Stropellets

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Atreyu

Stropellets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 00:13

Hallo bokkers

Sinds 2 weken staat mijn paard op een stalling waar ze stropellets als stalbedekking gebruiken en ik geraak er precies maar niet aan gewend. De stal ziet er enorm smerig uit (donkerbruine kleur) terwijl ik elke dag de mest eruit haal en deze terug hark.
Extra info:
Mijn stal is 3x3m en ben begonnen met 2 zakken stropellets (op aanraden van de staleigenaars) en heb er na een week een zak bijgedaan en daar zie je nu, 4 dagen later, al niets meer van. Mijn paardje staat overdag meestal de hele dag buiten.

Hebben jullie tips? Hoe mesten jullie de stal uit? Wat is jullie verbruik?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:27

Ik begin met 5 zakken in een stal van 3x3, deze overgiet ik dan met water, zodat ze al wat uit elkaar vallen, dan na 3 weken gooi ik er wekelijks een zak bij die ik door de losse laag meng.
Ik schep dagelijks de drollen en doe de natte plekken er uit zodra ze zichtbaar worden (donker van kleur), dit is meestal 2 x per week, omdat mijn paarden steeds op dezelfde plek plassen.
Mijn paarden staan dagelijks buiten van 7.30 tot 18.00 als het weer het toelaat, bij veel regen gaan ze om 16.00 naar binnen.

Ik ben er super tevreden over, ik kijk niet naar de kleur, maar kijk naar de losse bovenlaag.
Zolang je een losse bovenlaag hebt is de stal droog. Bij natte strokorrels heb je geen losse bovenlaag, dit wordt namelijk snel een vaste plaat.

Ik denk dat je met te weinig bent begonnen, om een losse laag te hebben.

fokfanaat

Re: Stropellets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:10

Ik begin ook met veel meer,aar gooi er ook wel 2 x in de week er zak een bij, hier is hetniet donker van kleur en lekker los.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:28

Heb in een stal van 3x4 7/8 zakken en 1x per weer nieuwe erin. Voor de rest dagelijks drollen eruit. Bovenlaag blijft echt een paar weken gewoon lekker los.

Denk dat je inderdaad met veel meer zakken moet beginnen.

Atreyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 23:37

Bedankt al voor jullie reacties! Ik maak misschien ook een fout door deze elke dag volledig door elkaar te halen en als het ware 'te zeven'?

Atreyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 23:37

(even vermelden dat ik minstens een half uur bezig ben met dat zeven en dat dus niet de methode blijkt te zijn..)

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:00

Ik zeef het nooit, alleen drollen eruit en misschien klein beetje over het natte gedeelte doen maar meer niet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 17:51

Ik zeef ook niet, haaldrollen eruit en schep de natte plekken weg, daarna hark ik het recht met een hooihark

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:17

@Atreyu: staat er een merk op de korrels. Want de ene korrel is zeker de andere niet !!

Als je goede stro-korrels hebt (Strovan) dan blijft het licht van kleur, zeker als je het goed bij houdt en wekelijks een zakje er bij doet.
Heb je slechte korrels dan wordt het idd snel bruin en gaat stinken.

Verder lopen er op Bokt diverse items over strokorrels met veel info van gebruikers.

Bij een stal van 3x3 mag je best beginnen met 4 a 5 zakjes anders blijft de laag veel te dun om prettig op te liggen.

Paardenluc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 00:20

Het ligt idd aan de kwaliteit van de korrel. Sinds kort maak ik zelf gebruik van Boxpellets. Dit zijn stropellets van extra kwaliteit. Erg plezierig in gebruik.

Je moet beginnen met een ruim gevuld bed en dagelijks goed de vieze resten er uithalen.
1 kilo neemt maar liefst 5 liter vocht op.

Atreyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 23:22

Ik heb 4 dagen geleden 4 zakken in mijn stal gedaan en ben eens benieuwd. Haal nu gewoon dagelijks de mest eruit en vandaag de natte plekken, maar dat was eigenlijk bijna niets...
De stropellets komen van 'agrodieren' (België).