Hoe een plekje vinden voor pony (weidemaatje, grondwerk..)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Taffje

Hoe een plekje vinden voor pony (weidemaatje, grondwerk..)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 15:04

Wij willen op zoek naar een fijne plek voor een tienjarige Welsh/Dartmoor pony die niet bereden kan/wil worden maar ik wil toch zeker weten dat ze niet verkeerd terechtkomt.
Nou weet ik dat je nooit honderd procent zekerheid krijgt en een contract zinloos is maar hoe zou ik toch een betrouwbaar nieuw plekje kunnen vinden?
Ik wil dus liever geen advertentie plaatsen vanwege de vele mensen die dan gaan reageren die alleen maar de intentie hebben haar weer door te verkopen en er zo een paar honderd op te gaan verdienen.

Maar hoe vind ik toch een fijn plekje voor haar?

Yontheke

Re: Hoe een plekje vinden voor pony (weidemaatje, grondwerk..)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:10

Heel eerlijk?

Zelf houden of er een einde aan maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:13

Op een bedrijf stallen die (ook) pensioenplekken biedt of elders waar ze tegen betaling gestald kan worden. Weggeven is recept voor ellende.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:13

Ik vrees ook dat dat de enige mogelijkheden zijn...
Voor de rest kan je er nooit zeker van zijn dat er niet op gereden wordt en dat ze niet doorverkocht wordt.
Of je moest ze bij iemand kunnen stallen die je kent en waar je af en toe zelf nog eens terecht kan.
Anders ga je nooit die garantie kunnen krijgen die je zoekt, vrees ik.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:16

Kan ze ook niet aangespannen worden?

Als een paard/pony niet bereden aangespannen kan worden door medische redenen dan zou ik die niet weg doen.. Garanties heb je niet. Meestal gaat het verkeerd en belanden ze toch in de handel.
Als ze echt weg moeten dan zou ik ze laten inslapen. Dan heb je maar een zekerheid en dat is dat je paard een goed leven heeft gehad en niet in de handel terecht komt met het risico dat er dingen mee gedaan worden die het dier niet goed doen..

Succes met je zoektocht

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:18

Zelf houden of er een einde aan maken.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 15:24

Aangespannen zou ze misschien kunnen leren, rijden wil ze niet, dan zet ze het op een bokken als ze het zat is.
Voor de maat kinderen die erop past is ze gewoon niet geschikt als rijpony terwijl ze grondwerken en freestylen geweldig vindt.
En verder is ze heel sociaal naar andere paarden/ponies.

Het is niet zo dat ze pijn heeft of zo, vind het gewoon sneu om zo'n dier naar de slacht te brengen.

Helaas bestaat er niet iets als een herplaatsings organisatie of zo, net zoals je voor honden en katten hebt..

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:48

Een fijne (pensioen)plek vinden waar je haar kan stallen en waar ze veel buiten kan zijn, maar waar ze wel van jou blijft.
Mijn paard heeft ook op een geweldige plaats van zijn pensioen genoten.

Weggeven of verkopen zou ik persoonlijk niet doen in deze situatie.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:52

je kan toch ook via via wellicht een goed plekje vinden?

denk dat het er ook een beetje aan ligt wat het dier heeft
niet kan/wil bereden worden is een wereld van verschil

blijf vragen bij mensen die je kent, zie hier in de buurt veel plekken waar paarden alleen gehouden worden wat ik heel zielig vind, die zouden juist gebaat zijn met een weidemaatje..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:10

Zidore schreef:
je kan toch ook via via wellicht een goed plekje vinden?

denk dat het er ook een beetje aan ligt wat het dier heeft
niet kan/wil bereden worden is een wereld van verschil

blijf vragen bij mensen die je kent, zie hier in de buurt veel plekken waar paarden alleen gehouden worden wat ik heel zielig vind, die zouden juist gebaat zijn met een weidemaatje..

Weet je wat ik zielig vind? Paarden die worden weggegeven als weidemaatje en waarbij vervolgens door slechtwillende en/of onwetende eigenaren de afspraken worden geschonden.
In het geval van deze pony: dat er toch een keer een kind op wordt gezet, want heel even kan toch wel? Totdat de pony gaat protesteren, er wellicht iemand gewond raakt of erger.
Dat is pas zielig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:12

Mijn pony is niet helemaal anti-rijden als de jouwe, maar het is een compleet andere pony voor de wagen :j hij is echt een engel voor de wagen, terwijl hij rijden volgens mij gewoon niet leuk vind, dan kan die soms nog flink steigeren.

Kun je je pony zelf niet laten beleren en er mee gaan mennen?

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:17

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:28

Ook bij zo'n " project" heb je geen zekerheid. Als het een keer ophoud, of er komen andere paarden weet je ook niet of jullie pony blijft of de juiste aandacht krijgt.
Ik zou ook zeggen, houden of inslapen. Dan weet je zeker dat hij niet in de handel of bij verkeerde mensen komt. Paard weet er niks van en zelf weet je zeker dat er niks verkeerds meer mee gebeurd.
( en mocht je ooit een paard laten inslapen of naar de slacht doen, zelf meegaan of er bij zijn. Meegeven en hopen dat diegene hem ook laat slachten is vragen om problemen.)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:32

Een vriendin van mij heeft een oude pony met arthrose waar ook niet meer op gereden kan worden. Zij heeft hem op een super goed pensioen plekje staan waar die heerlijk dag en nacht buiten loopt in een kudde en naar binnen kan wanneer ze wil. Ze betaald hier 100€ per maand voor, is dat geen optie? Blijft dan jouw pony maar de zorg ervoor geef je uit handen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:39

Is ze in de omgang wel lief? Dan evt. weggeven aan kinderboederij/zorgboederij

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:40

_suus19_ schreef:
Is ze in de omgang wel lief? Dan evt. weggeven aan kinderboederij/zorgboederij

Dan heb je vrijwel garantie dat een ouder zijn/haar kind er op parkeert of kind er zelf op klautert. Er is geen 100% toezicht mogelijk in zo'n situatie.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:42

Het de pony ook niet voor de wagen? weet niet wat haar medische probleem is hoor..

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 16:43

Bedankt voor het meedenken zover :D
Heb geen haast, ben de buurt al aan het afgaan of iemand misschien iets weet, en verder maar even nadenken of er nog meer opties zijn...
Ik heb het hier geplaats omdat er misschien mensen zijn die iets bedenken waar we zelf nog niet opgekomen zijn ;-)
Houden is helaas geen optie.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:43

Ik ga thuis heel even bespreken of ik je eventueel een aanbod kan doen. Ik ben zeer rustig juist opzoek naar een weidemaatje bij mijn paarden.

Ik snap dat het erg lastig is om een betrouwbare plek te vinden, andersom is het ook lastig om een weidemaatje te vinden waarvan je wel weet dat er geen ontzettende problemen zijn die uiteindelijk voor duizende euro's dierenarts gaan zorgen.
Ik denk dat als je een plekje wil vinden het toch deels vertrouwen moet zijn, maar ik zou goed kijken of je kunt langskomen en wat je gevoel zegt.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 16:50

We kunnen niet echt een medisch probleem ontdekken, de knieschijf lijkt wat los te zitten dacht de DA maar dat zou met trainen op te lossen te zijn. Maar voor dit aan de orde was wilde ze ook niet echt bereden worden, even aan de longe stap, draf galopje prima maar niet te lang. Verschillende zadels geprobeerd, pony na laten kijken door DA maar we kunnen niets bedenken wat betreft een medische oorzaak.

Maar wat ik al zeg, grondwerk en freestylen vind ze leuk, boswandeling aan de hand ook.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:03

Als ze het lopen voor de wagen wel leuk vind (mijn pony wil ook niet bereden worden maar vind voor de wagen super), zou dat een optie zijn om haar niet als weide pony weg te hoeven doen maar haar als men-pony te kunnen verkopen.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 18:16

Misschien wel een optie, zal eens kijken.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:22

Misschien eens met andere paardenmensen om je heen praten. Vaak is er altijd wel iemand die nog een pony zoekt toch?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 18:24

Ja, in de buurt al "uitgezet", zou het leukste zijn als ze in de buurt blijft.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:27

Taffje schreef:
Aangespannen zou ze misschien kunnen leren, rijden wil ze niet, dan zet ze het op een bokken als ze het zat is.
Voor de maat kinderen die erop past is ze gewoon niet geschikt als rijpony terwijl ze grondwerken en freestylen geweldig vindt.
En verder is ze heel sociaal naar andere paarden/ponies.

Het is niet zo dat ze pijn heeft of zo, vind het gewoon sneu om zo'n dier naar de slacht te brengen.

Helaas bestaat er niet iets als een herplaatsings organisatie of zo, net zoals je voor honden en katten hebt..

Die herplaatsplekken bestaan wel hoor!
Er is ook iemand op Bokt die een paardenopvang heeft. Second chance heet het.
En anders kun je op facebook bij coachingspaard aangeboden ook terecht. Of in de NH hoek zitten vaak mensen die ook paarden die niet bereden kunnen worden wel wat vinden, of een paard voor hun leven kopen. (ook in de niet NH hoek hoor, niet dat ik mensen tegen hun hoofd wil stoten)