Groot genoeg voor een tweede shet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Groot genoeg voor een tweede shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 12:50

Hoi,

Ik wil zelf heel graag een tweede shetlander bij Alex zetten, zodat hij niet meer alleen staat, maar nu willen mijn ouders het niet en begin ik zelf ook te twijfelen of ons land groot genoeg is. Alex staat in de winter de hele dag in paddock van 8 bij 12 bij 13 bij 15(8 en 13 tegenover elkaar en 12 en 15 tegenover elkaar) en heeft aan de kant van 8 meter een schuilstalletje van 2 m breed en 5 meter lang(dus de ingang is 2 meter). Ook staat hij s zomers in de middag in de wei, die is 12 bij 40 meter en opgedeeld in 4 gelijkwaardige stukken. Kan hier een tweede shet/minishet bij? Alex is zelf een minishetlander van 86 cm hoog en ik wil eigenlijk niet een grotere shet dan 95cm erbij. De opp van de paddock weet ik niet zo te berekenen. Van het weiland is de opp 480 m2, gedeeld door 4, want ik zet hem alleen als we op vakantie zijn in het hele stuk.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:56

pony's horen sowieso niet alleen te staan.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:58

Ja, dat kan wel.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:59

Ik denk dat het wel kan!

billionache

Re: Groot genoeg voor een tweede shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:00

Volgens mij gaat dat prima hoor. Het is zelfs aangeraden, want een pony alleen is inderdaad zielig...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 13:02

Klopt ik zit alleen een beetje met mijn ouders nog nu en een shetlander in de buurt is er nog niet te koop.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:05

Ik zie liever 2 shetties in een wat kleinere weide dan 1 in een megaweiland ;)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 13:07

Alleen dan moeten ze wel vrienden zijn, want als ze overdwars in de ingang van de schuilstal staan kan geen mens er meer langs. Daarom zoek ik 1tje die ongeveer dezelfde grootte is als Alex.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:12

Fennadev schreef:
... kan geen mens er meer langs.

Zelfs kleine pony's moeten opgevoed worden.

Verder heeft Loei het mooi samengevat :)
Kosten: als je goed zoekt vindt je vast een shet voor (bijna) niets. Wel even op het geslacht letten want het castreren van een hengstje is vaak duurder dan het diertje zelf.

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:16

Er was een poos geleden een wetsvoorstel dat paarden / pony's niet alleen mochten staan, mits daar een medische reden voor zou zijn. Ik weet niet of dat wetsvoorstel al aangenomen is, zo ja, dan "moet" je er wel 1tje bij kopen want anders zou je nog strafbaar zijn ook

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 13:19

Ik neem sowieso geen hengst nee, slechte ervaringen met Alex die pas op zijn 7de gecastreerd kon worden doordat ze er toen pas onder hingen. Hij is nu veel braver en ziet mij echt als leider. Ik duw gewoon zijn kont aan de kant als hij in de weg staat en dan luistert hij wel.
Maar hij is door het lange hengst zijn nogal dominant, dus ik weet eigenlijk niet hoe hij zich zal gaan gedragen naar andere paarden toe. Bij door het hek heen snuffelen, gedraagt hij zich wel net zoals de paarden aan de andere kant van het hek.

Dat is alleen een advies/ richtlijn en geen wet volgens mij.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:20

Vrienden worden ze vaak vanzelf wel, twee is zeker beter als alleen ! Goed dat je daaraan denkt !

Waarom willen je ouders het niet? Zijn het de kosten? Vinden ze twee te veel ? Weet je de reden ook ?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:22

En er is dus een reden waarom dat een richtlijn is en erdoor kon komen als wet ;-)
Is absoluut niet l*llig bedoeld hoor, maar waarom hebben jullie in de eerste plaats überhaupt maar één shet gekocht?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:24

Hou er wel rekening mee dat het probleem hem vaak niet zit in de aanschafwaarde, maar als je twee paarden hebt is de kans op dierenartskosten natuurlijk ook twee keer zo groot.

Maar ik kan het alleen maar aanmoedigen om er eentje bij te zetten. Veel beter dan een paardje alleen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 13:24

Mijn moeder zegt dat hij het wel prima vindt zo en hij is verder ook niet echt verdrietig ofzo, maar dat komt omdat hij niet weet wat hij mist. Hij staat al een lange poos alleen, mijn vader heeft zijn mening nog niet echt gegeven. Mijn moeder vindt twee teveel, omdat ik soms erg lang op de uni ben(9 tot 5) en zij Alex dan twee x moet voeren.
Ik was 11 en wilde een pony en mijn vader kocht Alex toen voor me, ik had in die tijd het besef nog niet dat een pony niet alleen hoorde te staan, maar ik ben nu al druk aan het zoeken voor een tweede shetje. Er is helaas niks in de buurt op zowel marktplaats en bokt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:26

Heb je al met je vader gesproken ? Dat je het sneu vind, en paarden groepsdieren zijn die graag samen met een soortgenoot zijn. Ze hierdoor ook hun energie in spelen met elkaar en opvoeden van elkaar kwijt kunnen. Dat je zelf als mens die ook in principe een groepsdier is ook niet graag alleen bent.

Paarden communiceren met elkaar op hun manier, net als wij mensen en honden en katten etc met elkaar. Dat mist je kleine shet nu wel !

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:28

Kun je geen advertentietje zetten? Misschien is er iemand die nog stalling zoekt voor een shetje :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:29

Misschien kan je info zoeken over de manier van leven van paarden en hun basisbehoeften, en die aan je ouders laten lezen? Daar staat vaak voldoende uitleg om te onderbouwen dat paarden groepsdieren zijn en nood hebben aan een maatje :-)

Van welke omgeving ben je? Wellicht kunnen bokkers je verder helpen met zoeken?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 13:31

Ja, alleen mijn vader geeft altijd of vage antwoorden of geen antwoorden, dus, volgens mij kan het hem weinig schelen, zolang ik zelf maar de pony betaal en eventuele spullen ook.
Ik ben van omgeving Drachten, maar ik zit er nu zelf aan te denken om eerst een shet op de proef bij ons te laten staan zodat mijn moeder kan zien dat Alex dan nog vrolijker wordt.

Edit; mijn ouders willen geen vreemd volk op het terrein, maar ik zou misschien mijn buren eens kunnen vragen of ik 1 van hun shetjes tijdelijk mag lenen, want die hebben een hele kudde staan, zodat mijn moeder kan zien dat Alex er wel baat bij heeft.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:33

Evt kan je er eentje in pension nemen. Dan levert het zelfs nog wat op!
Bovendien kan iemand die zijn shetje bij jullie stalt dan evt ook nog helpen met uitmesten en voeren enzo

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:34

Als je buren een hele groep hebben kan je niet overleggen of 1 van hun shet bij de jouwe mag staan? Voor permanent? OF dat je er 1 goedkoop mag overnemen? Dan is jouw shet niet alleen en als echt niet gaat kan je de shet terug brengen naar je buren?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:37

Zolang ie nog staat bij je ouders huis, bepalen ze de regels, want wanneer je er niet bent en of gaat studeren moeten ze er voor gaan zorgen........je moeder vind het nu al een gedoe om je huidige pony te gaan voeren en je bent slechts van 9 tot 5 afwezig.....

Het heeft toch echt niet veel nut om dit topic te beginnen zolang jouw ouders er niet achter staan dat er nog eentje bij komt, ongeacht of je het zelf aanschaft of er eentje in pension laat komen staan bij jullie.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 12-03-15 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:38

Kan Alex niet gewoon bij de buren staan dan?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 13:41

Mijn moeder is gewoon bang dat als ik uit huis ga, ik ze niet mee neem. Dus ik denk dat ik dan pas een tweede erbij kan nemen, omdat ze dan op mijn terrein staan en niet op het hunne. Ik kan het hem altijd eens vragen, ja, of dat mag van hem.

madelynav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:37

ik denk het het sowieso wel past, misschien iemand vragen om ze eten te geven.
soort van 'verzorg pony'