Makkelijke manier voor stal uitmesten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emelie5

Makkelijke manier voor stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 19:09

Hoe doen jullie dat toch?
Het stal uitmesten is bij mij zó lastig :?
Elke keer haal ik de mest er weer uit maar onder de laag vlas hoopt alle urine zich op en krijg je een soort van zware 'pap' van urine met vlas.
Nu is het ontzettend zwaar om uit te mesten.
Hebben jullie hier tips en regels voor?

Bedankt!

Starbreeze

Re: Makkelijke manier voor stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:11

Bij een vlasstal deed ik iedere dag de drollen er uit en eens in de week de natte plek opzoeken en wegscheppen. Pakje erbij en klaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:16

Bijhouden

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:21

1 keer in de week is te weinig als ze veel op stal staan ;) Als de paddocks bij ons te drassig waren en ze dus om en om op t harde alleen even konden luchten, dan moest ik eeecht om de dag de plas eruit halen.

BlondjX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:25

elke dag de drollen eruit en dan een keer per week natte plekken eruit

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:27

Ik laat een vlasstal altijd op potten. Gewoon elke dag de drollen er uit en er wat schoon vlas over heen.

Als je elke dag ook de urine weg gaat halen dan wordt het zo glad.

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:29

Elke dag uitmesten. Kost weinig tijd op een dag en het is veel minder zwaar.

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:30

Nou ik heb ook een viezerik. En dan werkt 1x in de weeknde natte plekken echt niet.
Ik heb een tijdje opgehoopt. Dus elke dag de drollen eruit en dan elke dag wat vlas erbij, maar dan was ik 1x in de week echt een uur met de stal bezig.
Daarna heb ik elke dag de natteplek en de drollen eruit en elke dag bijstrooien gedaan. Koste wel aardig wat zakken in de week, maar ik zette hem niet te dik. Ongeveer 3/4 pak waar ik mee begon en elke dag een kwart tot een halve zak erin.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:25

Ik heb die 2 van mij geleerd op een emmer te plassen.
Overdag staan ze buiten dus dat scheelt. Als ze binnen komen plassen ze netjes op een emmer. De ene tenminste, de ander wil niet altijd even goed meewerken....
Als ze bij slecht weer of 's winters als ze 's avonds vroeg naar binnen gaan, ga ik er zo om de 3 uur even naar toe om te laten plassen. Scheelt een heel stuk in het schoonhouden van de stal en in vlasgebruik.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:38

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:40

branki schreef:
Overdag staan ze buiten dus dat scheelt. Als ze binnen komen plassen ze netjes op een emmer. De ene tenminste, de ander wil niet altijd even goed meewerken....
Als ze bij slecht weer of 's winters als ze 's avonds vroeg naar binnen gaan, ga ik er zo om de 3 uur even naar toe om te laten plassen. Scheelt een heel stuk in het schoonhouden van de stal en in vlasgebruik.

>;) :? Dat moet geweldig zijn !! Ik zie het hier alleen nog niet gebeuren :+

Emelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 20:48

branki schreef:

Geweldig! _O- Dat scheelt echt een hoop!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:59

Vlas deed ik ook altijd potten en de truc is genoeg vlas erin doen. Elke dag drollen en dan deed ik 1 keer in de 4 maand de hele onderlaag eruit. Is wel zwaar maar manlief hielp altijd mee.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:29

Hier halen we uit de valsstallen elke dag de drollen eruit.
En 1x per week de natte plek.
Maar we zorgen wel dat de paarden voldoende in de stal hebben liggen.
Natte plek eruit, dan gaat er weer nieuw in.
Bij de paarden 1 pak, bij de pony's vaak maar een halve, maar die lopen ook meer/langer buiten dan de grote paarden.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:32

Wij hebben vlas + stro. Iedere dag drollen eruit en schoon stro erbij, en dan eens per maand de hele stal leeg en 3 a 4 pakken vlas + een bult stro erin. Werkt prima, alleen 1x per maand ben je even een middagje kwijt aan het leeghalen van de stal ;)

Oja, dit is dus 's winters. De paarden staan per dag 1 tot 8 uur buiten, verschilt heel erg wie er uitmest ivm werk/schooltijden. Maar de stallen blijven goed droog op deze manier.

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:35

7x in de week Drollen eruit halen en rechtrekken
1 a 2x in de week natte plekken eruit
1x in de week een nieuwe pak vlas erin
1x in de 4 a 5 maanden alles leeg halen, maar hoe vaak je dit moet doen verschilt erg per paard

hhensens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:38

Starbreeze schreef:
Bij een vlasstal deed ik iedere dag de drollen er uit en eens in de week de natte plek opzoeken en wegscheppen. Pakje erbij en klaar.

net zo hier! *D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:41

Ik gebruik bij vlas en bij stro dezelfde techniek. Ik heb geluk met mijn pony die altijd op één hoop poept en op één plek plast. Het goede schone stro gaat in een hoek, het wat viezere nog bruikbare stro in een andere hoek. Dan schep ik de drollen en de natte plekken weg en gaat het viezere bruikbare stro op de plasplek en het schone stro gebruik ik voor de rest van de box. In zijn poephoek ligt geen stro, verspilling want hij poept er overheen, ook makkelijk om uit te mesten. Dan krijgt hij nog een bult nieuw stro in de hoek naast het hooi, dat verdeeld hij zelf door de box. Nu staat hij op volpension, dus mest ik zelf eigenlijk zelden uit.

Vlas is nog makkelijker (stond hij op de vorige stal op), je schept de drollen eruit (met een Golden Gark gaat dat heel goed!) en haalt de plasplek weg, als ze veel plassen iedere dag, en anders om de dag en dan strooi je op met wat nieuw vlas. Juist door regelmatig de plas weg te halen bespaar je vlas en het is veel hygiënischer, zeker als ze meer op stal staan.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:49

branki schreef:

GENIAAL!!! Maar hoe pak je zoiets aan? Hoe krijg jij je paard zo ver dat hij op een emmer wil plassen? :?

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 07:58

Dobbelicious schreef:
branki schreef:
GENIAAL!!! Maar hoe pak je zoiets aan? Hoe krijg jij je paard zo ver dat hij op een emmer wil plassen? :?

Ik had vroeger een KWPN-er die buiten niet wilde plassen als de bodem van de paddock hard was (door regen bijv.). Zodra hij dan binnen kwam in zijn schone stal begon hij te plassen. En niet zo weinig. Mijn man zei toen eens: je zou er een emmer onder moeten houden. Zo gezegd, zo gedaan. Eerste keer schrok het paard zich rot en stopte meteen met plassen. Toen eerst wat strooisel in de emmer gedaan zodat het geen lawaai maakte. Een stemcommando gegeven (plasje) en uitbundig beloond nadat hij het gedaan had. Omdat hij altijd als hij binnen kwam moest plassen was het heel makkelijk aan te leren.
Mijn volgende paard wilde ook slecht buiten plassen. Dus die moest ook altijd als hij binnen kwam en kende het ook binnen de kortste keren.
Ik heb nu een jonge Arabier. Die plast buiten heel gemakkelijk. Dus als hij binnen kwam hoefde hij niet. Daarom had ik ook niet verwacht dat hij het ooit zou leren. Maar een keer kwam ik thuis en was het noodweer. Snel paardjes naar binnen en toen moest hij ook. Emmer er onder, commando plasje diverse keren gezegd en lekkers gegeven. De volgende dag toen ik met hem wandelde moest hij ook plassen in de berm. Weer het commando gegeven en snoepjes en toen wist hij het.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:04

Dus als jij er niet bent houden ze de plas op?En als je de natte plekken laat liggen en nieuw stro erop doet gaat het toch doorlekken.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:06

Nee hoor. Als je goed pot lekt er niks. Ik had de bodem er 3 tot 5 maanden inliggen. Kon er zelf op zitten en resultaat droge billen. Je rook niks. Kwestie van genoeg erin doen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:11

Een vlasbox valt en staat bij genoeg vlas erin !!!!
We beginnen bij de paarden met 5 pakken vlas in een 3x3 box.
Dan steeds alleen de drollen eruit en rechttrekken, meer niet !
Let op: wel steeds het hooi eruit vissen, dit verergert de natte plekken !

Ik heb een ecvhte viespeuk en gooi elke woensdag een pak vlas erop en ook op zaterdag.
In de wei-periode alleen op woensdag.
De natte plekken gaan er pas uit wanneer het "doorslaat" , dwz het rode natte echt naar boven komt.

Veel vlasboxen zijn gewoon te weing vlasbalen ingegooid...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:12

Maar als ik er na 2 dagen op gaat staan sopt het onder mijn voeten.Ik heb geen vlas maar stro.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:16

Oppotten. Die van mij is ook een smeerkees maar nu is zij wonder boven wonder droog omdat het opgepot is nu. Elke dag eruit halen wordt het eigenlijk natter van.

Je kan ook hennep vlas proberen (heb ik) dit absorbeert meer. Maar blijf potten. Anders kan je mesten tot je een ons weegt