Hoeveel grote kuilbalen(400kg) kan je van 5000m2 afhalen?
Het is een vage vraag, vanwege de verschillende factoren zoals de aard van de bodem of je wel/niet bemest of het weer etc. etc.
Maar wie weet een “globale leidraad” waarmee ik verder kan?
vuurneon
Geplaatst: 11-03-15 12:25
Van mijn land kwamen er 2 af. Nou ja, eigenlijk 1,75; de buurman was zo lief om t helpen met het vullen van het laatste pak. Dus ik doe nu alleen nog maar kleine hooipakjes.
Palmera
Geplaatst: 11-03-15 12:27
Toen ik jaren terug een halve hectare had hooide ik zelf en dat leverde me zo'n 110 kleine hooibaaltjes op. Grote weet ik niet, nooit gedaan.
Niet aan beginnen,kost meer dan dat het opbrengt. Aankopen is goedkoper voor dit soort kleine hoekjes. Meeste loonwerkers rekenen een toeslag voor dit soort hoekjes omdat er vrijwel niets afkomt.
Hmm grote pakken is denk ik niet rendabel qua kosten. Wellicht informeren bij loonwerkers wat het kost grote pakken verpakt of kleine baaltjes.
rina
Geplaatst: 11-03-15 23:13
Dat hangt idd heel erg af van de bodem, kunstmest, hoe lang er al gras opstaat, hoe lang het gras is als er gehooid wordt enz enz. Ik heb van een stuk van 2,5 Ha al eens 150 400 kilo balen gehaald, maar dat gras stond dat jaar 9 jaar erop, er was in het voorjaar kunstmest gestrooid en het was al eind juni voordat het eraf gehaald werd. Dat waren dus allemaal dingen die in het voordeel werkten (in dit geval). Maar dat kan je ook de kop kosten, hooi wat te lang is gaat liggen en dan is maaien een crime. Vorig jaar had ik dus dat probleem, het gras had te lang gestaan, en toen is er van 3 Ha 86 balen gekomen. Moet er wel bijzeggen dat het najaar ervoor het land opnieuw is ingezaaid na een jaar aardappelen erop. Het window om te maaien kwam laat vorig jaar en dus had het gras gewoon te lang gestaan. Een gemiddelde is dus niet echt te geven, omdat heel veel afhangt van allerlei factoren. En imo heeft het idd geen nut om van een halve Ha grote pakken te halen. De meeste loonwerkers rijden met machines rond die op zon klein stukje helemaal niet uit de voeten kunnen. Veel te grote draaicirkels ed. Ik zou echt kijken naar iemand die kleine pakjes voor je kan maken.
Zulk speelgoed moet je je voorstellen waarmee ze op je land gaan rondrijden. Dat moet je op zon klein stukje niet willen, ze rijden je alles kapot.
de foto hierboven is nog een kleine trekker vergeleken waarmee ze bij ons de balen persen. de echt grote balen wegen zo rond de 5 a 600 kg en als het erg goed staat op 1 hectare, komen er ongeveer 12 vanaf per maaibeurt.