bakzand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freemax

bakzand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 20:27

Ik ben op naar bakzand :+

Ik heb alleen geen idee hoe wat of waar!

Het plan;

Stuk van 30 bij 60 ontoveren tot een mooie ruime bak.
Lage houtwanden om het zand binnen te houden.
Een goede laag zand. Zodat de bak hoger ligt dan omliggend land gezien het weleens wat nat is.
Gedachte is een 25 cm op te hogen.

Hoe nu?
Welk zand? Waar is dit te krijgen? (Ik woon in Cuijk Noord Brabant).

little_birdy

Re: bakzand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:04

Lastig pff . Misschien naar een loonwerker

freemax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 22:06

Ja goed plan.

Hebben er nog mensen tips met betrekking tot wat voor zand?
Ik lees over rond of vierkante korrels?

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:11

Pff waar je zand zo kan vinden weet ik niet. Je hebt wel verschillende grote van korrels. Hoe groter de korrel hoe meer lucht er tussen zit en hoe losser het zand is. Je kan ook een mix van verschillende grote korrels doen. Dan gaan de kleine korrels in de grote gaten van de grote korrels. Hoe en wat precies ook alweer het beste is voor een paardenbak zal ik even na moeten kijken.
Bedoel je met dat het wel eens nat kan zijn dat het land waar de bak op komt snel nat is? Als dit zo is kan het water moeilijk weg en kan de grond eronder verdicht zijn. Voordat je dan een bak erop wil maken is het misschien verstandig om daar eerst iets aan te doen (en dan bedoel ik niet over de eerste vijf cm maar ook dieper gelegen). Of denken aan eventueel drainage?
Al bedacht wat je met het huidige gras gaat doen? Gewoon laten liggen of afgraven of dood spuiten ofzo ?

freemax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 22:59

Op

freemax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 23:02

Op het huidige stuk ligt geen gras.
Dit stuk is afgelopen winter al stuk gelopen door mijn paarden. (Zijn daarna uiteraard verplaatst ;) ).

Het probleem dat dit stuk zo nat is is dat dit land erg laag ligt.

Drainage gaat hier niet gezien de sloot waar die op uit zou moeten komen in de winter al erg hoog is.

Daarom onze gedachte om het land zo ver mogelijk op te hogen. Dan het water naar naastgelegen land loopt.

Ik begreep dat hoe losser het zand hoe zwaarder de bak is?
Is met los zand (of een combi) wel meer kans op een droge bak?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 03:07

Paardenbak zand heeft over het algmeen een korrel grote van 180-220 mu en is hoekig van structuur.
Google eens op M3C zand, dat is namelijk de type aanduiding voor dit zand. Schrik alleen niet van de prijs, het is niet goedkoop maar door deze specifieke structuur en korrelgrote wordt het, mits onderbodem op de juiste manier aangebracht, niet mul, zwaar of stoffig.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 07:34

Equisport legt ontzettende fijne bodems en kunnen je erg goed adviseren. Ze zitten ook nog eens in de buurt. En wanneer je een niet te dure bodem wil kun je misschien kiezen voor cycloon zand. Dit zand heeft veel water nodig dus drainage is hierbij minder nodig. Zonder water wordt deze baan wel erg zwaar maar wanneer het om een buitenbaan gaat verwacht ik dat hij door de regenval mooi zal blijven. Wel altijd een puinlaag als onderlaag aanbrengen en zorgen dat de rest van de opbouw goed is. Niet zomaar wat uitgraven (of niet) en er dan zand op aanbrengen. Binnen no time is je hele baan aan gort.