rij-kwaliteiten van je instructeur/trice

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:27

[quote="Sonja"]Hoe kiezen jullie dan voor een instructeur?
Persoonlijk ga ik niet met iemand in zee voordat ik er zelf op stal ben geweest, de omgang met zijn/haar paarden heb gezien, een paar uur naast de bak heb doorgebracht en ook wat theoretische stellingen gedropt heb bij een bakkie koffie.....
quote]

Ik krijg les van de pensioneigenaar. Met mijn vorige verzorgpaard (op een andere pensionstal) had ik ook les van de pensionhouder. Ik heb dus niet naar een instructeur gezocht, deze gaven als les op de stallen waar ik kwam.

tweedle
Berichten: 30
Geregistreerd: 02-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:27

Ik heb mijn instructeur nog nooit zien rijden, maar dat is eigenlijk ook niet zo gek als je bedenkt dat ik les het van een man van over de zeventig. Vroeger heeft hij wel veel gereden, maar nu gaat dat niet meer. Hij heeft nu alleen nog paarden voor de verkoop en fokkerij.
Ik les al heel lang bij hem. Ik had problemen met mijn C- pony en hij vond het wel een uitdaging om dat op te lossen. Daarna nooit meer weggegaan. Ik vind het belangrijk dat een instructeur je kan motiveren en zelf ook fanatiek is. Hij moet duidelijk kunnen overbrengen wat de bedoeling is en hij moet je kunnen laten voelen wat het juiste gevoel is. Dat vind ik allemaal in mijn instructeur, zelfs al kan hij niet meer rijden.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:42

Ik denk wel dat het belangrijk is dat ze beter kunnen rijden
(bij mij komt daardoor zowat 99% van de wereldbevolking in aanmerking, ja ook diegene die nog nooit op een paard hebben gezeten Knipoog )
Maar ik weet uit ervaring dat er veel reacreatieruiters rijden, die evengoed kunne rijden als mensen die M of zelfs Z rijden, niet iedereen is ten slotte heel compititief...
Zo heb ik iemand (M niveau) weten afgeven op iemand die met een ijslandertje E dressuur reed voor de lol, ze daagde haar uit op 'r paard (was geschoold tot intermediare niveau) te rijden, dat ze dan misschien wat zou begrijpen dat je niet hoorde te rijden tussen echte wedstrijd ruiters voor de lol, de dame stapte van d'r ijslander op her grote paard, en na twee rondjes gewoon wor'den aan het paard reed ze 'm pakken beter dan dat meisje...nou ze was ten minste groot genoeg op 'r woorden terug te komen, en heeft daarna zelfs om advies gevraagd ^^
Maar ik bedoel maar, kunnen paardrijden is belangrijk, maar daar hoeft imho niet altijd een wedstrijdniveau aan vast te zitten, en het kunne uitleggen, en vooral dat jullie methodes een beetje bij mekaar liggen, anders botst het toch maar^^ *LOL*

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 22:14

Ik denk dat het wel belangrijk is. Aangezien kennis uit een boekje voor mij niet altijd veel zeggend is maar ervaringen en oplossingen voor problemen (uit ervaringen) veel belangrijker zijn en dat is imo onmogelijk zonder veel en goede rij ervaring.

Ben zeer tevreden over mijn instructeur trouwens!

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 22:36

Het belangrijkste is dat mijn instructeur goed kan lesgeven en inderdaad is dat pas omgelijk met veel en goede rij ervaring. Mijn huidige instructeur rijdt wegens lichamelijke problemen niet zo heel vaak meer, maar als het nodig is stapt hij wel eens op een paard.
Toch is dat bij mijn ponytje niet van toepassing. Er zijn denk ik maar weinig instructeurs die op mijn pony passen Haha!