Track om bak heen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Verara

Track om bak heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 19:52

Komend voorjaar wil ik in mijn weiland een bak aan laten leggen. Er ligt nu een paddock van 10*20 in, en die zal worden uitgebreid naar 20*40. Het perceel is in totaal een ruime hectare groot.

Momenteel heb ik de paarden 24/7/365 op het weiland lopen, maar dat wil ik ('s winters) graag anders gaan doen. Omdat ik de paarden liever niet in de bak heb lopen, zou ik graag een track rondom de bak aanleggen. En als ik dan toch bezig ben, wil ik graag het weiland in 3 delen opdelen. Maar wel zo dat de paarden ook altijd in de tweede schuilstal kunnen komen, en altijd op het verharde plaatje, waar de waterbakken en slowfeeder staan

Ik heb een werkelijk prachtig plaatje geproduceerd mbv google maps en paint :')

Afbeelding

Is dit idee wat? Qua loopruimte? Zelf heb ik een paard en een pony, en zou nog wel 1 of 2 pensionplekken willen aanbieden. Op dit plaatje is de bak dus 20*40 uitgemeten. Weiland 3 is uiteraard groter, maar paint en ik konden het niet helemaal eens worden :P

Hoe breed zou een track moeten zijn?
Ik heb bedacht de boel uit te graven, een dun laagje puin te storten, waterdoorlatend doek, en dan zand. (bak laat ik door loonwerker aanleggen) Als hek van de bak rubber, en een zandkering van rubber, en de paden buitenom afgezet met stroomdraad. De paden krijgen een zandkering van bielzen.

Op deze manier kunnen de paarden 's winters lekker scharrelen, dan wil ik ook een slowfeeder bij de schuilstal zetten, en zomers kunnen ze dan altijd via de track vanuit het weiland op het plaatsje komen, en bij de schuil- en inloopstal, terwijl ik dan een deel van het land kan laten herstellen.

Maar goed, manlief zegt, is goed schat, als jij dat zo wilt <3 Dat wil zeggen, hij heeft inhoudelijk niet echt opmerkingen. Maar hier kan ik vast wel mensen vinden die nog op- of aanmerkingen en ideeën hebben *\o/*
Ik ben vast allerlei informatie vergeten, dus vraag gerust. Dit project in ontwikkeling spookt door mijn hoofd, en dan word ik wat warrig :+

Edit: Al wat vergeten. Het land is grotendeels gedraineerd, en ik zou de track daar waar geen drainage ligt liever niet verder dan -puin, doek, zand- draineren.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:17

Leuk plan.
Ik weet niet of de drainage die jij voorstelt genoeg gaat zijn, daar weten anderen vast meer over.
Ik denk wel dat je langs het lange pad aantrekkelijke dingen moet zetten om ze te stimuleren te lopen. Als voerbakken bijv te ver uit elkaar staan, gaan ze er niet heen.

joyceberends

Re: Track om bak heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:25

Jou paarden hebben het zeer goed zeg bij jou!
Plan ziet En prima uit, zorg dat de paarden genoeg te doen hebben om ook het hele lange pad af te leggen en niet alleen aan het begin slowfeeders hebben zodat ze alleen daar staan

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:29

De stal waar mijn paard staat heeft een deels verharde 'paddock' van plm drie meter breed en vijfhonderd meter lang. De vorm is een soort acht, met weiland en bak er tussen. 's Winters staan ze 's nachts binnen en als de zon boven de horizon is buiten, 's zomers staan ze 24 pd buiten.

In de paddock vier plaatsen met hooibakken (verharde ondergrond), een drinkbak, een extra rulle rol/zandbak, een heuveltje en rondom allerlei struiken waar je lekker aan kunt knabbelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:36

@verara: een mooi vooruitstrevend plan. Manlief heeft zeker het kostenplaatje nog niet gehoord :D
Als je op kleigrond zit is simpel zand storten op de track idd niet voldoende, maar alles afsluiten met bielzen ?? Heb je voor jezelf al een begroting gemaakt :D

Bij 2 paarden is een track van 3 meter voldoende, wil je meer paarden dan zou ik niet alleen de track anders maken, maar ook breder. Minstens 5 meter.

Belangrijk is verder dat je de hoeken schuin maakt zodat paarden-op-snelheid zich niet kunnen verwonden aan de hoeken.

Je kunt op meerdere plekken kleinmazige hooinetten ophangen en één waterplek zodat het rondlopen bevorderd wordt.
Achteraan een stukje iets breder (8 - 10 meter) zodat ze daar veilig kunnen rollen.

Ik kom dan op zoiets..

Afbeelding

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:11

Ziet er mooi uit, ook de aangepaste versie van dubbeldun. Is een track van zand of ook wel eens verhard ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:15

Meestal zand. Als je op erg natte grond zit kan een track van niet-scherp puin/grind ook een optie zijn.

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 16:02

:D Ik denk inderdaad dan manlief nog niet helemaal duidelijk heeft wat zo'n kostenplaatje zal zijn. De bak is trouwens al begroot, dus hij heeft denk ik wel een indictie 8-)

Van die 90 graden hoeken heb ik vannacht gedroomd :? Ik had inderdaad ook al bedacht dat dat twee 45 graden hoeken moeten worden.

De paarden zijn sowieso scharrelaars, en ik wil inderdaad op verschillende plekken hooinetten aanbieden.

@Dubbeldun: Mooie verbetering! Het probleem is echter dat mijn weiland door sloten is omringd, waar ik schouwplicht heb (één kant eigendom van de provincie) Dus daar moet een loonwerker langs kunnen om de boel schoon te maken. Beetje jammer als die mijn drainage aan gort rijdt.
Maar, ik heb er wel mee gespeeld in mijn hoofd, en misschien is het een idee om de 8 zeg maar aan te leggen als gewoon weidegrond, dus alleen afzetten met draad. Als het dan heel nat is hebben de knollies pech en gaat de buitenring dicht. Zo even een nieuwe tekening maken.

Ik dacht de paden af te zetten met bielzen om de zelfde reden dat ik een zandkering in de bak wil. Ons huis ligt langs een kanaal (links van de foto) waardoor het weiland een soort windtunnel is. Wat heel fijn is, want we hebben bijvoorbeeld amper vliegen, maar zandtechnisch betekend dat dat je zand bij droog weer het hele land over geblazen wordt. Plus dat ik graag een barrière wil tussen de klei en het zand.

Een echte begroting voor de track heb ik nog niet. We kunnen veel zelf qua graafwerk, maar de vulling en omheining zal toch ergens vandaan moeten komen :)) Stroomkoord en band (2 banen koord, 1 baan band) en bevestiging heb ik al grotendeels in huis, maar palen moeten ook nog aangeschaft.
Ben nu druk berekeningen aan het maken *\%/*

In het kader van ruimte, maakt het nog significant uit als ik de paarden wel een (deel) bak geef voor een deel van de dag?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:16

Als je ivm wind een hogere barrière voor je zand wil, dan denk ik eerder aan 50-80 cm hoog (boven je zand) rubber o.i.d. Je spoorbielzen zijn daarvoor niet hoog genoeg.

Ipv deel bak zou ik een mooie rol/hangplek daar maken, samen met een verhoging (ook bielzen), want een uitkijkpunt is bij veel paarden favoriet. Voor de aantrekkelijkheid kan je daar ook een voerplek maken, want als alles bij de schuilstal is komen ze niet veel verder dan daar hangen en vreten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:22

Als de wind recht op de bak staat is niets hoog genoeg om te voorkomen dat het zand gaat 'vliegen' (ja een flatgebouw misschien :D )
Maar mocht TS iets willen proberen dan is een stuk winddoek vastgemaakt aan de omheining misschien een optie. Dat houdt voldoende wind tegen om het zand te laten liggen, maar laat weer genoeg door om ernstige slijtage door de kracht tegen te gaan.
Ik heb het hier een tijdje gehad om het blad tegen te houden de paddocks in te vliegen en dat heeft nog best wat jaren gezeten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:16

Stomme suggestie: Maar mag het van de gemeente? Zonde van het geld als je het weg moet halen :o

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 16:03

Het mag van de gemeente *\o/* Geen stomme suggestie trouwens, het schijnt nogal eens voor te komen dat je een bak of iets dergelijks niet aan mag leggen.

Winddoek staat genoteerd!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:04

Soms moet je het ook geen rijbak noemen, maar een paddock ;)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:52

Ik heb een eigen waterbron en sproei mijn bak/paddock. Nooit problemen met stuiven.

xDarlene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:35

als er inderdaad plek is om goed te sproeien scheelt dat echt enorm in het stuiven. wel super fijn dat je paarden straks bijna een soort paradijsje hebben :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:32

Zeker als je een sloot ernaast heb, dan kan je ook daar een pomp in leggen om te sproeien.