Koeiengras versus paardengras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spetter01

Koeiengras versus paardengras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 10:06

Ik las ergens dat er binnenkort een webinar is over hoe slecht koeiengras voor paarden is. Ik wist helemaal niet dat er verschil bestond. De boer waar mijn paard staat vond het onzin. Maar ik denk toch dat ik even ga luisteren. Wat voor gras staan jullie paarden op?

Isabel_k

Re: Koeiengras versus paardengras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:08

Ik dacht dat koeiengras veel vetter was dan paardengras. En ik weet niet waar mijn pony dit jaar op terecht komt, maar ze stond vorig jaar op speciaal gekweekt gras wat extra schraal was.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:08

Ik geloof dat koeien vooral op Engels raaigras staan, dat heel erg energierijk en makkelijk verteerbaar is. Voor koeien is dit goed, voor paarden is het veel te rijk. Die hebben meer aan arm, droog gras. Teveel eiwitten kunnen gezondheidsproblemen veroorzaken, zoals hoefbevangenheid. Maar met goed beleid voeren kan koeiengras wel, het gewoon een erg eenzijdig en energierijk dieet.

Edit: Onze paarden staan op een groot stuk grond met veel verschillende grassen. Ik zou zelf niet weten welke soorten, maar er zit ook wel raaigras tussen, dat groeit namelijk ook bij de buren.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:10

Koeiengras en paardengras bestaan niet echt maar vaak worden koeien op mengsel met Italiaans/Engels raaigras gehouden en dat is voor paarden te weinig structuur en te veel eiwit.

Een "oudere" wei met verschillende grassen/kruiden is meer geschikt. Wat meer stengel zeg maar.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:10

Koeiengras is bij mijn weten vaak rijker en ook langer omdat koeien op een andere manier grazen dan paarden

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:25

Een koe maait het gras met zijn (meestal haar) tong en een paard snijdt het gras met de tanden.

Spetter01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 10:28

Gaan jullie ook meedoen aan dat webinar? Het leek mij wel interessant.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:45

Koeiengras is vaak beter bemest, wel geef ik hier de voorkeur aan. zo heb het minste last / problemen met ongewenste kruiden en gevaren daarvan in het land. (vooral hooiland).

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:59

Ik praat liever over productiegras en paardengras. Veel 'koeiengras' is heel snel groeiend en zeer energierijk en eenzijdig. Is meer bedoeld om zoveel mogelijk oogst vanaf te trekken. Je kan je paarden hier wel op zetten, maar ze krijgen er sneller problemen door. Mijn fjord is gevoelig voor gaskoliek, die zet ik er echt niet meer op.
Paardengras (zoals horsemaster, dat heb ik hier gezaaid) is veel gevarieerder, weinig raaigras en groeit gewoon langzamer en minder explosief. Wat ik heb wortelt ook breder, het vormt gewoon een ander soort grasmat.

Toevallig een uurtje geleden hele discussie gehad met mn paardenarts. Hij was erg blij met ons weidebeleid omdat hij erg veel problemen tegen komt door verkeerd mesten/kalken/zaaien. Er bestaan gewoon veel te veel misverstanden. Goed paardenland heeft een mix aan grassoorten, niet te hoog in energie en wat grover qua structuur. Vooral blijven mesten maar wel op de juiste manier. Je hoort vrij veel dat mensen bang zijn om te mesten, alsof dat het grootste probleem is. Gestresst gras is juist ook weer slecht en zeer rijk aan fructaan, de voeding in de bodem moet gewoon op orde zijn. Veel landen hebben nu een tekort aan mineralen, dat wordt vaak niet aangevuld. En als je dat soort dingen niet op orde hebt, maakt het geen donder meer uit wat voor gras je hebt staan.