Merrie uit kudde halen bij afspenen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxrossiexx

Merrie uit kudde halen bij afspenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 02:17

Beste (nachtelijke) bokkers,

Het is weer eens zo laat, ik kan niet slapen en tja waar kun je dan beter over na denken dan over paarden? Maar nu de vraag die in mijn hoofd rond speelt.

Wat is beter voor merrie en veulen?
is dat optie 1: merrie met veulen gelijk na de geboorte 'terug' laten keren in de kudde (gemende kudde met verschillendr leeftijdsgenoten) en dan vervolgens na 6 maand de merrie uit de kudde halen?

of optie 2: bij het afspenen het veulen uit de groep halen en dan dus onderbrengen op een andere locatie met leeftijdsgenoten.

Hoop dat het een beetje duidelijk is geworden. (Al ben ik bang van niet :'))

peach2001

Re: Merrie uit kudde halen bij afspenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 03:51

optie 3: na de geboorte de kudde weer in, rond 10-12 maanden afspenen, eerst geleidelijk in de nachten apart maar in zicht van elkaar. Dan uiteindelijk helemaal door de merrie uit de kudde te halen en na minimaal 6 weken de merrie weer terug in de kudde waar ze haar kind nog zal beschermen tot het kind goed en wel volwassen is of bij hengstjes tot ze mans worden en serieuze dekneigingen gaan krijgen en gedwongen de kudde moeten verlaten als je niet meer veulens wilt.

friesiszwart

Re: Merrie uit kudde halen bij afspenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:48

zelf haal ik mijn merrie voor de bevalling uit haar vaste groep, dit om haar in rust te laten bevallen. Wel staat zij naast de groep en overdag onder controle (voor evt bevalling) in de groep.

Zodra het veulen geboren is laat ik haar en het veulen apart naast de koppel. De andere merries kunnen haar en het veulen zien en over de draad of het hek contact maken.

Zodra het veulen goed mee kan plaats ik merrie met veulen in de koppel indien er een andere merrie ook een veulen krijgt blijven zij (merries met veulens langer uit de koppel merries).

Een merrieveulen blijft (indien het niet verkocht is) bij mij dus speen ik niet, dit lost de natuur vanzelf op. In de wintermaanden als de paarden in de nacht op stal gaan gaat het veulen apart van de merrie in een stal en overdag weer bij elkaar in de koppel. Een hengstveulen kan niet op de stallocatie en deze gaat dus miv 1 oktober in de opfok. Eigenlijk van het ene op het andere moment. De merrie gaat wel mee wegbrengen naar de opfoklocatie. (is meestal aan de andere kant van het land dus al snel een rit van 2,5 uur op de trailer)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 16:13

Ik ga voor optie 3 van peach2001.
Alleen hoeft wat mij betreft de merrie niet perse na 6 weken weer terug in de kudde. het veulen heeft inmiddels een band opgebouwd met de andere kuddeleden. Er is er altijd wel één die het veulen onder zijn hoede neemt, met wie hij de meeste aansluiting heeft..

ponypower12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:06

marionblo schreef:
Ik ga voor optie 3 van peach2001.
Alleen hoeft wat mij betreft de merrie niet perse na 6 weken weer terug in de kudde. het veulen heeft inmiddels een band opgebouwd met de andere kuddeleden. Er is er altijd wel één die het veulen onder zijn hoede neemt, met wie hij de meeste aansluiting heeft..

daar sluit ik me ook bij aan

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:12

peach2001 schreef:
optie 3: na de geboorte de kudde weer in, rond 10-12 maanden afspenen, eerst geleidelijk in de nachten apart maar in zicht van elkaar. Dan uiteindelijk helemaal door de merrie uit de kudde te halen en na minimaal 6 weken de merrie weer terug in de kudde waar ze haar kind nog zal beschermen tot het kind goed en wel volwassen is of bij hengstjes tot ze mans worden en serieuze dekneigingen gaan krijgen en gedwongen de kudde moeten verlaten als je niet meer veulens wilt.

Geen ervaring mee, maar dit schijnt voor de paarden veel meer stress te geven dan één keer scheiden en niet meer samen zetten.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:14

Science90 schreef:
peach2001 schreef:

Geen ervaring mee, maar dit schijnt voor de paarden veel meer stress te geven dan één keer scheiden en niet meer samen zetten.

Alleen als je er dan 1 echt wegbrengt. als ze op hetzelfde terrein blijven houden ze langer stress omdat ze elkaar horen en misschien zelfs zien.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:16

De kudde kan het veulen tijdens het afspenen veel steun geven, meer dan onbekende leeftijdsgenoten.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:35

peach2001 schreef:
Science90 schreef:

Alleen als je er dan 1 echt wegbrengt. als ze op hetzelfde terrein blijven houden ze langer stress omdat ze elkaar horen en misschien zelfs zien.

Dan is het inderdaad lastiger. In dat geval zou ik het werk met de moeder weer langzaam op gaan pakken door eerst een keer te gaan poetsen, dan een keer te gaan longeren, dan een keer een stukje te gaan wandelen, dan eens een tijdje op stal te zetten etc.. Mits er bij het veulen in de wei andere paarden achterblijven.