Paarden op bemest land?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

Paarden op bemest land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 14:44

Hoi bokkers,

Mogen paarden op een net bemeste weide lopen? De weide is gisteren geïnjecteerd met varkensmest en het regende gisteren de hele dag en vandaag ook dus je ruikt het al bijna niet meer.

We hebben de paarden nu in de bak, maar ik zie de ene de hele tijd zand eten dus ik vrees dat dit niet goed gaat. Dan zou hij dus op stal moeten of op de bemeste weide...

Kan het kwaad voor de paarden als ze vanaf morgen al weer op het land gaan? Dan heeft het dus 2 dagen kunnen inspoelen. Er staat zo goed als geen gras meer op de wei en ze krijgen veel hooi bijgevoerd op de wei.

Groetjes

Daniquebyoux

Re: Paarden op bemest land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:55

Lijkt mij dat het niet mocht ofzo, maar dat was met paardenpoep..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:58

Als het goed genoeg heeft geregend dan kunnen ze er volgens mij wel op. Als je de stront maar niet meer ziet. Stront komt pas veel later in kracht, om bv gras te laten groeien, duurt vaak wel 8 weken. en dit doet t ook natuurlijker dan bv kunstmest.
Misschien optie om ze er maar eventjes in te zetten, en niet gelijk heel lang.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:00

Hier blijven ze gewoon in de wei. Hier is het donderdag bemest en ze zijn wel op de wei geweest maar ze bleven uit zichzelf op de verharding en dus niet in de weide. Gisteren gingen ze weer wel weer op de weide uit zichzelf. En vandaag zal het grootste gedeelte wel weg zijn. Hier gaat het al jaren zo. Wordt soms ook nog bemest als ze nog in de wei staan. Bij ons is het trouwens wel van een koeienboer dus koeienmest. Weet niet of daar verschil in zit. Stinken doet het net zo hard geloof ik.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:08

Wij hebben ze een paar dagen later weer in de weide gezet met hooi.
Geen problemen gehad.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:10

Op de pensionstalling waar mijn paard staat, wordt de weide gewoon bemest terwijl de paarden erop staan. Kan geen kwaad, zeggen de eigenaren.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:34

Wij hielden altijd aan dat het goed geregend moest hebben voor ze er terug op konden.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:40

Het loonbedrijf wat ik inhuur voor mijn gehuurde weide heeft dit net vorige week allemaal uitgelegd. Hij raadt aan de weide 3 maanden rust te gunnen na bemesting, anders vertrappen ze het. Echter bemesten hun paardenweide ook niet met koeien, kunst of varkensmest. Bij ons wordt het met de eigen pure paardenmest van het jaar ervoor gedaan. De andere soorten mest zijn van enorme invloed op bevangenheid en dergelijke door middel van een spurt van fructaan en verkeerde instellingen voor paardengras. Dus ik was wel blij dat de visie van het loonbedrijf daar bij aansloot en dat ze niet alleen kijken wat een goede grasmat geeft. Varkensmest komt er hier niet overheen :n

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 17:34

Ze zijn er vandaag voor het eerst weer op geweest, ze bleven zelf eerst veel aan de kant waar de tractor niet kon komen maar later liepen ze ook over de bemeste delen heen. We hadden er gewoon wat kuil bij gegeven.
We hebben ons land ook weer in stukken verdeeld dus de paarden staan nu maar op 1/4 deel van de wei. De rest van de wei krijgt nu rust om te groeien.

Bedankt voor de reacties allemaal :)

@sylva deze wei wordt al 4 jaar bij ons bemest met varkensmest en al jaaaaren ervoor bij de oude eigenaar en daar zijn nooit problemen mee geweest. Daar maak ik me dus niet druk om :)

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:39

Je bemest toch als voeding voor het land? Moet het niet eerst eens tijd krijgen om te gaan groeien?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:53

Kim_Asterix schreef:
Ze zijn er vandaag voor het eerst weer op geweest, ze bleven zelf eerst veel aan de kant waar de tractor niet kon komen maar later liepen ze ook over de bemeste delen heen. We hadden er gewoon wat kuil bij gegeven.
We hebben ons land ook weer in stukken verdeeld dus de paarden staan nu maar op 1/4 deel van de wei. De rest van de wei krijgt nu rust om te groeien.

Bedankt voor de reacties allemaal :)

@sylva deze wei wordt al 4 jaar bij ons bemest met varkensmest en al jaaaaren ervoor bij de oude eigenaar en daar zijn nooit problemen mee geweest. Daar maak ik me dus niet druk om :)

Dat moet jij ook weten hoor, mijn weiland niet, dus ik kan me er ook niet druk om maken :D :o

Ik doelde meer op het punt dat het hier met paardenmest wordt bemest, maar dat het loonbedrijf dan een maatstaaf aanhoudt van 3 maanden rust, idd om te groeien. Hoe dat met varkens, kunst of koeienmest zit weet ik dan niet, dat komt er hier dus niet overheen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:56

Mijn voorkeur zou ook zijn om het land geruime tijd te laten rusten (rond de 3 maanden).

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:18

Minimaal 3 weken rust, anders is het vragen om problemen.