Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LovingTweety schreef:Mestafvoer betalen wij 50 euro per volle mestbak voor. Een mestbak is hier een ingegraven puincontainer. Voor een grote baal droog kuil betaal je hier 80 euro voor. Daar kan ik 4 pony's 2 weken onbeperkt voeren. Stallingskosten heb ik ook niet, wel een schepje muesli en een bekertje slobber per dag, maar dat is hier pak en beet 13 euro pm. Verder kan je het zo duur maken als je wilt.
Met een mestbak doen wij met 2,5 stal en een weiland ongeveer 2 weken. Omgerekend zijn we 100 euro pm aan mest kwijt, en 160 aan kuil.
_Ekenna schreef:WendyBZ schreef:
Bedankt. Zie hier alleen niet echt duidelijke bedragen tussen staan.
meggiemeg schreef:In hoeverre kan je er van uitgaan dat je op de lange termijn bij je grootouders terecht kan, ik bedoel die mensen hebben niet het eeuwige leven en als ze al op leeftijd zijn hoe lang gaan ze door met de boerderij die ze hebben?
Een stal van 5 x 5 is niet voldoende voor 2 paarden tenzij je er een schuilstal van maakt met een uitloop naar paddock/weide. Dus wil je ze apart in een stal zal je daar extra ruimte voor moeten hebben.
iSaBeLL schreef:Als ik jou was zal ik het allemaal niet te rooskleurig zien vooral niet met 1 paarden om te verkopen.
Wel is over na gedacht als je het paard niet verkocht krijgt, als hij een blessuure oploopt etc. etc.
dan is de kostenpost heel hoog (inkoop van je paard, onderhoud en bijkomende DA kosten)
Hierbij een klein opzetje van wat een paard ongeveer kost gemiddeld. (op basis van mijn eigen bevindingen, en mijn eigen paarden)
Per maand:
vlas €21.50 op basis van 5 pakken in de maand (en groot ingekocht)
hooi €20 grote balen, van het eigen land (denk dat je inkoop al snel op 60/80 euro zit per baal.
Brokken / Muelsie : €37.50 op basis van 1 kilo brok en 1 kilo mueslie per dag
Mestafvoer, mest gaat bij ons over het eigen land. Volgens mij t/m 6 paarden hoef je ook niet verplicht je mest af te voeren. Dus is er een mogelijkheid om het zelf te gebruiken, is dat nog een optie.
Hierbij dus alleen nog maar de kosten van t paard wat hij moet eten en de stal,
als je een eigen bedrijfje op richt komen er nog veel meer kosten bij kijken zoals verzekeringen etc.
Als ik jou was zal ik toch een fulltime/partime baan zoeken en daarnaast eerst is 1 of 2 paarden proberen,
mocht het goed gaan lopen en je al aardig wat inleg heb dan pas verder kijken.