moet ik dus hard om lachen. Zoiets had ze ook een keer met slangen want hier zitten ringslangen in de buurt, vinden er wel eens eentje in de tuin, was ze ook zo panisch over. Tja, misschien moet je dan niet buitenuit gaan wonen...

Achter haar tuin zit een deel schutting, een deel niet omdat ze graag een doorkijkje wilde hebben over de weilanden. Nou prima, op dat stuk zitten wij niet in de tuin dus wat ons betreft geen probleem. Maar we kunnen er natuurlijk ook gewoon een erfafscheiding plaatsen, zou ons goed recht zijn, maar daar komen we haar al in tegemoet. Ook groeien haar bomen over onze oprit en hangen boven ons dak, zeuren we ook niet over. Zij zeurt wel over de auto's die toevallig achter haar tuin geparkeerd staan, vind ze geen mooi uitzicht. Tja, stelden we voor dat ze een doorkijk maakte aan de zijkant van haar erf want daar zit weiland, kregen we als antwoord 'nee dat wil ik niet'.
Ohja ze heeft ook een keer de boer die hierachter zit boos opgebeld of hij de volgende keer dat hij mest ging uitrijden even wilde bellen want dan haalde ze de was binnen, nu stonk alles.
Eh ja welkom op het platteland...

Om even te schetsen met wat voor mevrouw we te maken hebben...
Vriendelijk blijf ik altijd maar ik laat me niet door de buurvrouw vertellen hoe ik mijn erf moet indelen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:24

Ach gewoon lekker laten aanleunen.. Eerlijk gezegd klinkt het mij meer in de oren als iemand die aanspraak zoekt maar alleen 'klaagzang' kent om een gesprek te openen.

Wat betreft uitrijden.. Als ik naast een boer zou wonen die uitrijd, zou ik op dag 1 al kennis gemaakt hebben en gevraagd hebben of hij mij zou kunnen waarschuwen wanneer hij gaat uitrijden..

niet zozeer vanwege de was.. en daar heeft die mevrouw gelijk in.. als je vochtige was uithangt, neemt dit luchtjes op.. en ze zoekt dan lenteluchtjes, niet gier :D. Maar omdat bij mij de zware lucht die bij uitrijden uit de hoek kan komen een migraine tricker is.. Vroeger met gieren kon ik op de lagere school wel naar huis gaan, kon niets meer, en dan heb je het dus over een week lang waarbij op meer dan 10 km afstand massaal werd uitgereden. thuis had ik er dan niet zoveel last van (kortere afstand), maar de geuren die met de wind meekwamen (die op zo'n afstand niet eens echt zwaar zijn natuurlijk, hooguit dat je iets vaags ruikt in een vleugje) terwijl ik mij probeerde te concentreren was een slechte combi.

-----------------+

Och en dan haal je toch biologische uitloop scharrelthee die gegarandeerd vegetarisch is ;)
kan jou dat toch schelen lol.

riekt mij echt als om praatje verlegen.. en wat kost het ons om af en toe je wat aan te laten leunen.. En dan heb je altijd bokt nog om daarna hartelijk te lachen om haar rare ideeen en theoriën..

had zelf een buurvrouw, als je die trof, dan kon je er een half uur voor uittrekken op straat.. standaard onderwerp was de rook van de bbq van de andere buren die door haar slaapkamer raam kwam, haar oude stramme lijf en de kwaaltjes van de hond. Ene oor in, andere uit, vriendelijk lachen en ondertussen bedenken welke smoes ik niet recent gebruikt had om weg te komen lol. en eens in de twee weken vroeg ik of ze zin had in een bakje leut.