Sinds 2 jaar ben ik de trotse eigenaar van mijn geweldige (9 jarige) haflingermerrie. Toen ze kwam was ze een flink eind te dik, we zijn lekker aan de slag gegaan. Daarbij kwam ze toen hele dagen buiten (zonder deken) en toen is ze een behoorlijk stuk afgevallen. Toen kwam het weideseizoen, we hebben zo'n 0,75 hectare denk ik. Mijn pony staat samen met een kwpn'er. Die tijd is ze weer een flink eind aangekomen, ik heb haar toen ook een periode 's nachts op de paddock gehouden met hooi en overdag op de weide. Dit voornamelijk omdat ze heel opgeblazen was, ze had nog steeds overdag flink de tijd om haar buikje bol te eten. Die winter is ze wel weer wat afgevallen, door omstandigheden niet zoveel fysieke arbeid verricht.
Afgelopen zomer ontplofte ze bijna. Véél te dik, zadel was ondertussen ook te krap (ze was zo'n 2 boommaten gegroeid), er viel niet tegenop te bewegen. Ze stopt gewoon niet met eten... Ik heb toen een graasmasker geprobeerd, de greenguard. Echter na 3 dagen had ze schuurplekjes op haar lippen en kin, dus heb ik hem weer afgelaten. Gras was toen ook redelijk op (einde seizoen). In oktober zijn we bij de tandarts geweest en hij kon direct aan de tanden zien dat ze graasmasker om had gehad. Ze heeft hem welgeteld 3,5 dag om gehad.. Dat lijkt me dus ook geen structureel goede optie.
De vraag is nu.. Hoe ga ik het komende zomer doen? Ik wil graag bijtijds een goed plan hebben zodat ik het ook met de stalhouder nog eens kan bespreken. Ik heb afgelopen najaar het rijden opgepakt, daarbij heb ik om de week les en het streven was om zelf ook zo'n 2-3 keer per week te rijden. Momenteel rijd ik haar 4 keer per week redelijk intensief (feitelijk matig intensief, maar voor haar voelt het als mega intensief. Alles is relatief met een haflinger

In overleg is op deze stal heel veel mogelijk.
We hebben een paddock (aan de weide en bak grenzend), even plaatje voor de duidelijkheid:

Geel zijn de twee weides, rood is de bak, blauw is de paddock. (Voor de mensen met goede ogen, op de rechterweide (niet aan de bak grenzend) staat mijn pony

Ik zat zelf te denken om haar op de paddock te houden met hooi, enkele uren per dag op de wei (evt met graasmasker, waarvoor ik dan nog een rubber inlage kan maken zodat tanden niet slijten). Paard van mijn stalgenootje blijft wel 24/7 op de weide (tenzij het echt heel hard regent, dan houden we ze op de paddock/doen we de wei open ivm overkapping, op de wei hebben ze schuilmogelijkheid bij de bomen).
De stalhouder is bang dat ze door de draden gaat, onrustig is omdat haar vriend wel op de wei staat, en dat ze potentieel zandkoliek krijgt (ivm zandpaddock, daar groeit wel iets van gras wat ze zal knabbelen). Luna heeft op zich ook wel de neiging door draden heen te gaan, echter met stroom erop is ze meestal wel binnen te houden. Ik denk zelf dat ze misschien in het begin onrustig zal zijn, maar dat het daarna vlot went. Ze is nogal een dramaqueen

Wat zijn jullie suggesties om ervoor te zorgen dat madame niet weer ontploft?