Pony onder stroom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Pony onder stroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 18:50

Brutus is een Shetlander van 35 jaar. Bijna 36. Ik wist al dat hij niet meer goed ziet. In het donker ziet hij nog slechter.

Hij staat samen met een andere Shetlander op een stukje zand buiten het weideseizoen. Nu dus. Af en toe mogen ze op de wei.

Tussen het zand en weidegedeelte heb ik drie draden gespannen. De middelste is een dun draadje van 1cm en de bovenste en onderste is breed band van 5 cm. Alles op shethoogte. De hoogste draad zit op ongeveer 1 meter.

Nu is hij laatst al door de draad gegaan want meneer stond ineens op de wei. Aan de omheining was niets te zien.

Vandaag kwam ik thuis en toen ik naar buiten keek zag ik Brutus tussen de stroomdraden staan helemaal schokkend. Ik ren er dus naar toe maar toen was hij al los. Hoe lang hij zo heeft gestaan weet ik dus niet. Ik denk niet heel lang.

Maar hij heeft echt minimaal 15 minuten of langer staan naschokken. Hij kroop helemaal in me en hing helemaal tegen me aan. Moeite met rechtop blijven staan. Heel erg eng om hem zo stuiptrekkend te zien staan.

Ik dacht echt dat hij erin zou blijven. Ik was natuurlijk ook heel erg geschrokken. Hij begon ook heel erg te zweten. Na 15 á 20 minuten was het over en toen heb ik de andere shet erbij gelaten. Zij stond dus nog achter de draad. Nu staat Brutus rustig te grazen en heeft lekker gerold.

Ik heb de omheining helemaal weggehaald. Ik denk dat Brutus de middelste draad niet gezien heeft en onder de bovenste draad is gegaan. Door de schok is hij over de middelste draad gegaan en toen kreeg hij dus stroom via zijn rug en zijn buik.

Nu is mijn vraag of iemand anders een paard heeft gehad die stroom heeft gehad? Kan Brutus er later nog last van krijgen? Ik kan hem via mijn woonkamer zien staan en houd hem goed in de gaten. Maar alles lijkt normaal en rustig.

Ricie

Re: Pony onder stroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:11

Jeetje wat zou jij geschrokken zijn. Hoe is het nu met hem?
Zelf nooit meegemaakt of gezien ofzo, maar ik denk dat het als het nu nog steeds goed gaat het wel mee zal vallen.
Hoop voor hem dat hij er niet te lang tussen heeft gestaan!

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:14

Oei, nooit meegemaakt en ik heb geen idee wat de gevolgen zijn omdat de meeste paarden niet zo lang onder stroom staan.
Misschien hout timmeren ofzo?

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:20

We waren beide geschokt.

Nee serieus, het gaat gelukkig heel goed en denk dat hij er niets aan overgehouden heeft. Gelukkig want was echt niet leuk om je pony zo te zien. Ik was ook bang voor zijn hart. Je weet niet wat de stroom doet met zo'n oudje. Ik ben gisteren wat vaker bij hem gaan kijken. Gelukkig hoef ik daar alleen de achterdeur voor uit.

Ik ga binnenkort een nieuwe omheining maken. Net zoals de andere wei. Dus drie banden van een paar centimeter breed. De hoogste zit dan op zo'n 90 cm. Dus dan zit er maar 20/25 cm tussen de banden. Dan is het in ieder geval goed zichtbaar.

Liever geen hout. Ik ben bang dat ze aan hout gaan knagen of dat ze die omduwen als ze jeuk hebben. En volgens mij kruipt Roosje daar gewoon tussendoor.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:26

Oh jee dat is schrikken. Hopelijk heeft ie er niks van mee gekregen wat betreft schade of doorwerken.
Een keer een paard in de draden gehad (sloeg met z'n achter benen over en door het draad waar vol stroom op stond). Hij stond niet na te schokken, maar had daarnaast een flinke draadwond, dus kan zijn dat het wat werd overschaduwd.

Lijkt me ook lastig een passende omheining nu te gaan vinden, hoop dat het lukt met de banden.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:30

Er kan ook nog gaas tussen het hout, maar in ieder geval succes!

Auk1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:35

Och jeetje, dat is schrikken!
Heeft ze geen wonden van de draden overgehouden?

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 22:00

Nee hij heeft gelukkig geen wonden. Hij heeft natuurlijk een dikke vacht. (wel lastig met zoeken maar gaf wel bescherming denk ik) En het waren twee stroombanden geen dunne draad. Was een omheining met drie banden. De onderste en bovenste waren van die brede banden. Maar de middelste dus een dun bandje van 1 cm ofzo.

Is wel geschikt voor een paardenwei maar hij is niet geknapt, wat je ook ooit ziet. Hij ging er ook niet dwars doorheen in galop ofzo. Hij liep gewoon richting wei en dus dwars door de draden. Omdat hij zoveel stroom kreeg kon hij ook niet wegspringen of rennen. Maar stond hij gewoon te schokken. Hij kreeg natuurlijk stroom via zijn rug en via zijn buik.

Maar hij ziet echt niet meer goed, dus die dunnere band ziet hij volgens mij gewoon niet meer.

Denk niet dat ik dit snel vergeet.
Ik rende er natuurlijk op af en toen stond hij te stuiptrekken bij de buitenste omheining(heras hekwerk van 1 meter hoog) Ik sloeg mijn armen om hem heen en hij kwam meteen zo ongeveer in me gekropen. Helemaal steunen tegen mij. Best zwaar al is het een minishet. Maar heel fijn dat ik hem kon steunen en ik denk dat hij daar ook van kalmeerde.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:17

Dat is inderdaad erg schrikken. Hij is natuurlijk ook al wat meer op leeftijd.
Mijn paard heeft ook eens onder stroom gestaan weet niet precies hoelang, niet zo heel lang denk ik. Was zelf niet aanwezig dus andere hebben haar toen uit de draad moeten krijgen toen er nog stroom op stond ook niet zo'n prettig klusje.
Ze was toen nog jong en op een paar schroei wondjes na mankeerde ze niets. Alleen angst voor de weide waar het in gebeurde. Maar dat was na een dag of 3 ook weg. En inmiddels kijkt ze ook niet meer zo op van een schokje.
Hopelijk is het eenmalig want schrikken doe je zeker als je zo iets ziet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:20

Die zal morgen wel flink spierpijn hebben. Arm oudje. Wat zullen jullie geschrokken zijn.

Dauth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:54

Aii wat eng.. Mijn paard heeft dit een aantal keer gehad, wat spierpijn en daarna niks meer van gemerkt!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 00:59

Heet hij ook zo lang staan naschokken? Vond het zo eng. Stond zo te stuiptrekken.
Brutus is alles vergeten zo lijkt het. Vandaag galoppeerde hij weer naar me toe toen ik ging voeren.

Dauth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 01:30

Heike schreef:
Heet hij ook zo lang staan naschokken? Vond het zo eng. Stond zo te stuiptrekken.
Brutus is alles vergeten zo lijkt het. Vandaag galoppeerde hij weer naar me toe toen ik ging voeren.

Geen naschokken nee, wij hebben het stroom heel laag omdat het al een keer was gebeurd, en mijn hond ook eigenlijk altijd in de stroomdraden loopt haha.. Maar hij zal het inderdaad alweer vergeten zijn, maar hij let misschien wel beter op!
Maar die schrikdraden van 1 cm breed zijn eigenlijk ook verschrikkelijk, paarden hoeven even niet op te letten en ze komen er in.. Maar die brede zijn weer zo verschrikkelijk duur :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 01:44

Heike wat voor kleur is je lint? Misschien kun je op zoek naar lint in een duidelijkere kleur, zoals blauw of geel. Dat zijn kleuren die paarden goed kunnen zien. Zodat Brutus de afrastering op tijd in de gaten heeft.

Fijn dat alles goed lijkt met Brutus.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 02:00

Jeetje dat is schrikken!!!!

Zou zijn gehoor ook niet meer zo goed zijn? Anders had ie het tikken wel gehoord toch? Arme pony!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 16:06

Dauth: Ik heb heel lang op een manege gewerkt en daar wel ooit gezien dat een paard door de draad vloog. Maar die knapte dan en het betreffende paard stond al snel weer gewoon te grazen. Maar dat naschokken/stuiptrekken. Dat was echt heen naar. Ik had hem vast en hij kroop bijna in me. at al half op schoot. Ik hoop dat ik hem wat steun heb kunnen geven.

Toydoll: Tja, zijn gehoor. Is wel iets minder. Roosje heeft altijd meteen door als de achterdeur dicht gaat. En dan graast Brutus nog even door. Maar hij hoort nog wel. Als ik hem roep dan kijkt hij altijd meteen op.

Zou hij dat echt de stroom niet horen? Lijkt me trouwens dat ze het ook moeten voelen.

Koper: De banden zijn wit. Maar aan de wei en het zandgedeelte zit nog een afscheiding met banden. Die zijn ook wit en zitten 20 cm uit elkaar ofzo. Daar blijven ze beide uit de buurt.

Roosje is ook al twee keer door de draad gegaan afgelopen maand. Misschien dacht Brutus dat hij het ook wel kon? Roosje was alleen slimmer en ging onder de draad door. Op één stukje was de onderste draad weg.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 16:13

Afbeelding

Enkele weken terug was Roosje onder de draad gegaan. Ze had waarschijnlijk een optater gehad want nu had ik de draad open gedaan zodat ze op de wei konden. Ze heeft anderhalf uur voor de opening gestaan.

Maar op de foto zie je dus de omheining (rechts) die ik nu heb weggehaald. Boven en ander twee banden en in het middelste een dunne band met prikpaaltjes.

De omheining links kun je ook zien. Dat zijn dus de brede banden met stevige paaltjes. Daardoor blijft de band ook goed plat en draait niet in elkaar. Ik denk dat ik die opnieuw ga maken

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:24

Je pony zal er waarschijnlijk niks aan overhouden hoor :(:) . Misschien dat ie wat minder loopt omdat de spieren een opdoffer gehad hebben dat verklaard misschien ook het "naschokken".
Dat jij geschrokken bent kan ik me voorstellen ik zou ook de schrik hebben.

SanneRex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:59

Woow! Jeetje hopelijk gebeurt het nooit meer.
:(

Dauth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:59

Heike schreef:
Dauth: Ik heb heel lang op een manege gewerkt en daar wel ooit gezien dat een paard door de draad vloog. Maar die knapte dan en het betreffende paard stond al snel weer gewoon te grazen. Maar dat naschokken/stuiptrekken. Dat was echt heen naar. Ik had hem vast en hij kroop bijna in me. at al half op schoot. Ik hoop dat ik hem wat steun heb kunnen geven.

Toydoll: Tja, zijn gehoor. Is wel iets minder. Roosje heeft altijd meteen door als de achterdeur dicht gaat. En dan graast Brutus nog even door. Maar hij hoort nog wel. Als ik hem roep dan kijkt hij altijd meteen op.

Zou hij dat echt de stroom niet horen? Lijkt me trouwens dat ze het ook moeten voelen.

Koper: De banden zijn wit. Maar aan de wei en het zandgedeelte zit nog een afscheiding met banden. Die zijn ook wit en zitten 20 cm uit elkaar ofzo. Daar blijven ze beide uit de buurt.

Roosje is ook al twee keer door de draad gegaan afgelopen maand. Misschien dacht Brutus dat hij het ook wel kon? Roosje was alleen slimmer en ging onder de draad door. Op één stukje was de onderste draad weg.

Lijkt me erg naar om te zien..