Rijden in de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DemiSisa

Rijden in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 18:28

Hoihoi,

Bij mijn verzorgpony hebben ze een erg zware bak, waar in de zomer als het droog is gewoon niet in te rijden valt. Afgelopen zomer mochten wij van de eigenaresse in de wei, tot pas geleden. Toen kwam er iemand langs om nog eens de bak helemaal uit te graven en naar de drainage te kijken.

Die man vroeg hoe die hoefslag in de wei kwam, en vertelde daarbij dat als dat zo door zou gaan dat over twee jaar slootjes zouden zijn. Ook de lijn waar de hindernissen staan en waar ik dus sprong in de zomer, was wat lager.
Ook zouden de paarden over twee jaar daar niet meer gras willen eten, want daar was dan teveel overheen gelopen?

Nu vraag ik mij af in hoeverre dit klopt. Vroeger is door de dochters van de eigenaresse ookal in de wei gereden/gecrosst, dit is dus zeker niet enkel door ons (mijn moeder en ik) gekomen.
Ook zou ik niet meer aan de hand mogen springen met een Shetlander in de wei.

Ik hoor graag van jullie!

Mvg, Demi

Ps: Als dit topic fout staat hoor ik het graag!

Welshponyfan

Re: Rijden in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:35

Ik heb een apart stuk van de wei, waar ik altijd in rijd. Natuurlijk moet je er wel de ruimte voor hebben ;)
Dat paarden het gras na 2 jaar niet willen eten heb ik nog nooit over gehoord.

Bij ons is een bak niet echt nodig, aangezien het in onze wei bijna altijd droog is. zelfs als het 2 dagen geregend heeft, dan kun je er na een droge morgen prima in rijden. dit is niet overal zo, anders hadden wij ook wel een bak aangelegd.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:36

waar die man het over heeft is dat de structuur van de grond zo aangestampt wordt dat het bodem leven en de opvang van het water (waterberging) verloren gaat
idd drynage bodem beluchting zouden verloren gaan als het is aangestampt, dat verminderd de kwalitijd van de gras zode/pol. maar niet meer willen eten lijkt me sterk, misschien minder lekker gras.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 18:45

Bedankt voor de reacties! Er zijn twee stukken wij waar de pony's in kunnen staan, dus ik gebruikte niet de hele wei

Maaikewendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:47

Wij rijden echt altijd in de wei en vaak op het zelfde stuk. Maar soms word het gras daar te lang en komen de paarden daar en rijden wij in het stuk wat kaal is. Ze eten altijd ge woon waar we gereden hebben dus Denk dat dat wel meevalt dat ze niet willen eten.. en als het stuk een keer weer gesleept is dan zie je ook geen kuilen waar we altijd rijden.. maar dat is miss wel per grond verschillend.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:51

Paarden zijn kieskeurige eters. Het kan dus idd dat de paarden op dat stuk het gras niet meer lekker gaan vinden.
Dat is ook de reden dat de weide wekelijks uitgemest moet worden. Anders krijg je plekken gras waarvan je paard niet eet. Paarden eten namelijk niet graag gras waar mest ligt.

De paarden van mijn kenissen eten bijvoorbeeld niet in het middelste deel van de wei waar de vaste stak staat (bebben 4 weides). Het gras daar ziet er tevens ook anders uit.

anoniem_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 07:02

Het gras word inderdaad wel vertrapt, misschien kan je dit voorkomen door goed in te zaaien.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 15:49

Okay bedankt van de reacties! Dan weet ik in ieder geval meer :)

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:42

Ik rij merendeel van de tijd ook op de wei, omdat hier ook de bak veel te zwaar is. Wij hebben 2 stukken land waar ik op rij, maar probeer niet elke keer op hetzelfde stuk te rijden. Tot nu toe zie je er niks van.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:12

anoniem_girl schreef:
Het gras word inderdaad wel vertrapt, misschien kan je dit voorkomen door goed in te zaaien.

Het zaaien is het probleem niet met vertrappen, het vertrappen van de tedere graspol die nog uit moet groeien als het teveel vertrapt wordt zal de graszode dun en kwetsbaar blijven afwisseling en op nattigheid letten (als het te nat is niet betreden).

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 20:00

Als het te nat is pakken we sowieso altijd de bak en in de winter ook. Maar met weer zoals het afgelopen tijd vaak is geweest had ik volgens mij prima in de wei kunnen rijden..