Ideeën start bedrijf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petra1990

Ideeën start bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 23:11

Hoi,

Ik lees vaak mee op het forum, maar heb zelf nog nooit iets geplaatst, dus ik hoop dat ik het zo goed doe.

Ik woon nog bij mijn ouders en die hebben een rijhal met ongeveer 20 stallen en 7 hectare weiland, een buitenbak, stapmolen, enz. We gebruikten dit tot nu toe zelf, maar het moet wel een keer wat geld opleveren. Nu mag ik ermee doen wat ik wil, uiteindelijk wel wat huur betalen. Ik wil hier dus graag wat geld mee verdienen, maar nu is de vraag hoe!

Zelf rij ik al jaren (dagelijks) en ben Z dressuur geweest en heb dus wel wat ervaring in paardrijden en paarden verzorgen.

Het lijkt me leuk om een aantal fokmerries te hebben, maar dat levert vast niet genoeg op. Pension heb ik liever niet, aangezien je dan vaak je faciliteiten zelf niet meer kunt gebruiken en er veel mensen om huis zijn. Opfok schiet misschien niet zo op met deze hoeveelheid stallen en land?

Kortom, ik ben benieuwd naar jullie ideeën om het rendabel te maken :)

Amyyy

Re: Ideeën start bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:19

7 hectare is op zich niet super weinig voor 20 stallen. Misschien een oude paardenopvang? Of revalidatiepaarden? Deze hebben faciliteiten als een rijhal niet (dagelijks) nodig.

Petra1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 23:23

Bedankt voor je reactie Amyyy, vind ik op zich goede ideeën. Heb alleen geen idee hoeveel mensen over hebben voor de stalling van hum oude paard. Heeft iemand misschien zijn of haar oude paard ergens op een stal? Wat kost zoiets? Ik hoor wel eens dat je aan pensionstalling nauwelijks iets overhoudt, kan me voorstellen dat mensen voor een oud paard nog minder willen betalen.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:26

Misschien kun je paarden trainen? Zadelmak maken/doorrijden/etc. Gezien je ervaring.
Je wilt dus iets waarbij niet de hele dag mensen rondlopen? Wil je zelf iets doen (bv lesgeven, je verdient er niet super mee, maar het is iets)?

Tja... Pensionsstalling/paardenrusthuis/uhm .... Gewoon een paar paarden en buitenritjes/lesjes verzorgen voor mensen met een beperking.

Ik zal even verder brainstormen :D

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:29

Dat weet ik ook allemaal niet. Ik ben sowieso heel benieuwd naar nog andere ideeen. Als er trouwens vraag is naar een pensionstalling bij jou in de buurt zou ik daar toch nog een keer over nadenken. Het zijn 'maar' 20 paarden, moet raar lopen dat iedereen tegelijk komt en je geen gebruik meer kunt maken van de rijhal. De stal waar ik sta is ook begonnen met 20 stallen en de eigenaresse rijd ook veel en de bak was bij ons eigenlijk nooit vol. Nu staan er 40 paarden en is het soms wat drukker of er wil iemand springen maar dan hou je gewoon rekening met elkaar. Scheelt nu ook dat wij aan het bos grenzen en er heel veel bosritten gemaakt worden

Petra1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 23:37

Hoi Gerpiegorp, leuk dat je helpt brainstormen :D
Zadelmak maken ben ik niet zo'n held in helaas. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of hier mensen zijn die hun paard hebben laten doorrijden, of de reden dan vrijwel altijd is dat het een ontzettend moeilijk paard was dat bijvoorbeeld alleen maar blijft steigeren, of ook "gewone" paarden omdat ze bijvoorbeeld geen tijd hadden oid. Ik weet namelijk van mezelf dat ik er tegenop zie als een paard echt heel erg moeilijk doet en er alles aan doet om de ruiter er af te krijgen. Moet natuurlijk wel realistisch zijn over wat ik wel en niet kan. Les zat ik ook al aan te denken. Zou het voor kinderen al heel erg uitmaken of je hier een diploma voor hebt, of zou dat pas relevant worden als de lessers een wat hoger niveau hebben? Zit er namelijk wel aan te denken om eens voor de orun cursus te gaan, maar dat is ook wel een aardige investering.

Petra1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 23:42

Misschien is het wel een idee om een paar stallen te gebruiken voor pension, om wat vaste lasten te kunnen dekken. Zijn er hier misschien ook ervaringsdeskundigen die pensionstallen verhuren? Ik lees wel eens dat het bijna niet uit kan bij een laag aantal. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik woon trouwens in het noorden, dus de prijzen liggen hier niet super hoog.

JasperM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:44

het ligt er ook heel erg aan waar je woont. misschien iets in het keuring klaar maken van paarden? is goed te combineren met je fok merries. ik zou zelf wel een diploma nemen. het geeft de klant toch net wat meer zekerheid.

JasperM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:45

woon je wel in een bewoonde buurt? als je ver weg woont met veel boerderijen zal het aantal klanten met pension stallen tegen vallen omdat de meeste mensen al een paard aan huis hebben.

JasperM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:48

bij ons in de buurt is ook een stal voor oude paarden (paarden kamp soest) hier zijn wel lange wachtlijsten voor en kopen ze er steeds meer land en stalling bij. Dit is wel grotendeels draaiend op vrijwilligers... ik weet dus niet of mensen hier echt geld mee verdienen. Het erf is wel altijd open voor mensen dus het is wel altijd druk en dat wil je ook niet. sorry dat ik elke keer een nieuw bericht schrijf :o

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:51

Waarin ben je goed ?
Waarin ben je veel beter dan anderen ?
En waar geniet je ook van ?
En via je ouders beginnen is een extreem mooie kans, maar ......

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:55

Paar ideeën:
- vakantie stalling (mensen zijn toch weg, dus geen last van mensen op je erf)
- (door) trainen van paarden voor mensen
- een hobbymatige handelsstal
- opzich kan je ook gaan lesgeven gezien je Z hebt gereden, kan zijn dat ik er overheen heb gelezen maar weet niet of je in bezit bent van een diploma hiervoor.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:58

De reden is denk ik niet altijd ongemanierd/steigeren/probleempaard, maar ook tijdgebrek en dat je je paard dingen wil aanleren die je zelf eigenlijk ook niet kan (bv travers o.i.d.). Of gewoon een zadelmak paard op zn eigen benen laten lopen.. Verschilt best wel erg.
Ikzelf woon in Drenthe en daar zijn de meeste pensionsstallen in de buurt redelijk prijzig gezien de faciliteiten.
De prijs ligt natuurlijk aan de onkosten die je maakt en hoeveel winst je wil behalen, uit 5 stallen haal je denk ik niet veel winst.

JasperM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:03

je kan ook besluiten om iets samen met iemand te doen natuurlijk, dat het andere persoon het moeilijkere werk doet met inrijden en jij ze doorrijd

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:11

Pension zou ik goed over nadenken voordat je er aan begint. Iedereen heeft toch andere wensen en altijd volk op je erf. De vraag is of je ouders dat ook wel zo´n geslaagd idee vinden. Ja wat kun je verder aanbieden. Heb je ambitie om bv lessen te gaan geven? Dan zou je natuurlijk lespaarden kunnen aanschaffen en les geven in kleine groepen ik denk dat mensen daar best wel wat voor over hebben. Maar dan moet je natuurlijk eerste een hele opleiding gaan volgen.
Je zou inderdaad eens kunnen kijken om met iemand samen te werken. Zadelmak maken is toch handig als je met z´n twee bent. Misschien is er wel iemand die op zoek is naar een locatie. Denk aan een instructrice die ziet zoiets misschien wel zitten als ze nog geen eigen locatie heeft.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:25

Je kan dit ook verhuren aan iemand die bijvoorbeeld een trainings-/handelstal wil beginnen. Bij alle mensen waar ik gereden hebben huurden het hele complex van iemand. De persoon van wie het complex was,had vaak ook nog 1 of 2 paarden. Door dat je er maar 1 persoon in steekt heb je niet zo veel last van mensen die daar rijden. Je hebt er dan hooguit 2, 1x de ruiter zelf, en misschien iemand die hem helpt. Zeker omdat je een rijhal hebt is dit toch wel een pluspunt.
Maar je moet dat maar net willen.

En anders zou ik kijken voor eventueel lessen te geven, wij gaan altijd met de trailer op verplaatsing voor les. Waar we heen gaan komen erg veel lesklanten naar toe.

Of inderdaad met iemand samen werken qua trainen/zadelmak maken. Er zijn genoeg mensen die meer uitdaging zien in 'probleempaarden' die niet goed beleerd zijn, steigeren,.. dan kan jij nog steeds de wat bravere paarden die gewoon de knopjes nog niet hebben, verder beleren.

Aantal stallen verhuren als pension zou zeker een mooie zijn om wat kosten te dekken, maar dan moet je wel eens goed berekenen wat je er natuurlijk aan kwijt ben. Eventueel kan je het een beetje in 2 opdelen zodat je pensionklanten niet te zeer in de weg lopen? Eventueel een vast uur voor jezelf inplannen wanneer jij kan rijden?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:38

Soms Fokkers hebben er belang bij dat hun paarden goed presteren in de sport. Is het geen idee groene paarden door te rijden. Dier is niet van jou maar komt bij jou in training.
Daarnaast mocht je pension klanten willen. Hoef je natuurlijk niet alle 20 stallen te verhuren. Ik sta op een dressuurstal waar ongeveer 8 a 10 pensionklanten staan op zo'n 25 a 30 stallen en hele rij opfok stallen.
Bij pensionstalling wel rekening houden met wat jij wilt doen als pension eigenaar en wat je wilt dat de klant zelf doet!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:48

Fok lijkt me leuk voor erbij maar echt geld verdienen valt flink tegen vrees ik tenzij je echt topmerries hebt en er erg goede hengsten op zet, maar dan hebben we het over een flinke investering die je er pas na jaren uit hebt.
Pension geeft idd volk om het huis en mensen in je bak maar zo doorgaans niet de hele dag natuurlijk. Als jij je eigen tijd kan indelen gok ik dat je makkelijk nog tijd vindt om in rust te rijden. Qua prijs, in het noorden met (normale maat) binnenbak kun je al-in denk ik rond de 220/250 gaan zitten. Zoveel stallen met binnenbak zijn hier namelijk niet.
Orun maakt volgens mij voor de lessers vaak niet zoveel uit maar zou voor je verzekering nog wel eens verplicht kunnen zijn. Dat stukje is niet onbelangrijk als er een ongeval gebeurt tijdens je les kon je nog wel eens een flinke rekening gepresenteerd krijgen. En vergeet je ook de belasting niet? Die snuffelen wat af hoor op zoek naar illegale inkomsten en presenteren dan ook een leuke rekening..