Een grote stap : onze eigen stalling !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_a_a

Een grote stap : onze eigen stalling !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 15:29

Ik heb bijna een maandje geleden mijn eerste paard gekregen. Hij staat nu nog op een pensionstalling in de buurt maar komt zaterdag bij mij thuis te staan. *\o/*
We hebben 3 stallen. 1 gebruiken we dus zelf en 2 gebruiken we voor pensionklanten. Hiervoor heb ik een advertentie geplaatst. We krijgen een buitenbak (na heel veel mensen advies te hebben gevraagd hebben we nu een bodem gekozen haha) en we maken 2 weilanden.
Maar nu is mijn vraag , waar letten jullie op bij pensionklanten ? wat zijn echte valkuilen hiermee? of iets anders belangrijks?
We hebben de eerste potentiele pensionklant , die komt volgende week kijken. (volgende week word de bak aangelegd).

ik hoef geen commentaar dat hij eerst een paar dagen alleen komt te staan. Onze geitjes komen in de stal ernaast en hij is ook niet op paarden gericht dus voor een korte periode is er geen man overboord.

joyce83

Re: Een grote stap : onze eigen stalling !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:35

Mij lijkt dat duidelijke afspraken maken wel handig is. Te denken aan:
- wie voert, mest uit.
- mag pensionklant zelf aan de voorraad hooi/stro/vlas/zaagsel
- wat zit er in de prijs
- heb je zelf nog genoeg privacy of moeten deze mensen op jouw terrein
- hoe zit het met afsluiten, lampen uitmaken, laatste ronde.
- binnen/buiten zetten en wat te doen als je 1 pensionklant krijgt en twee paarden gaan op buitenrit wat moet met de derde gebeuren
- poetsen/schoonhouden van de plaats.
- welke tijden mogen de mensen komen, wat als het dier ziek is?
- wat als de dieren niet goed met elkaar overweg kunnen?
- wat bij schade aan omheining/stal
- wat bij les, mag de ander dan ook rijden of is de bak dan voor diegene alleen?

wellicht komen er nog veel meer dingen maar dit zijn dingen waar ik in eerste instantie aan denk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:39

Denk ook aan duidelijke afspraken over opzegtermijn, betaaltermijn, paspoort moet altijd bij het paard zijn (dus bij jullie), hoe en wat met gezamenlijk inenten, ontwormen? Wanneer mag je voor het pensionpaard uit eigen beweging een DA inschakelen (voor als eigenaar niet direct bereikbaar is), meenemen van anderen als behalve de pensionklant zelf, gebruik van de bak (wat als een pensionklant besluit om les te gaan geven bijvoorbeeld).

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:40

Goede afspraken maken en eerlijk zijn in wat je te bieden hebt en wat jij van de klant verwacht. Doe jij al het werk of moet de klant zelf ook wat doen?

Verder oppassen voor stal-hoppers, informeer hoe lang ze al op hun huidige stal staan en waarom ze daar weg willen. Mensen die overal kort staan wil je liever niet hebben.
Ga voor een langdurige relatie met je nieuwe klanten, dat geeft rust en stabiliteit in de groep.
Wees kritisch op wie je in huis haalt.

Hoe zit het met toilet, mogen ze daarvoor bij jullie in huis? Of alleen in noodgevallen?

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 15:48

joyce83 schreef:
Mij lijkt dat duidelijke afspraken maken wel handig is. Te denken aan:
- wie voert, mest uit.
- mag pensionklant zelf aan de voorraad hooi/stro/vlas/zaagsel
- wat zit er in de prijs
- heb je zelf nog genoeg privacy of moeten deze mensen op jouw terrein
- hoe zit het met afsluiten, lampen uitmaken, laatste ronde.
- binnen/buiten zetten en wat te doen als je 1 pensionklant krijgt en twee paarden gaan op buitenrit wat moet met de derde gebeuren
- poetsen/schoonhouden van de plaats.
- welke tijden mogen de mensen komen, wat als het dier ziek is?
- wat als de dieren niet goed met elkaar overweg kunnen?
- wat bij schade aan omheining/stal
- wat bij les, mag de ander dan ook rijden of is de bak dan voor diegene alleen?

wellicht komen er nog veel meer dingen maar dit zijn dingen waar ik in eerste instantie aan denk.

super ! dit moeten we inderdaad duidelijk afspreken.
Angela schreef:
Denk ook aan duidelijke afspraken over opzegtermijn, betaaltermijn, paspoort moet altijd bij het paard zijn (dus bij jullie), hoe en wat met gezamenlijk inenten, ontwormen? Wanneer mag je voor het pensionpaard uit eigen beweging een DA inschakelen (voor als eigenaar niet direct bereikbaar is), meenemen van anderen als behalve de pensionklant zelf, gebruik van de bak (wat als een pensionklant besluit om les te gaan geven bijvoorbeeld).

Dit is inderdaad ook van belang.
tiwi1969 schreef:
Goede afspraken maken en eerlijk zijn in wat je te bieden hebt en wat jij van de klant verwacht. Doe jij al het werk of moet de klant zelf ook wat doen?

Verder oppassen voor stal-hoppers, informeer hoe lang ze al op hun huidige stal staan en waarom ze daar weg willen. Mensen die overal kort staan wil je liever niet hebben.
Ga voor een langdurige relatie met je nieuwe klanten, dat geeft rust en stabiliteit in de groep.
Wees kritisch op wie je in huis haalt.

Hoe zit het met toilet, mogen ze daarvoor bij jullie in huis? Of alleen in noodgevallen?

We informeren sowieso of het geen beruchte mensen zijn . Ik heb om die reden al iemand afgewezen, zij zou van alles stelen ed. dat gedoe wil ik niet.

Heel erg bedankt voor de reacties , dit is inderdaad belangrijk om duidelijk te hebben !

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 03:08

Communicatie! Sta open voor vragen en/of sugesties. erg belangrijk!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 06:00

Een contractje opstellen? Zegt nog niet alles, maar dan heb je tenminste iets!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 07:15

Ik zou ook informeren naar het paard. Heeft hij ondeugden? Is hij hengst? Hoe groot, kan hij goed met andere paarden (vraag naar zijn karakter) dat soort dingen. Als de mensen leuk zijn, maar het paard is een sloper, dan is het ook niet leuk.
Ben je op zoek naar gezelligheid voor jezelf of is het enkel om het geld/gezelschap voor je paard.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 09:32

Wat leuk een eigen pensionstalling.

Wij hebben ook een kleine pensionstal, ruimte voor 7 paarden buiten onze eigen paarden.

Wij werken met contracten. Hierin staan wat wij doen en wat we verwachten van klanten. Ook met betrekking tot verzekeringen, btw ect.
Ook staat er specifiek in dat de kosten voor Dierenarts ect voor de klant zijn, wat de box kaak kost en inclusief stro hooi brok en verzorging.
Wij hebben het contract laten opstellen via een notaris, zodat alles erin staat, regelmatig laten wij dit checken.

Ik adviseer je bij nieuwe mensen, om ze vaker te laten komen, wij merken dat er dan al vaak mensen afvallen.
Wij vragen veel, over het paard, niet naar het type maar wel naar het gedrag, ook wat het paard gewend is. Zo krijg je best een duidelijk beeld van je nieuwe huurders.
Als iemand z'n huidige stal bijvoorbeeld erg afkraakt, dan ga ik wel na welke stal ze nu staan, ik ken doordat we zelf een stal hebben redelijk wat pensionhouders in de buurt.

Wij hebben een erg vaste groep en staan ook altijd vol, adverteren ook nooit.
Verloop is gemiddeld 1per 2 jaar.

Heb je ook nagedacht hoe je privé en stalling kunt scheiden?
Ookal is het voor jullie een vrij kleine stalling, het is wel fijn om je eigen spullen apart te hebben zodat je ook een plek voor jezelf overhoud. Wij hebben onze eigen paarden apart staan van de pensionpaarden, dan heb je meer privé als je zelf bezig bent. Onze pension klanten zijn lief hoor, maar er is altijd wel wat te vragen haha, soms wil je gewoon even rustig met jezelf bezig zijn.

Maar het is vooral ook erg gezellig!!
Veel succes!!

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 09:45

Wat ik ook een puntje vind...Heeft diegene verzorgsters? Dat je daar ook een overzicht van hebt zodat je weet dat als er iemand op je werf loopt die daar ook "thuishoort".

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:02

Ohja, ook afspraken maken mbt tot verzorging bij ziekte/ kreupelheden, voor je het weet sta je vier keer per dag een paard z'n been af te spuiten is mijn ervaring.
Niet iedereen komt dan zelf naar z'n paard toe, wij hebben nu in het contract staan 50/50
Maar in de praktijk zijn daar wel afspraken over te maken.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:24

Duidelijke afspraken maken, en ook regels vertellen aan evt verzorgers zodat die de regels/afspraken ook goed kennen.

xDarlene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:04

duidelijke afspraken en een goed en duidelijk contract opstellen waar in ieder geval basis punten in beschreven staan. en evt. uiterste betaaldatum. want de 1 ziet eind van de maand idd 2/3 dagen voor eind van de maand en voor de ander is het ook bijv. eerste van de nieuwe maand.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 19:01

Heel erg bedankt !
We hebben de eerste ``kijker`` gehad. Dit is een bekende van ons en een ontzettend leuk mens. Qua omgaan met een paard zitten we (na 2x bellen en 1x langskomen) zeker op 1 lijn dus dat is erg prettig.
We hebben al lekker wat ``paardenpraat`` gehad dus ik heb wel een beeld van de pony. De vorige stalling van deze mevrouw ken ik ook, die neemt ook niet jan en alleman aan dus dat geeft wel een positief gevoel.
Ze komt nog een keer met haar man langs om het te laten zien maar waarschijnlijk hebben wij vanaf 1 april onze eerste pensionklant ! Wel fijn dat ze snel kan , dan staat die van mij maar 10 dagen alleen en vanaf 1 april dus samen , dus afwachten hoe dat gaat met zn 2tjes haha

Heel erg bedankt voor alle tips ! Er zijn inderdaad een aantal dingen waar ik nog niet goed over had nagedacht. (gelukkig is die mevrouw erg makkelijk en ervaren , mijn moeder trouwens ook , jaren in de paarden gezeten , maar dat stukje ervaring is wel prettig).
Ik ga een ``contractje`` maken en ben benieuwd of het naar jullie mening dan oke is :D
Heel erg bedankt :j

Edit : Ik hoef geen commentaar dat hij even alleen staat

paulinesueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:11

veel succes met je stalling !!

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 12:24

Het gaat inmiddels erg leuk hier thuis ! We hadden tot vorige week de 2 stallen vol ( we hebben iemand weg gestuurd wegens niet nakomen van afspraken).
We hebben het nu weer online aangeboden dus er meld zich vanzelf weer iemand.

Ik wil jullie heel erg bedanken voor de tips ! Ik geniet hier ontzettend van . Ik heb het echt naar mijn zin !

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 04:18

Leuk dat je een update plaatst. Veel plezier met je eigen stalling!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:04

Ik zou zeker een contract opstellen! met oa openingstijden, je wilt niet dat er iemand om 11u savonds nog over je terrein komt huppelen.