Paarden in natuurgebieden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qwillion

Paarden in natuurgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 13:05

Dag Bokkers.

Zijn er mensen die hen paarden in natuurgebieden laten lopen voor begrazing, het gehele jaar door?

Ik ben mij aan t oriënteren naar mogelijkheden om mn paarden het gehele jaar door vrije huisvesting te geven. Nu zie ik op bokt wel een verhalen voorbij komen dat men hen paard in natuur gebieden houden. Ik zou graag ervaringen en tips willen ontvangen en wat de mogelijkheden zijn.

Hoor graag van jullie.

friesiszwart

Re: Paarden in natuurgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:34

Ik zou dat zeker niet doen, alleen al vanwege het ontbreken van een goede controle op de paarden. Daarbij vaak de mogelijkheid op het kunnen eten van kruiden waarvan je niet zou willen dat je paard(en) dit zou eten.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 20:19

Dankje, dat is al een zeer sterk punt. niet aan gedacht.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:45

Wanneer je door natuurgebieden loopt waar paarden grazen, zie je best wat 'verkeerde' planten staan, maar die blijven ook staan. De paarden komen er niet aan, omdat er genoeg alternatieven zijn die makkelijker/lekkerder zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:31

Nou, ik wilde dat ik dat hier kan zeggen van het paardengebied wat vol staat met JKK. Dat is aan het eind van de winter echt allemaal opgegeten !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:34

Paarden eten doorgaans niet wat giftig voor ze is, MITS er genoeg ruimte om te migreren en voldoende te eten is. En daar gaat het mis in Nederland. We proberen natuur na te bootsen, maar in veel te kleine gebieden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:37

Die indruk heb ik ook. Overigens is het gebied best groot, maar er lopen er ook aardig wat.

_Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:10

Mijn 2 shetlanders staan in een natuurgebied, als je vragen hebt pb me maar gerust :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:11

Jeps, ook ik heb 2 paarden 24/7 in een heel groot natuurgebied lopen, namelijk 50 hectare. In het voorjaar t/m najaar delen ze dit met een kudde koeien, in de winter zijn ze alleen.

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:14

50hectare, maar hoeveel grote grazers (koeien en paarden, evt herten) lopen daar, en hoeveel van dat oppervlakte is water?
(want daar gaat het in Nl volgens mij vaak mis; oppervlakte per beest zou nog kunnen, maar men rekent water mee en daar kunnen ze niet eten...)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:15

Sonja schreef:
50hectare, maar hoeveel grote grazers (koeien en paarden, evt herten) lopen daar, en hoeveel van dat oppervlakte is water?
(want daar gaat het in Nl volgens mij vaak mis; oppervlakte per beest zou nog kunnen, maar men rekent water mee en daar kunnen ze niet eten...)

2 paarden, 40 koeien, wateroppervlakte is 20%, dus 40 hectare begroeiing, waarvan een deeltje ook nog bos. Herten hebben we er nog niet gezien.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:17

Sonja schreef:
Paarden eten doorgaans niet wat giftig voor ze is, MITS er genoeg ruimte om te migreren en voldoende te eten is. En daar gaat het mis in Nederland. We proberen natuur na te bootsen, maar in veel te kleine gebieden.

Das inderdaad wel een voorwaarde, genoeg ruimte en keuze..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:20

Is er dan toezicht op de dieren? wat te doen als het ziek is en wat heb je eraan? kun je net zo goed geen paard nemen, of zie ik het verkeerd?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:22

Ragdollcat schreef:
Is er dan toezicht op de dieren? wat te doen als het ziek is en wat heb je eraan? kun je net zo goed geen paard nemen, of zie ik het verkeerd?

In mijn geval? Ja er is toezicht :j En wat te doen als ze ziek zijn, gewoon DA bellen? Kan er zelf ook in 20 minuten zijn als ik wil.

Ze staan daar omdat Baggio, mijn hengst, op die manier nog pijnvrij een paar fijne en paardwaardige jaren kan hebben om van te genieten. Hij is al jaren definitief afgeschreven voor gebruik en op een kleinere ruimte (stal/paddock) krijgt hij pijn door de korte draaien.
De merrie die erbij loopt is vooral door een emotioneel trauma niet meer geschikt als gebruikspaard, die heb ik erbij gekregen als gezelschap. En samen hebben ze het gewoon heerlijk daar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:50

Nu snap ik het, het is niet echt zo hup in zetten en er verder niet naar omkijken.
Er is evengoed toezicht en zorg voor de dieren, maar hebben ze lekker veel ruimte om overal heen te kunnen lopen en te eten.

Dan is het op deze manier wel heel fijn voor de paarden die je hier noemde, heel mooi dat ze dat nog mogen meemaken en gelukkig zijn.