Manen wassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gioia1997

Manen wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 12:54

Hallo Bokkers,

Laatst heb ik de staart van mijn paardje weer helemaal gewassen en nu is deze weer mooi glimmend zwart en viel het me ineens op hoe vet en stoffig haar manen zijn, ze zijn praktisch grijs vergeleken met haar staart. Heb geprobeerd ze wat op te poetsen met anti-klit spray, maar dit hielp niet echt.
Nu wil ik ze dus binnenkort wassen om ze weer mooi en vet en huidschilfer vrij te krijgen, maar ik vraag me serieus af hoe ik dit aan moet pakken. Want met een staart kan je hem heel gemakkelijk in een emmer hangen maar met manen kan dit niet echt. Hoe kan ik de manen wassen zonder dat mn paardje dr hele lichaam nat wordt?

MarliesV

Re: Manen wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:56

Zachtjes met de slang er op. Eventueel een stuk folie tussen de manen en de hals vastmaken zodat het water daar overheen loop, al kan ik mij niet druk maken over een natte hals als het verder droog en zonnig weer is. Ik was dan wel alleen boven de 10 graden en in de zon.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:59

Droogshampoo? :+

Anders op een tochtvrije plaats met lauw water als het niet al te koud is (inderdaad boven de 10 graden) Daarna goed afdrogen en op een tochtvrije plaats houden staan tot hij droog is.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:00

Ik heb ze van de week ook gewassen. Ik
Heb een emmer met warm water gepakt. Daarmee met een washandje zijn manen nat gemaakt. Daarna met betadine shampoo(omdat hij heel veel schilfers en jeuk had deze shampoo) ingezeept. Daarna weer met het washandje zo goed als het ging de shampoo uitgespoeld. Zijn manen daarna met een handdoek droog gewreven. Ze zijn nu weer schoon en schilfervrij.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:02

Dat probleem hang ik ook al een tijdje tegen aan.. manen moet nu echt eens gewassen :') maar vind het er nog te koud voor!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:04

Bij de manier waarop ik gewassen heb, is zijn hals nauwelijks tot niet nat geworden en zijn manen zijn echt schoon nu.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:05

Ik was mijn paard zijn nek en manen ook altijd in de winter. Heb een schimmel en anders is het geen gezicht. Ik zoek een mooie dag uit en dan was ik zijn manen en hals met warm water uit een emmer. Eerst nat maken met een bakje, shampoo erin en uitspoelen met bakje. Daarna met zweetmes het meeste water eraf en vervolgens met handdoeken. Dan zet ik hem met een fleece halsdeken ergens neer (op stal of buiten ligt aan het weer) en blijf ik erbij tot hij droog is. Dan doe ik gewoon zijn eigen deken weer op

Oh ja, mijn paard is 23 dus ben voorzichtig met hem, maar dit verdraagt hij prima. Ondanks de winter

Heb het idee dat de washandjes methode resten shampoo achter laat...
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 25-02-15 13:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 13:06

liedjuh2 schreef:
Ik heb ze van de week ook gewassen. Ik
Heb een emmer met warm water gepakt. Daarmee met een washandje zijn manen nat gemaakt. Daarna met betadine shampoo(omdat hij heel veel schilfers en jeuk had deze shampoo) ingezeept. Daarna weer met het washandje zo goed als het ging de shampoo uitgespoeld. Zijn manen daarna met een handdoek droog gewreven. Ze zijn nu weer schoon en schilfervrij.

Dus gewoon met washandjes? Krijg je dan alle shampoo wel uit de manen?

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 13:07

pluisje88 schreef:
Ik was mijn paard zijn nek en manen ook altijd in de winter. Heb een schimmel en anders is het geen gezicht. Ik zoek een mooie dag uit en dan was ik zijn manen en hals met warm water uit een emmer. Eerst nat maken met een bakje, shampoo erin en uitspoelen met bakje. Daarna met zweetmes het meeste water eraf en vervolgens met handdoeken. Dan zet ik hem met een fleece halsdeken ergens neer (op stal of buiten ligt aan het weer) en blijf ik erbij tot hij droog is. Dan doe ik gewoon zijn eigen deken weer op

Oh ja, mijn paard is 23 dus ben voorzichtig met hem, maar dit verdraagt hij prima. Ondanks de winter

Als ik het goed begrijp heb je dus een grote emmer en een klein bakje waar je steeds water in doet en dan het zelfde principe als met staart wassen? Alleen dan met kleine plukjes tegelijk?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:08

Ja is bij mij wel gelukt. Wel het washandje vaak spoelen. Ik heb dan het washandje in de "schone" emmer gedoopt en dan uitwringen boven het putje, dat de meeste shampoo die in het washandje zit, in de put verdwijnt waardoor het water zo schoon mogelijk blijft.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:11

Hoe doen jullie dit dan met de voorpluk? Die van mij kan zijn voorpluk ook behoorlijk smerig maken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:11

Gioia1997 schreef:
pluisje88 schreef:

Als ik het goed begrijp heb je dus een grote emmer en een klein bakje waar je steeds water in doet en dan het zelfde principe als met staart wassen? Alleen dan met kleine plukjes tegelijk?

Idd warm water in een emmer en een klein bakje waarmee ik het water over het paard laat lopen. Maar ik was zijn hals er wel bij :j

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 13:12

liedjuh2 schreef:
Ja is bij mij wel gelukt. Wel het washandje vaak spoelen. Ik heb dan het washandje in de "schone" emmer gedoopt en dan uitwringen boven het putje, dat de meeste shampoo die in het washandje zit, in de put verdwijnt waardoor het water zo schoon mogelijk blijft.

Kan je op deze manier wel de manen goed door en door nat maken? Want mijn smeerpoets heeft een flinke dikke bos manen =/

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 13:15

Citaat:
Idd warm water in een emmer en een klein bakje waarmee ik het water over het paard laat lopen. Maar ik was zijn hals er wel bij :j

Ja ik wil het liefst voorkomen dat dr hals enorm nat wordt,dat van de halsdeken er dan omheen is een heel goed idee maar deze heb ik niet, daarom wil ik voorkomen dat dr hals heel nat wordt =/

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:30

Ik heb wel een warmbloed met sportcoupé. Maar ik kreeg het nat genoeg om te wassen en spoelen.

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 13:34

liedjuh2 schreef:
Ik heb wel een warmbloed met sportcoupé. Maar ik kreeg het nat genoeg om te wassen en spoelen.

Ach, proberen kan geen kwaad :)

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 19:03

Ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat je je niet druk moet maken om de nek, want hij wordt sowieso nat :P
Heb hem maar na afloop heel goed drooggewreven en de washandjes aan de kant gegooid en met mn handen verder gaan wassen, ging een stuk sneller. Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat tenzij mijn paard dr manen zo ranzig zijn ik dr voortaan in de zomer was O:)

xReeeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:59

gewoon nat maken, zolang t maar niet te lang is kan dit echt geen kwaad! flink wat groene zeep erin goed uitspoelen en even een beetje drogen met een handdoek mocht ie het heel koud hebben!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:07

Ik heb een fjord met redelijk lange manen en ook nog dik. Ik ga helemaal niet moeilijk doen gewoon spuit er op zetten shampoo inmasseren en dan met koud water weer af spoelen en klaar. Ze staat ook weleens in de stromende regen wordt ze ook nat. Ga natuurlijk niet haar hele lichaam met koud water wassen.

Ga echt niet beginnen met een warm emmertje met washandje daar heeft ze te veel manen voor en te dikke manen kam :P