Wat is wijsheid... Op stal blijven of naar buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anniejj89

Wat is wijsheid... Op stal blijven of naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 20:59

Hallo bokkers!

Sinds eergisteren staat mijn paard op de manege.
Nou werd ik vanmiddag door de stalknecht aangesproken waarom mijn paard alleen buiten stond (nou, omdat ze misschien buiten horen?!)
Hij vertelde dat mijn paard continu aan het lopen en hinniken was en het niet zo leuk vond alleen.
Maar wat moet ik dan? Ik kan hem moeilijk de hele dag binnen laten staan omdat de rest van de klanten te beroerd is om hun paard buiten te zetten toch?
Wat zouden jullie in deze situatie doen?

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:00

Buiten zetten met nog een ander paard als dat mogelijk is :D

StalNollie

Re: Wat is wijsheid... Op stal blijven of naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:02

Buiten laten hij staat er net kan onrust zijn van nieuwe omgeving

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:04

Misschien met enkele op de manege overleggen of ze niet met meerdere naar buiten kunnen.

Zo kun je ook afspreken dat je ze om en om naar buiten/binnen doet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:05

Alleen is ook niet prettig voor een paard, zeker niet als alles vreemd is voor hem...
Iets afspreken met een stalgenoot dat hij tenminste één kameraad krijgt?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:06

Ik ken je probleem. Die van ons staat altijd als eerste buiten en als laatste weer binnen. Qua seizoen dan. Ik heb de afspraak met iemand dat ik haar paard er altijd bij zet. Ze kunnen goed overweg samen. Ja, het is meer werk voor mij om er twee buiten te zetten. Maar ja..... Bovendien verdelen we de taken. We zijn met 3 man voor 2 dieren. De een buiten, de ander binnenzetten etc. Zou jij zoiets kunnen verzinnen? Ik snap dat het moeilijk is, je bent daar nieuw en moet nog vriendschappen opbouwen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:07

Dat is ook mijn advies. Lekker naar buiten, maar kijk idd of er iemand zijn/haar paard erbij wilt zetten.

baukiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:10

Lekker naar buiten en vragen of er nog iemand is die zijn/haar paard bij die van jou wil zetten.

Valentino87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:33

Zoals meerdere mensen al aangeven. Lekker buiten laten staan en als het mogelijk kijken of er ander paard bij kan.

Wel zou ik het wel even aankijken met alleen buiten staan. Ik heb hier een ruin staan dat als die alleen is heen en weer gaat rennen en dit net zolang blijft doen tot dat je hem binnen haalt of er 1 bij in zet.
Nou heb ik 3 paarden dus is het in mijn geval iets anders. Maar omtrent bovenstaande ruin kies ik er dan echt helaas voor om hem binnen te laten staan als er geen ander bij in zou mogen/kunnen

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:38

Ik zou beginnen met niet te lang buiten om hem te laten wennen en zorgen dat hij met trek naar buiten gaat en zijn hooi buiten geven.

Langzaam de tijd van het buiten staan opbouwen zodat hij went aan zijn nieuwe omgeving en daar een poosje alleen te staan.

Verder overleggen met je stalgenoten of er een paard bij mag als jij hem buiten zet, biedt aan om het te doen, misschien is er wel iemand die erg blij is dat zijn of haar paard eerder naar buiten kan dan dat de eigenaar tijd heeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:45

Enige oplossing is een vriendje. Of een stalgenoot, manegepony die rust heeft of 2e eigen pony. Bij de eerste 2 kan het nodig zijn er een draadje tussen te laten (dan heb je veel meer opties, want ze hoeven elkaar niet super aardig te vinden), 2e eigen pony kan je er op uitzoeken, zeker als gezelschap de enige taak is.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:50

Ik zou zeggen: luister naar je paard. Hier kunnen de mijne overdag buiten en zitten ze 's nachts binnen, maar toch gaan ze, zodra hun hooi op is, bij het minste regenspatje schuilen in de longeertent, ze komen er van de hele dag nauwelijks uit, en ik moet de staldeur sluiten met de grendel, anders schuiven ze die open en gaan ze allemaal vanzelf weer binnen. Ook in de zomer staan ze vaak in de tent te dutten.

In de zomer zitten ze 24/7 buiten, behalve de hengst, die 's avonds heel onrustig wordt en duidelijk laat merken dat het welletjes geweest is, die staat dan doodbraaf de hele nacht op stal terwijl zijn vriendinnen nog buiten zitten. Laat je hem buiten, dan loopt ie heen en weer tot ie spierbevangen is.

Dus mss wil je paard liever in zo'n dagen in een warme, knusse stal, en denkt ie er bij mooier weer anders over, of komen de andere paarden dan ook buiten?

Maar als je mijn mening niet deelt, dan is die manege wss niet de ideale stal voor je paard? Er zijn nu maar weinig maneges meer waar de paarden nog veel buiten komen, en vandaag was het ook wel uitzonderlijk rotweer (hier in België toch), dus ik kan me inbeelden dat zelfs paarden die anders vaak buiten komen, nu es een dagje binnen bleven.

Anniejj89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 22:56

Bedankt voor het reageren :)

De tip om met iemand iets te regelen om er 1 bij te zetten is een hele goeie!
Vind het geen probleem er 1 meer naar buiten te doen, woon gelukkig op een paar 100 meter van de manege.
Ik denk dat het probleem dan ook gelijk is opgelost, stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb...

Ik denk niet dat het aan de nieuwe omgeving ligt want daar is hij wel weer heel makkelijk in.
Hiervoor stond hij in een kudde van 8 paarden/pony's dus dat is natuurlijk wel een hele omschakeling.

Anniejj89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 23:01

Nog even een aanvulling:

Het is echt een paard dat naar buiten moet.
Gaat hij maar een paar uur of helemaal niet naar buiten dan is hij zeer onrustig op stal.
Hij staat volgens mij liever in de stromende regen met een deken om dan de hele dag op stal.
Ik heb gewoon mijn "eigen" wei daar en kan hem als ik wil gewoon 24/7 buiten laten staan, dat is dus geen probleem.

xDarlene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:08

vraag gewoon rond of er mensen zijn die het erg vinden dat hun pony/paard gezellig bij de jouwe in mag staan. denk dat er genoeg mensen zijn die hier geen moeite mee zullen hebben :)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:18

Ten eerste zal ik vragen of een paard van een stalgenoot erbij in kan. Mocht dit echt niet kunnen is het misschien een optie om hem buiten hooi/kuil te voren in een slowfeeder? Maar het zal wel het beste zijn als er een vriendje bij in komt :)

Whisky00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:46

Is er geen stalgenoot die zijn/haar paard erbij zetten wilt?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:09

Sommige paarden willen echt niet alleen staan en gaan rare dingen doen als je daargeen rekening mee houdt.
Oplossing is al gegeven. Een ander paard er bij of er naast zetten enzorgen dat ze samen naar buiten en naar binnen gaan. Je maakt er vast iemand erg blij mee die niet zo makkelijk heen en weer kan om het zelf te doen.