Haflinger niet meer 24/7 op de wei, wat wel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsiie

Haflinger niet meer 24/7 op de wei, wat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:08

Hoi allemaal,

Sinds 2 jaar ben ik de trotse eigenaar van mijn geweldige (9 jarige) haflingermerrie. Toen ze kwam was ze een flink eind te dik, we zijn lekker aan de slag gegaan. Daarbij kwam ze toen hele dagen buiten (zonder deken) en toen is ze een behoorlijk stuk afgevallen. Toen kwam het weideseizoen, we hebben zo'n 0,75 hectare denk ik. Mijn pony staat samen met een kwpn'er. Die tijd is ze weer een flink eind aangekomen, ik heb haar toen ook een periode 's nachts op de paddock gehouden met hooi en overdag op de weide. Dit voornamelijk omdat ze heel opgeblazen was, ze had nog steeds overdag flink de tijd om haar buikje bol te eten. Die winter is ze wel weer wat afgevallen, door omstandigheden niet zoveel fysieke arbeid verricht.
Afgelopen zomer ontplofte ze bijna. Véél te dik, zadel was ondertussen ook te krap (ze was zo'n 2 boommaten gegroeid), er viel niet tegenop te bewegen. Ze stopt gewoon niet met eten... Ik heb toen een graasmasker geprobeerd, de greenguard. Echter na 3 dagen had ze schuurplekjes op haar lippen en kin, dus heb ik hem weer afgelaten. Gras was toen ook redelijk op (einde seizoen). In oktober zijn we bij de tandarts geweest en hij kon direct aan de tanden zien dat ze graasmasker om had gehad. Ze heeft hem welgeteld 3,5 dag om gehad.. Dat lijkt me dus ook geen structureel goede optie.

De vraag is nu.. Hoe ga ik het komende zomer doen? Ik wil graag bijtijds een goed plan hebben zodat ik het ook met de stalhouder nog eens kan bespreken. Ik heb afgelopen najaar het rijden opgepakt, daarbij heb ik om de week les en het streven was om zelf ook zo'n 2-3 keer per week te rijden. Momenteel rijd ik haar 4 keer per week redelijk intensief (feitelijk matig intensief, maar voor haar voelt het als mega intensief. Alles is relatief met een haflinger ;) ). Daardoor is ze nu redelijk op gewicht, nog wel aan de stevige kant, maar er zit weer model in en als we deze training doorzetten dan zie ik dat laatste stukje ook wel goed komen. De verdere spieropbouw volgt dan ook vanzelf.

In overleg is op deze stal heel veel mogelijk.
We hebben een paddock (aan de weide en bak grenzend), even plaatje voor de duidelijkheid:
Afbeelding
Geel zijn de twee weides, rood is de bak, blauw is de paddock. (Voor de mensen met goede ogen, op de rechterweide (niet aan de bak grenzend) staat mijn pony :P ongeveer in het midden)

Ik zat zelf te denken om haar op de paddock te houden met hooi, enkele uren per dag op de wei (evt met graasmasker, waarvoor ik dan nog een rubber inlage kan maken zodat tanden niet slijten). Paard van mijn stalgenootje blijft wel 24/7 op de weide (tenzij het echt heel hard regent, dan houden we ze op de paddock/doen we de wei open ivm overkapping, op de wei hebben ze schuilmogelijkheid bij de bomen).
De stalhouder is bang dat ze door de draden gaat, onrustig is omdat haar vriend wel op de wei staat, en dat ze potentieel zandkoliek krijgt (ivm zandpaddock, daar groeit wel iets van gras wat ze zal knabbelen). Luna heeft op zich ook wel de neiging door draden heen te gaan, echter met stroom erop is ze meestal wel binnen te houden. Ik denk zelf dat ze misschien in het begin onrustig zal zijn, maar dat het daarna vlot went. Ze is nogal een dramaqueen O:) . Ideaal is het natuurlijk niet dat ze dan apart staan.. Echter wil ik liever niet dat ze weer zo dik wordt gezien de gevolgen voor haar gezondheid. Hoefbevangenheid of insulineresistentie zit ik echt niet op te wachten, ik heb een gezonde pony verder en dat wilde ik graag zo houden.

Wat zijn jullie suggesties om ervoor te zorgen dat madame niet weer ontploft?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:06

mag je de wei eventueel niet op strook begrazing zetten? dus steeds een paar meter erbij? Jola heeft hoefkatrol dus die mag ook niet veel gras en wij hebben er toen steeds een stukje bij gedaan :j

edit: en voor de paddock ik zou kijken of je een slowfeeder eventueel kan ophangen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:11

Ik zou kijken of het mogelijk is om haar naast het andere paard op het gras te zetten, maar dan zo dat dat paard het eerst kaal heeft gegeten en zij er achter aan o dat stuk
Ik neem aan dat jullie dus inderdaad met 2 paarden staan. :j

Wij doen het ook zo..land kaal gegeten en dan gaan de sobere paarden daar op met ruwvoer.
Werkt prima en zo staan ze wel naast elkaar.

Ilsiie

Re: Haflinger niet meer 24/7 op de wei, wat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 22:27

kirri; we hebben inderdaad slowfeeders op de paddock :) Vergeten erbij te zetten! Zo voeren we ze in de winter ook :)

ellepel; we staan inderdaad met 2 paarden.. Punt is (luxe probleem) dat ze het gras dus gewoon niet op krijgen, met z'n tweetjes niet, dus alleen al helemaal niet helaas. Strookbegrazing zouden we naar kunnen kijken!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:30

zeker een luxe probleem :D lastig hoor, onze weide is ook eigen te groot voor de 2 merrie's :+ Het was wel een uitkomst haha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:32

Geen boer in de buurt met wat schapen die het eerst kaal kunnen eten?

Halen ze ook hooi van eigen land? Na het maaien kan ook.

En als je ze het hele stuk geeft raakt het niet op, maar begin je met een klein blok dan gaat dat best leeg..eventueel kunnen ze er nu al op.gras groeit nog niet dus hou je dan een blok met weinig gras
En jouw pony loopt op een kleiner stuk natuurlijk
Of meer paarden er bij :D

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:39

Ik zit ook een beetje met het zelfde probleem, heb een haflinger en een shet, die laaste is afgelopen zomer hoefbevangen geraakt en was ook te dik.
Nu wil ik het zo doen dat ze samen 2 uurtjes de wei op gaan en daarna in de paddock
Ik heb ongeveer net zoveel wei, en wil nu maar 1 stuk gebruiken zodat ze dat kaal kunnen eten en de rest ga ik met de maaier overheen.
Ik ze ze wel samen in de paddock zodat er geen onrust is
Nu gaat het goed met de shet omdat hij veel beweging krijgt en minder eten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:44

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:13

Ik zou haar toch een deel van de dag op het weiland zetten en idd stripbegrazing. s'ochtends paar uurtjes dan in de paddock zonder hooi. s'middags weer een paar uurtjes in de wei en weer met niks in de paddock. s'nachts evt plukje hooi. Je moet haflingers zo weiden dat de buurt er schande van spreekt. Ze groeien van de wind.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:16

Het nadeel van jou paard enkel kaal graas las eten is dat het kale gras meer kans geeft op zand mee eten en tevens is het slecht voor je gras. Ze trekken dan namelijk de grasspriet met wortel en al eruit. En juist op kaal afgegeten gras komt nieuw gras door en dit is het meest dikmakend. Juist hoog uitgegroeid 'droog' gras is het type gras wat jou paard moet eten. En dan ook met mate. Zodra gras hoog is, heeft het sprietje zelf alle voedingstoffen al verbruikt en hou je veel soberder gras over, wat gunstig is want dan kunnen ze er meer van eten terwijl ze er minder dik van worden.

Hier aardig zelfde idee kwa weide/paddock ligging. Heb dan wel 2 paarden die aardig gelijk op gaan qua voeding, dus dat scheelt wellicht iets. Maar ook wij hebben bijna te veel gras voor een jaar, maar door een systeem komen we er toch goed doorheen zonder te dikke paarden :D
Onze hele wei (0,5 hectare) hebben we opgedeeld in 4 vlakken. Vanaf de paddock lopen ze via een track rondom de weides, naar dat vlak wat op dat moment open is. Per vlak werken we dan met stripbegrazing. Nu met opbouwen na de winter krijgen ze maar 20cm x8m per dag strookje hoog gras erbij. Reageren ze er te veel op, dagje erna even niks. Gaat het aantal dagen goed, kan er evt meer per dag. Dit kan je per dag afwisselen en afstemmen op de voeding van het gras.
Stripbegrazing zorgt ervoor dat ze goed uitgegroeid droog gras kunnen eten, maar toch ook niet te veel.
Aangezien je eigenlijk te veel gras hebt voor 2 kan je ook kijken of je op meerdere plekken stripbegrazing kan zetten. Hoef niet veel te zijn, maar dan lopen ze toch weer een stukje voor het volgende graas plekje.

Afbeelding

Hier een voorbeeld van onze wei. Bij de trailer is de paddock en vanaf daar loopt een pad naar links, langs de bomen rondom, tot waar de foto is gemaakt. Dat moeten ze dus eerst al lopen voordat ze bij vers gras zijn. Vervolgens werken we aan deze kant een vlak stukje voor stukje door. Zodra een vlak kaal is, gaat dat vlak dicht en gaan we naar de volgende waar weer hoog gras staat. Op deze foto zijn de eerste 2 vlakken afgegraasd, vervolgens 10cm bijgegroeid, toen gemaaid en vervolgens liggen die nu de hele winter op rust. Ze gaan daar pas weer beginnen zodra er minimaal 10/15cm gras staat. Het 3e vlak is het vlak waar ze op de foto bezig waren en het 4e staat nog helemaal vol.
Het gras op het pad is heel kort, maar hier grazen ze amper. Dat is meer een beetje scharrelend sprietjes trekken. Worden ze te dik, dan krijgen ze soms maar om de dag een mini strookje vers en voor de rest scharrelen ze rond of lopen rondom heen en weer naar het hooi. Zorg wel altijd voor voldoende hooi, maar volgens mij doe je dat al.

Tevens kan je evt kijken naar je hooi samenstelling. Ruw stengelig hooi kunnen ze meer van eten dan voordroog/kuil e.d.
Zodra je op de paddock gaat zetten zonder hooi, krijg je risico op zandeten, zeker wanneer daar ook gras doorheen gaat komen. Hooi gewoon in hele kleine maas slowfeeders stoppen.

Succes, wellicht heb je hier wat aan :+

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 18:14

Hoi allemaal,

bedankt voor de reacties tot zover!

ellepel; wel schapenboeren, maar er lopen dalmatiërs op het terrein die potentieel niet heel vriendelijk zullen zijn voor de schaapjes.. Daarnaast zouden we eea aan de omheining moeten doen, maar dat is natuurlijk te overzien.

Mizora, dat is inderdaad nog een optie. Heb jij ervaring met die? Ik vind hem zo "benauwd" om de neusgaten?

Canisia, dankjewel voor je uitgebreide post! Wat betreft het uitgebloeide gras; ja dat klopt wel. Het is wel enorm buik/darmvullend natuurlijk en dat zet redelijk aan, maar zal - met mate - gezonder zijn dan het hele piepjonge gras. Nu scheelt dat we verder niet bemesten met kunstmest (wel de mest van een jaar oud).

De extra uitdaging, die ik hier nog niet vermeld had, is dat het paard van mijn weidegenootje gewoon over de draden/het hek heen springt als ie ergens anders heen wil (met name op de wei, als ie van de ene naar de andere wil, dan spring je toch gewoon over het hek?) dus ik denk dat strookbegrazing een behoorlijke uitdaging is. Als hij zou blijven staan blijft die van mij ook wel achter de draad, maar ik vrees dat als hij er overheen springt dat die van mij heus niet braaf aan de juiste kant van het draadje blijft.. Ik denk dat ze meer respect heeft voor de omheining van de paddock dan :)
En als ik haar idd delen op de wei laat, zitten we nog met dat ze een groot deel van de 24 uur niet samen staan. Hoe is jullie ervaring daarmee?

Zijn er met deze aanvullende informatie nog ideeën?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:29

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:50

lastig...

Misschien kun je de tussenweg nemen: halve dagen op de wei en de andere helft op de paddock met een bult arm hooi en een klap stroom op de draden.
En dan maar even kijken of dat goed gaat als ie alleen staat (die ander staat dan natuurlijk ook alleen). Het scheelt denk ik dat ze elkaar gewoon kunnen zien.
Ze hebben een klein stukje, zie ik op de foto, waar ze wel fysiek contact kunnen maken..

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 09:31

max66, dat is denk ik de optie die het meest haalbaar is..
Ze kunnen inderdaad wel contact maken naast elkaar. Wellicht dat we nog iets van een paddock oid kunnen maken op de tweede weide zodat ze ook daar naast elkaar kunnen staan met draad ertussen (ipv hele wei ertussen).

mizora, dankjewel! Zal hem toch eens overwegen dan! Zijn ook geen wereldbedragen op zich om het te proberen (greenguard was duurder :P )

Bedankt voor de reacties!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:35

Van die graaskorf die mizora toont kun je de Lap stof voor de neusgaten nog weg halen. Heb ik ook gedaan. Werkt prima

Hier een fjord en mini met hetzelfde dilemma. Teveel gras. Ik doe ze halve dagen ( 8-18) o de wei op uitgebloeid gras en met strook beglazing. En dan nog is het verd*mde lastig om ze in model te houden...

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 12:34

Het is een behoorlijke tijd stil geweest. Ik heb verschillende opties uitgeprobeerd!

Onder andere het graasmasker van het type dat mizora aanraadde. De eerste had ze binnen een dag (paar uur) vakkundig gemolesteerd. Toen een nieuwe (iets duurdere) van de Harry's Horse, dit gat was echter na 2 dagen ook bijna doorgesleten plus dat ze bijna brandblaren op haar neus had.. Dat bleek dus ook de optie niet te zijn.

Op dit moment staat ze 6 tot 8 uurtjes per dag (soms iets korter, 4-5 uur) op de wei samen met de andere paardjes (er is er eentje bij gekomen ondertussen). 's Nachts krijgt ze zo'n 4 kilo hooi. Ze gaat tussen 7 en 8 de wei op tot een uurtje of 1 a 3. Dan eind van de middag 1-2 kilo hooi en dan 's avonds rond 10u ongeveer 4 kilo hooi. Probeer haar niet te overvoeren, maar ze kan ook niet een halve dag met een lege maag staan. Houd een beetje aan max 6u "droog" tussen van de wei af en hooi. Ze is natuurlijk wel wat aangekomen, maar op deze manier is het binnen de perken te houden. Ze kan in elk geval niet meer onbeperkt vreten ;)

Dit in combinatie met voldoende beweging (wat nu nog even lastig is in combinatie met afstuderen) lijkt erop werkbaar te zijn!

Dus nogmaals bedankt iedereen voor de tips en adviezen! :)