Kosten houden van handelspaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Kosten houden van handelspaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 14:01

Dag bokkers.

Voorheen heb ik bij verschillende stallen gewerkt in alle soorten disciplines. De meest recente was een handelsstal welke er helaas mee gestopt is. Bij dit werk heb ik mijn hart gevonden. Paarden inkopen, zadelmak maken, inrijden, doorrijden en verkopen. Ik vind het prachtig en heb er ook zeker aanleg voor, niet bang, stap op elk paard. Nu werd mij gevraagd waarom ik niet voor mezelf zou beginnen op kleine schaal (1/2 paarden). Mogelijkheden tot uitbreiden zijn er als het een beetje loopt. Ja, waarom niet? Dit is wat ik van kinds af aan al wil doen, mijn eigen stal, en ik zie mijzelf over 10 jaar dan ook nergens anders.
Bij mijn grootouders heb ik 3 hectare grasland tot m'n beschikking en 1 grote 5x5 meter stal. Een tweede stal kan gemaakt worden. Begin ik met 1 paard pluk ik uiteraard ergens bij kennissen een gezelschapspaard vandaan, dus daar wil ik geen commentaar op. De overburen hebben een fijne buitenbak die ik kan gebruiken en ik zou direct het bos in kunnen.

Nu zou ik graag persoonlijke (recente!) ervaringen willen horen over wat jullie kwijt zijn op half jaar/jaarbasis aan mestafvoer, hooi/kuil en stro, of je hooi/kuil gebruikt, grote of kleine balen hooi/kuil en stro (hoe zwaar zijn de balen?). Of is vlas praktischer en goedkoper? Gooi alle ideeën en ervaringen op tafel! Hoe meer hoe beter. Via PB mag uiteraard ook. Graag bij vermelden om hoeveel paarden het gaat. Kosten van water en energie zijn voor mij niet van toepassing.

Dus (let op! Graag op half jaar/jaarbasis):
Kosten mestafvoer (Hoeveel paarden?)
Kosten stro/andere bodembedekking (KG balen vermelden + aantal paarden)
Kosten hooi/kuil (KG balen vermelden + aantal paarden)

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie behalve harnachement, brok & smid? Ik weet dat hier al meerdere soortgelijke topics over lopen, maar deze zijn allemaal al wat ouder. Ik wil graag recente ervaringen.

Paarden zouden bij mij 's zomers 24/7 op het land kunnen, dat zou weer in de kosten van stro schelen. 's Winters moeten ze wel van 21.00 tot 8.00 op stal.

Bedankt!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Kosten houden van handelspaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:16

ED -> VSW

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:19

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:22

Aan dat topic heb ik zo te zien niet zoveel. (Heb niet alle 64 pagina's met reacties doorgekeken) Maandelijkse stallingskosten ben ik niet in geïnteresseerd, is bij mij niet van toepassing. Mensen op pensionstal hoeven ook niet voor mestafvoer te zorgen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:23

Zijn genoeg mensen met paarden aan huis, zoek gewoon de zoekfunctie in het topic zelf : mestafvoer, aan huis.

Tadaa dan heb je je antwoord, is enkel wat moeite doen :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:24

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:26

Mestafvoer betalen wij 50 euro per volle mestbak voor. Een mestbak is hier een ingegraven puincontainer. Voor een grote baal droog kuil betaal je hier 80 euro voor. Daar kan ik 4 pony's 2 weken onbeperkt voeren. Stallingskosten heb ik ook niet, wel een schepje muesli en een bekertje slobber per dag, maar dat is hier pak en beet 13 euro pm. Verder kan je het zo duur maken als je wilt.

Met een mestbak doen wij met 2,5 stal en een weiland ongeveer 2 weken. Omgerekend zijn we 100 euro pm aan mest kwijt, en 160 aan kuil.
Laatst bijgewerkt door LovingTweety op 27-02-15 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:27

LauLauu schreef:
Zijn genoeg mensen met paarden aan huis, zoek gewoon de zoekfunctie in het topic zelf : mestafvoer, aan huis.

Tadaa dan heb je je antwoord, is enkel wat moeite doen :D

Mestafvoer staat er niet tussen op 2 antwoorden. 80 euro en paar honderd per jaar. Daar heb ik niet veel aan hè?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:30

LovingTweety schreef:
Mestafvoer betalen wij 50 euro per volle mestbak voor. Een mestbak is hier een ingegraven puincontainer. Voor een grote baal droog kuil betaal je hier 80 euro voor. Daar kan ik 4 pony's 2 weken onbeperkt voeren. Stallingskosten heb ik ook niet, wel een schepje muesli en een bekertje slobber per dag, maar dat is hier pak en beet 13 euro pm. Verder kan je het zo duur maken als je wilt.

Met een mestbak doen wij met 2,5 stal en een weiland ongeveer 2 weken. Omgerekend zijn we 100 euro pm aan mest kwijt, en 160 aan kuil.

Bedankt!
Dan ben je jaarlijks pakweg 1200 euro kwijt aan de mestafvoer?
Ik heb ook bedragen langs zien komen van 100/200 euro per jaar voor 2 stallen + wei.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:31

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:32

Omdat het verschilt per regio en wat je precies af laat voeren. Ga gewoon eens rondbellen naar bedrijven.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:33

En vergeet niet een ongevallen verzekering voor jezelf.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:36

_Ekenna schreef:
WendyBZ schreef:

Bedankt. Zie hier alleen niet echt duidelijke bedragen tussen staan.

Wil je echt de prijzen weten, dan zul je zelf de moeite moeten nemen om i het rond te bellen bij de bedrijven die deze dingen kunnen leveren enz. Het verschilt erg per regio en zelfs per bedrijf. Kan niemand je een echt duidelijk antwoord op geven..

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:36

Het probleem is dat een paard in onderhoud meestal meer kost als zijn aankoop prijs. Je kunt er 3 hebben die na 2 dagen zichzelf al verkocht hebben, maar je hebt ook paarden waar veel minder belangstelling voor is. De handelaars die ik ken pikken er enkel paarden uit die zichzelf verkopen. Damespaardjes en braaf gereden paarden die niet te veel kosten zodat ze morgen al terug naar hun nieuwe eigenaars kunnen zeg maar. Als jij een paard wilt zadelmak maken en of doorrijden en je bent 2 maand bezig met de opleiding en je moet dan nog een klant vinden die met een jong paard kan omgaan kan het soms langer duren. Denk dat als je er iets (niet veel dus) aan wilt verdienen je minstens 4-6 paarden moet kunnen stallen zodat je de soms mindere opbrengst van de handelspaarden kunt compenseren met het zadelmak maken voor klanten. Dan krijg je gewoon betaald voor het werk die je er in steekt. Dat is bij handelspaarden niet altijd zo.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:37

kohtje schreef:
En vergeet niet een ongevallen verzekering voor jezelf.

Dat is een goede, niet over nagedacht! Bedankt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:37

Kosten mestafvoer (Hoeveel paarden?)
Ik betaal per 6 maanden legen van de mesthoop 65 euro, dit is op basis van vlas en 2 paarden
Kosten stro/andere bodembedekking (KG balen vermelden + aantal paarden)
1½ pallet vlas (1 pallet heeft 48 balen) , prijs per pallet inclusief transport 274 euro voor 2 paarden
Kosten hooi/kuil (KG balen vermelden + aantal paarden)
kleine baaltjes hooi van circa 23 kg á 3 euro per stuk in totaal 2 á 3 per week voor 2 paarden
midi baaltjes hooi van circa 150 kg á 20 euro per stuk 1 per week voor 2 paarden
Dit uitgaande van een winterperiode dat ze niet op het gras komen en er dus meer gevoerd wordt van het hooi.
Krachtvoer is erg afhankelijk van het merk wat je gaat voeren dus lastig te zeggen, hoefsmid verschillen de kosten enorm, moet het paard op ijzers of niet dus ook niet zo te noemen voor een paard, ik ben voor de smid 60 euro kwijt elke 8 weken en dan is het alleen bekappen.
Een zadel past ook niet op elk paard dus wat wil je daar mee? Een nieuwe of tweede handse? Ook lastig te benoemen in een kostenplaatje.

In hoeverre kan je er van uitgaan dat je op de lange termijn bij je grootouders terecht kan, ik bedoel die mensen hebben niet het eeuwige leven en als ze al op leeftijd zijn hoe lang gaan ze door met de boerderij die ze hebben?
Een stal van 5 x 5 is niet voldoende voor 2 paarden tenzij je er een schuilstal van maakt met een uitloop naar paddock/weide. Dus wil je ze apart in een stal zal je daar extra ruimte voor moeten hebben.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:37

Wij zijn idd gemiddeld 1200 kwijt aan mestafvoer. Let wel, ik zit midden in de randstad (tussen DH en Leiden) dus het kan zijn dat hier de prijzen wat hoger liggen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:38

Welkom in het land van ondernemers.
Als je een onderneming gaat starten heb je buiten de kosten op je vakgebied (in jouw geval paarden en onderhoud van paarden) ook nog andere kosten. Denk aan vervoer (auto, eventueel trailer want misschien wil je wel in het land op zoek naar jonge talentvolle paarden). Verzekeringe (arbeidsongeschiktheids- WA- paarden- inboedel- en opstal verzekering). Adminsitratie- en advieskosten (boekhouder, accountant, fiscalist). PR kosten (reclame, site, bestickering auto). Lidmaatschappen branche organisaties en overige instanties (KNHS, fokverband enz.).
Staar je dus niet alleen blind op mest afvoer. Want eerlijk is eerlijk, of dat nou 80 of 200 euro per jaar kost, daar zal het wel of niet opstarten van je bedrijf toch niet van afhandkelijk zijn? Van het verschil van 120 euro op jaarbasis?
Succes.

Ah, ik zie dat ik veeel te laag zit met kosten van mestafvoer (nou ja, was als voorbeeld leuk) . Ben dan ook alleen maar hobbymatig met paarden bezig ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:42

Maak eens een bedrijfsplan, dan kom je alle verdere onkosten tegen die je moet maken, zoals verzekeringen, kosten accountant, aanschaf en afschrijvingen, btw administratie die je bij moet houden, belastingen die je moet betalen. Overige kosten zoals inschrijving KvK, website, advertentiekosten die je maakt om te verkopen/mensen laten weten dat je bestaat en nog veel meer.

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:43

Als ik jou was zal ik het allemaal niet te rooskleurig zien vooral niet met 1 paarden om te verkopen.
Wel is over na gedacht als je het paard niet verkocht krijgt, als hij een blessuure oploopt etc. etc.
dan is de kostenpost heel hoog (inkoop van je paard, onderhoud en bijkomende DA kosten)

Hierbij een klein opzetje van wat een paard ongeveer kost gemiddeld. (op basis van mijn eigen bevindingen, en mijn eigen paarden)

Per maand:
vlas €21.50 op basis van 5 pakken in de maand (en groot ingekocht)
hooi €20 grote balen, van het eigen land (denk dat je inkoop al snel op 60/80 euro zit per baal.
Brokken / Muelsie : €37.50 op basis van 1 kilo brok en 1 kilo mueslie per dag

Mestafvoer, mest gaat bij ons over het eigen land. Volgens mij t/m 6 paarden hoef je ook niet verplicht je mest af te voeren. Dus is er een mogelijkheid om het zelf te gebruiken, is dat nog een optie.

Hierbij dus alleen nog maar de kosten van t paard wat hij moet eten en de stal,
als je een eigen bedrijfje op richt komen er nog veel meer kosten bij kijken zoals verzekeringen etc.

Als ik jou was zal ik toch een fulltime/partime baan zoeken en daarnaast eerst is 1 of 2 paarden proberen,
mocht het goed gaan lopen en je al aardig wat inleg heb dan pas verder kijken.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:45

meggiemeg schreef:
In hoeverre kan je er van uitgaan dat je op de lange termijn bij je grootouders terecht kan, ik bedoel die mensen hebben niet het eeuwige leven en als ze al op leeftijd zijn hoe lang gaan ze door met de boerderij die ze hebben?
Een stal van 5 x 5 is niet voldoende voor 2 paarden tenzij je er een schuilstal van maakt met een uitloop naar paddock/weide. Dus wil je ze apart in een stal zal je daar extra ruimte voor moeten hebben.

Bedankt voor je reactie.
Uiteraard stal ik niet 2 paarden in 1 stal van 5 x 5, heb aangegeven dat er stallen bij gemaakt kunnen worden mocht ik in meer dan 1 paard willen handelen. De bestaande stal (inclusief opslag harnachement + 5 balen hooi/stro, in een andere schuur heb ik hier meer plek voor als ik de rest van de schaapskooi gebruik) beslaat ongeveer 1/3 van een schaapskooi, de rest van de schaapskooi zou kunnen gebruikt worden als grote inloopstal, of hier kunnen max 2 stallen gemaakt worden + poetsplaats & opslag harnachement.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:45

Mijn bedoeling is niet om er direct hele grote winst uit te maken, maar verlies zou toch wel zonde zijn. Ik wil beginnen met 1/2 paarden om te zien of het rendabel voor mij is.

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:47

Ik zie trouwens uit je verhaal ook nog nergens naar voren komen waar je de paarden gaat trainen,
heb je een bak tot je beschikking?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:48

iSaBeLL schreef:
Als ik jou was zal ik het allemaal niet te rooskleurig zien vooral niet met 1 paarden om te verkopen.
Wel is over na gedacht als je het paard niet verkocht krijgt, als hij een blessuure oploopt etc. etc.
dan is de kostenpost heel hoog (inkoop van je paard, onderhoud en bijkomende DA kosten)

Hierbij een klein opzetje van wat een paard ongeveer kost gemiddeld. (op basis van mijn eigen bevindingen, en mijn eigen paarden)

Per maand:
vlas €21.50 op basis van 5 pakken in de maand (en groot ingekocht)
hooi €20 grote balen, van het eigen land (denk dat je inkoop al snel op 60/80 euro zit per baal.
Brokken / Muelsie : €37.50 op basis van 1 kilo brok en 1 kilo mueslie per dag

Mestafvoer, mest gaat bij ons over het eigen land. Volgens mij t/m 6 paarden hoef je ook niet verplicht je mest af te voeren. Dus is er een mogelijkheid om het zelf te gebruiken, is dat nog een optie.

Hierbij dus alleen nog maar de kosten van t paard wat hij moet eten en de stal,
als je een eigen bedrijfje op richt komen er nog veel meer kosten bij kijken zoals verzekeringen etc.

Als ik jou was zal ik toch een fulltime/partime baan zoeken en daarnaast eerst is 1 of 2 paarden proberen,
mocht het goed gaan lopen en je al aardig wat inleg heb dan pas verder kijken.

Bedankt (en de rest ook bedankt voor de reacties :D) voor je overzichtje. Dat is inderdaad wat ik wil, een baan naast zoeken en 1/2 paarden proberen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:48

iSaBeLL schreef:
Ik zie trouwens uit je verhaal ook nog nergens naar voren komen waar je de paarden gaat trainen,
heb je een bak tot je beschikking?

_Ekenna schreef:
De overburen hebben een fijne buitenbak die ik kan gebruiken en ik zou direct het bos in kunnen.