Materiaal van poetsblokken ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Materiaal van poetsblokken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 17:13

Vroeger kon je nog wel eens super grote poetsblokken kopen. Volgens mij waren dat van oorsprong dan helemaal geen poetsblokken voor paarden, maar werden er uit een heel groot stuk gewoon van die blokken gesneden ( ze waren ook allemaal anders van vorm ).
Wie weet waarvan die poetsblokken worden gemaakt ?

Anoeska27

Re: Materiaal van poetsblokken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:19

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 17:23

hoi,

Ja,die bedoel ik. Alleen de blokken die ik vroeger kocht waren dan 3 keer zo groot en 3 keer zo goedkoop.
Lavasteen.... ik ga eens googlen

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:28

die blokken zijn volgens mij gemaakt van gerecycled glas.
Dat stond er laatst op de verpakking toen ik er 1 kocht.

madelynav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:49

dit kan je toch overal kopen?
volgensmij kocht ik ze vroeger altijd in pakketten van 3

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 09:31

Maris schreef:
hoi,

Ja,die bedoel ik. Alleen de blokken die ik vroeger kocht waren dan 3 keer zo groot en 3 keer zo goedkoop.
Lavasteen.... ik ga eens googlen

Ooit via marktplaats heel goedkoop idd van die blokken gekocht op A4 voormaat, die snij je dan zelf in kleinere stukken. Zijn dubbel zo dik als die in de winkel. Betaalde toen iets van 20 euro voor 2 A4 plakken wat ong gelijk staat aan 30-40 kleine poetsblokjes. Heb heel wat jaren met die verzameling de Tinkers uit de vacht gehaald

Nu had ik vorig jaar bijna de verzameling op kwam ik toevallig weer een adv tegen van datzelfde meisje die haar restvoorraad wilde verkopen. Ze vond ze nog ergens in de schuur. Mocht ze nu overnemen voor 10€ incl verzenden. Komt de doos aan zitten er 5 plakken in geloof dat ik nu wel aardig een levenslange voorraad heb...

Qua materiaal is het idd een lavasteen, het ruikt ook wat zwavelachtig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:23

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 16:39

Ja grappig, dat lijken idd ook dezelfde stenen. Maar ja 60 dollar voor zoveel stenen dat schiet ook niet echt op. Het is me ook niet helemaal duidelijk hoeveel stenen je daarvoor krijgt ? 1 kg ???

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:45

ik dacht dat het puimsteen was en geen lavasteen (klein verschil, oorsprong hetzelfde)..

via de drogisterijen is het overigens de helft goedkoper..

je kunt ze namelijk ook gebruiken om het eelt onder je voeten vandaan te raggen..
als we het dan toch over 'vroegah' hebben.. dat lag vroegah bij ons in de badkamer.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:46

Ik kreeg ooit een blok foamglas (isolatie) de binnenkant is van het zelfde materiaal als de poetsblokken. Enige nadeel was dat ik het papier er eerst vanaf moest snijden :P Maar het poetst heerlijk, ik moet straks maar weer eens opzoek gaan ernaar geloof ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:46

In totaal 100 stuks. Geen verzendkosten en omgerekend is het 56 euro, dus 60 ct per blok :)
Geen idee wat die poetsblokken tegenwoordig los kosten.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:47

elenaMM77 schreef:
ik dacht dat het puimsteen was en geen lavasteen (klein verschil, oorsprong hetzelfde)..

je kunt ze namelijk ook gebruiken om het eelt onder je voeten vandaan te raggen..
als we het dan toch over 'vroegah' hebben.. dat lag vroegah bij ons in de badkamer.

Het lijkt wel op elkaar, maar puimsteen lijkt harder, als ik beide zo in mijn hand heb.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 16:49

Poetsblok kost iets van 3 of 4 euro geloof ik.
Leuke prijs wel, maar 100 poetsblokken ?!!?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:50

Verkopen voor 2 euro. Past door de brievenbus en weegt zowat niks. :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 16:51

Haha ! Maarre ze passen niet door de brievenbus ( dikker als 3 cm meestal ). Plus de brievenbuspost is weer veranderd geloof ik, kost 3,95 euro maakt niet uit voor hoeveel gewicht. Zie http://www.postnl.nl/versturen/brief-of ... /tarieven/ Geen idee waar dan het onderscheid tussen een brief en een pakketje ligt trouwens. Of zou die 3,95 euro alleen gelden voor brievenbuspost met tracktrace ???

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 17:03

Lous schreef:
elenaMM77 schreef:

Het lijkt wel op elkaar, maar puimsteen lijkt harder, als ik beide zo in mijn hand heb.

zover ik weet is lavasteen wat minder poreus dan puimsteen, als het aantal gaatjes gelijk of meer is dan de hoeveelheid steen dan is het hoogstwaarschijnlijk puim (doordat het gevormd is door ingesloten gas bij het stollen van lava)

lavasteen is dus 'dichter' maar veel brozer (het brokkelt heel makkelijk weg). puinsteen is 'lichter' maar 'steviger'.. daardoor geschikter voor poetsen volgens mij omdat lavasteen vrij snel zou verpulveren. zo'n blok gaat nog best 'lang' mee en kun je rustig tegen een muur uitkloppen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 17:06

De "poetsblokken" die ik nu heb worden heel snel bot doordat er huidschilfers etc in gaan zitten. Dan moet ik et blokje even langs de muur halen zodat je er een laagje afhaalt en hij weer beter werkt. Maar zo wordt het blokje wel snel kleiner natuurlijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 17:25

Maris schreef:
De "poetsblokken" die ik nu heb worden heel snel bot doordat er huidschilfers etc in gaan zitten. Dan moet ik et blokje even langs de muur halen zodat je er een laagje afhaalt en hij weer beter werkt. Maar zo wordt het blokje wel snel kleiner natuurlijk.

gouden tip.. klop het tegen de muur, dan komen de schilfers er voor 80% uit en kun je vrolijk verder poetsen.. eens in de zoveel tijd moet je er dan een stukje afschuren.. gaan ze veel langer mee :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 17:33

Zal het uitkloppen eens proberen. Dank je voor de tip.
Maar dan mis ik wel het scherpe randje aan de steen die ontstaat door het langs de muur te halen. En juist met dat scherpe randje komen de haren er zo gemakkelijk uit.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:15

gewoon 1 kant een beetje bijscherpen als het echt nodig is?

ik gebruik hem ook altijd na de roskam (eigenlijk na alles, net als laatste behandeling)..
de porien zijn dan onregelmatig genoeg om net de laatste ditjes en datjes uit de vacht te halen..

mijn paard is overigens geschoren.. kan zijn dat bij ongeschoren het net even anders is natuurlijk