Vakantie; wat doen jullie met je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

igor001

Vakantie; wat doen jullie met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 23:52

Hoihoi,

Mijn ouders vroegen mij of ik met hen mee wil op vakantie naar Portugal. Ik vind het hartstikke leuk en vooral lief dat ze het aanbieden, maar ik weet niet zo goed wat ik er mee moet. Ja, natuurlijk ga ik graag mee! Maar bij de gedachte er aan, mis ik al meteen mn paard. Of ik dan nooit met vakantie ga? Jawel, en op die momenten vind ik het ook heel erg dat ik haar 'achter laat', maar dan verzorgd mijn vader haar altijd, maar hij gaat nu ook mee op vakantie. Bovendien werd mn paard dan ook altijd gereden door mijn instructeur, maar die is gewisseld van baan en heeft er nu geen tijd voor. Een stalgenootje zal vast wel haar box en voer willen doen en haar longeren, maar rijden wordt hetnniet. Ik heb namelijk een erg koppige merrie, die zich niet zomaar door iedereen laat rijden. Je moet echt een klik met haar hebben en met haar om kunnen gaan, anders wordt het echt niks. Ook ben ik bang dat ze snel 'verreden' wordt en wil ik hhaar niet teveel verschillende ruiters op haar rug geven.
Stilzetten is niet echt een optie. Ze werkt graag en verveeld zich dan overduidelijk.

Nu mijn vraag: hoe doen jullie het met je paard als je met vakantie gaat?

Ik voel me al snel 'schuldig' richting haar en merk dan ook dat ik er naar neig om niet mee te gaan.

Anoniem

Re: Vakantie; wat doen jullie met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:53

Ik heb een heel lief vriendinnetje die mijn Rogie rijd dan <3

BlondjX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:56

Ik heb zelf geen eigen paard dus kan op dat gebied niet uit ervaring spreken. Maar ik denk als je graag mee wilt op vakantie dat het dan een goed idee is om er al eerder iemand bij te zoeken voor de tijd dat je op vakantie bent. Iemand die jij aardig vind en die jou respecteert en dat jij haar/hem kan helpen met een klik te krijgen met je paard. En ik denk dat het dan slim is om er zelf bij te zijn dat je kan zien hoe het gaat en of het wat word. En dan dus eerst beginnen met grondwerk, poetsen, wandelen enzo en dan later pas rijden en zien of dat gaat. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je met een gerust hart op vakantie kan gaan en dat je weet dat het goed gaat met je paardje.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:46

Zelf neem ik mijn paard mee op vakantie, mijn vriend blijft thuis om de andere paarden te verzorgen.

Maar in jouw geval zou ik het paard stilzetten en de dagelijkse verzorging overlaten aan een stalgenootje. Van te voren iets afbouwen als je paard vol in training staat en na de vakantie weer rustig oppakken. Misschien iemand zoeken die je paard bv om de dag kan longeren.

Fijne vakantie.
Laatst bijgewerkt door friesiszwart op 20-02-15 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:47

Ik zou nooit een vakantie weigeren voor mijn paard. Die red zich prima zonder mij hoor. Ik kan hem ook wel missen als ik 4 weken naar een ver land kan. Gaat hij lekker de wei op lekker niksen

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:49

De mijne krijgt die periode gewoon vrij op de wei. Er wordt wel naar gekeken, maar verder wordt er helemaal niks mee gedaan. Misschien krijgt ze een keer een borstel over haar heen, maar dat was het dan. En weetje, ik heb nog nooit een probleem met het oppakken gehad daarna.
Nu is dat natuurlijk wel afhankelijk van de soort stalling waar je staat. De mijne mag dan namelijk gewoon dag en nacht in de weide met andere paarden. Dit jaar wilde ze zelf in de avond naar binnen en dit is dan ook gedaan in de vakantie periode.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:51

Gewoon lekker vrij geven op de wei? En anders door een stal genoot laten longeren als je niemand anders erop wil hebben.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:22

Die van mij krijgt vrij, niets mis mee en hij mist me echt niet in die periode.

Je hoeft je echt niet schuldig te voeren, dat zit in jouw hoofd, maar je paard denkt echt niet dat je haar in de steek hebt gelaten. Zeker als je haar op de wei zet zal er niets aan de hand zijn.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:30

De mijne hebben dan ook vakantie.
Mijn paard staat bij mijn verzorgpony.

De eigenaar van mijn verzorgpony voert ze en mest dan uit, en als zij op vakantie zijn doet mijn vader dat. Die kijkt dan ook naar de dekens etc.
Ze missen ons echt niet, en staan 24/7 buiten dus komen niks te kort!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:32

Mijn paarden gaan dan een weekje logeren bij mijn instructrice, zij longeert mijn rijpaard dan ook. :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:06

Je paard vindt een vakantie op de wei vast ook wel even fijn.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:08

Als je paard graag werkt moet je hem geen vakantie op de wei geven. Ik heb dit afgelopen jaar geprobeerd, was geen succes.

Gewoon een stalgenoot vragen haar te longeren, wandelen of in iedergeval van aandacht laten voorzien, ik doe dat nu ook.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:11

We nemen twee paarden mee op vakantie en de rest heeft dan even twee weken vrij, vinden ze helemaal niet erg.....

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:15

Lekker de wei op! Ik heb nooit andere mensen met mijn paard laten werken als ik er niet was. Nu heb ik wel een heel makkelijk paard, die kan ik rustig een paar dagen laten staan, vindt ie helemaal niet erg :D

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:19

Vrienden van ons en mijn lesgeefster. :)

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:19

Ik heb zelf geen eigen paard maar wel een bijrijdpaard (van een vriendin van mij :) )
We gaan niet tegelijkertijd op vakantie en als zij op vakantie is kom ik vaker rijden, en als ik op vakantie ben rijdt zij vaker. :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:23

Ik heb een lief stalgenootje/vriendin die mijn paard verzorgt als ik op vakantie ben.
Zo kan ik hem met een gerust hart "achterlaten" en weet ik dat hij in goede handen is, zij longeert hem ook zodat hij niet te veel aankomt. M'n vriend blijft ook altijd thuis als ik op vakantie ben dus mocht er iets gebeuren kan zijn hulp altijd ingeschakeld worden :)

Mijn ervaring is dat ik het vreselijk vind om hem uit handen te geven maar eenmaal een paar dagen op vakantie vind ik het even heerlijk om mij nergens druk om te maken!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:26

Gewoon lekker vrij hier!

Zelf ga ik niet vaak op vakantie maar wij krijgen wel veel paarden op vakantie :P
De paarden op het Paardenhotel gaan gewoon iedere dag lekker naar buiten, en de sportpaarden daarbovenop nog een uurtje in de stapmolen voor de conditie en extra beweging. Nog geen een paard gehad dat begon te stuiteren van een weekje rustig aan :)

PeterBezemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:13

op vakantie gaan? wat is dat? :-P
Mijn vakantie is juist het moment om extra bij de paardjes te zijn :-)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:19

Lekker 24/7 op de wei dan heeft je paard ook echt vakantie!
Of google eens op vakantieopvang paard.....

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:26

Zolang ze eten en drinken hebben, buiten komen, schone stal hebben zoeken die van mij het maar lekker uit :d een week niet rijden krijgt een paard niets van

leenleen11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:28

Mijn lease paardje krijgt lekker vakantie als ik op vakantie ben, die vindt het wel prima om even 'stil' te staan (hij staat wel 24/7 op de wei). Als mijn verzorgster wel thuis is gaat zij wat vaker kijken.
Zolang je paard gewoon buiten komt en dus ook zijn beweging krijgt, is het vaak niet zo'n probleem

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 20:56

Bedankt voor jullie reacties! Super fijn!

Nu ik het zo lees begin ik het wel iets minder erg te vinden om haar 'achter te laten'. Een week stil zetten blijft alleen geen optie. Volgende week komt een oud stalgenootje 'Proefrijden', maar ik weet niet of zij echt de klik zal hebben. Even afwachten. Vind het echt verschrikkelijk om een ander op mijn paard te laten. Niemand zorgt zo goed voor mijn paard als ik zelf :o

Jullie geven mij in ieder geval een gerustgesteld gevoel dat ik haar prima een weekje alleen kan laten. Vind het nu toch minder erg nu ik hoor dat het bij anderen ook goed gaat :j

R0pe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:05

Er zijn meerdere dingen te doen dan rijden als je paard je verveeld. Als je iemand hebt die wel een klik met haar heeft dan kunnen ze ook wandelen, of zelf springen in de weide. Ik ken zelf mensen, maar dat raad ik je niet zomaar aan xD Die skeeleren met hun paard. Kijk wat jij veilig vindt en wat je paard leuk vindt er is vast iets te bedenken. Voor je paard kan een vakantie ook leuk zijn =]

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:17

Die viert dan ook vakantie!