Manen schuren en haaruitval

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly1995

Manen schuren en haaruitval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 11:30

Hallo allemaal,

Ik loop nu al een tijdje met iets en ik wil eens kijken of ik een frisse blik kan werpen op dit onderwerp en misschien tot nieuwe inzichten kan komen.
Mijn paard is een fries en een zomereczemer. Zolang hij vanaf +- 15 graden een eczeemdeken op krijgt, is er niets aan de hand. Hij heeft nu echter behoorlijk weinig/zielige manen, met een periode waarin die echt uitvielen en hij schuurt ze regelmatig. Hij heeft dus jeuk, terwijl de vliegjes die zomereczeem veroorzaken op dat moment niet aanwezig waren. Nou ben ik wel bekend met het verhaal dat zomereczemer gevoelig zijn voor suiker in de brok, maar ik vind dat ik hier nog onvoldoende kennis over heb om iets mee te doen. Verder ben ik wel benieuwd of er andere theorieën zijn of andere zaken waar het misschien aan kan liggen.

Hij zou in principe gezien zijn voeding geen tekorten aan bepaalde voedingsstoffen moeten hebben, daar hij overdag op gras staat. Zodra hij binnenkomt ligt er een berg met hooi waar hij aan kan peuzelen (twee keer per dag en het is eigenlijk nooit op) en mocht het een keer op zijn kan hij verder aan zijn stro als hij daar behoefte aan heeft. Daarnaast krijgt hij toch wel een kilo basisbrok per dag.

Ik ben dus benieuwd naar jullie theorieën, ervaringen en ideeën. Graag zou ik daar ook een gedachtegang bij horen, zodat ik mijn eigen visie kan vormen.

Groetjes Kimberly.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:40

Er is een speciaal topic voor zomereczeem , wel handig om daar even te kijken.
Een bloedonderzoek kan handig zijn om tekorten uit te sluiten of dat er misschien iets anders aan de hand is.
Schuren buiten het seizoen kan komen door mijt of luis.
Stress op stal kan ook zorgen voor schuren.
Vaak erg moeilijk om er achter te komen wat er nou eigenlijk is

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 11:56

ellepel schreef:
Er is een speciaal topic voor zomereczeem , wel handig om daar even te kijken.
Een bloedonderzoek kan handig zijn om tekorten uit te sluiten of dat er misschien iets anders aan de hand is.
Schuren buiten het seizoen kan komen door mijt of luis.
Stress op stal kan ook zorgen voor schuren.
Vaak erg moeilijk om er achter te komen wat er nou eigenlijk is

Ik verwacht niet per se dat dit zomereczeem gebonden is, vandaar dat ik het niet daaraan koppel. :)

Dakota12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:34

als de manen korter zijn en dan schuren ze gaan de manen niet zo snel kapot
en als ze langer zijn hoe meer klitten ze krijgen hoe sneller je ze af moet knippen of moet kammen /3

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 14:40

Dakota12 schreef:
als de manen korter zijn en dan schuren ze gaan de manen niet zo snel kapot
en als ze langer zijn hoe meer klitten ze krijgen hoe sneller je ze af moet knippen of moet kammen /3

En wat moet ik nu precies met deze info?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:37

Zijn het geen luizen? Dat kan hoor, dit vochtige weer vinden luizen prettig in de warme manen van paarden.

kimberly1995

Re: Manen schuren en haaruitval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 21:46

Het is al een paar maanden. :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:57

Heb je de laatste tijd iets veranderd aan het voedsel?
Je zou gebroken lijnzaad (of olie) kunnen toevoegen. Het voed huid en haar. Wel even opletten of het verdragen wordt, sommige paarden kunnen er niet zo goed tegen.
http://www.hartog-lucerne.nl/kennisbank ... n/lijnzaad

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 23:01

Lijnzaadolie krijgt hij al standaard.

In het voer niets veranderd. :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:37

Dan zou ik toch een onderzoek doen naar mijt of luis.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 10:03

Kan ik zelf ergens in de manen dan iets zien, dat bij mij een aanleiding geeft om het te laten zoeken?

Ik zat namelijk zelf in een andere hoek te zoeken, dus ik zou dan wel willen weten waarom jij dit zou laten onderzoeken en niet iets anders bijvoorbeeld. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:19

Suikers kunnen idd een oorzaak zijn...gras = suiker, ook in deze periode van het jaar. Hoeveel suiker en zetmeel zit er in die basisbrok ? Het hooi bevat ook nog suikers...en die hoeveelheid kan heel erg oplopen naargelang het tijdstip van maaien vorig jaar.

Ook kan een teveel aan bepaalde vitaminen / mineralen haaruitval geven...vooral de vetoplosbare vitaminen worden bij overschot niet meer uitgescheiden maar wel opgestapeld in het lichaam, wat vaak na enige tijd voor '' onverklaarbare '' klachten zorgt, waaronder dus haaruitval van manen.

Misschien een idee om zijn voeding eerst eens een tijdje wat soberder te maken en zien of hier resultaat uitkomt ?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 10:28

Nou ik weet in ieder geval dat de klachten zijn gaan sluimeren toen hij overgegaan is op deze brok. Het punt is, dat ik wel op de zak kan kijken wat erin zit, maar ik heb geen flauw idee wat 'te veel' is..

Dus ik zat zelf ook aan de brok te denken, maar ik heb geen referentiemateriaal. En volledig brokloos wil ik niet, in verband met de vitaminen en mineralen. Dus dan zou ik toch overgaan op een andere brok. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:45

Dan is een vit en mineralenbrokje misschien een goede oplossing !
En je inlezen op hoeveel vit en min een paard per dag nodig heeft...dat dan vergelijken met wat hij krijgt...ben je al een heel eind op weg ;) Vraagt wel wat tijd en rekenwerk, maar het loont zeker de moeite :j
Je kan ervan uitgaan dat een paard wat gras ter beschikking heeft, al heel gauw gewoon goed terecht komt met alle nodige vitaminen...dus extra's in die zin doen op termijn meer kwaad dan goed. Ander verhaal zijn de mineralen en sporenelementen...wat dan weer afhangt van de grondsoort, bemesting, soort gras e.d....dus hier kan een aanvulling zinvol zijn, als er tekorten vastgesteld zijn tenminste. En altijd een zoutblok ter beschikking stellen, maar wel enkel zout...geen '' mineralenliksteen '' zoals er zovelen op de markt verkocht worden.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 12:51

Pandora2 schreef:
En je inlezen op hoeveel vit en min een paard per dag nodig heeft...dat dan vergelijken met wat hij krijgt...ben je al een heel eind op weg ;) Vraagt wel wat tijd en rekenwerk, maar het loont zeker de moeite :j
Je kan ervan uitgaan dat een paard wat gras ter beschikking heeft, al heel gauw gewoon goed terecht komt met alle nodige vitaminen...dus extra's in die zin doen op termijn meer kwaad dan goed. Ander verhaal zijn de mineralen en sporenelementen...wat dan weer afhangt van de grondsoort, bemesting, soort gras e.d....dus hier kan een aanvulling zinvol zijn, als er tekorten vastgesteld zijn tenminste. En altijd een zoutblok ter beschikking stellen, maar wel enkel zout...geen '' mineralenliksteen '' zoals er zovelen op de markt verkocht worden.

Paard heeft standaard een himalaya steen ter beschikking. Voor zo ver ik weet is dat alleen maar zout. Ik heb hem een tijdje selenium en equitop nogwat voor manen gegeven, maar dat haalde alleen de scherpe kantjes weg. Verder kan ik heel leuk alle vitamines en mineralen tellen, maar het lichaam moet ze ook effectief op kunnen nemen. Tekorten vaststellen via het bloed stel ik altijd mijn vraagtekens bij, omdat voor ieder paard de waardes individueel zijn en je niet kan zeggen dat een paard niets tekort komt, als de waardes binnen de optimum zitten. :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:00

kimberly1995 schreef:
Nou ik weet in ieder geval dat de klachten zijn gaan sluimeren toen hij overgegaan is op deze brok. Het punt is, dat ik wel op de zak kan kijken wat erin zit, maar ik heb geen flauw idee wat 'te veel' is..

Dus ik zat zelf ook aan de brok te denken, maar ik heb geen referentiemateriaal. En volledig brokloos wil ik niet, in verband met de vitaminen en mineralen. Dus dan zou ik toch overgaan op een andere brok. :)

ehm..? Je zegt een antwoord of wat hierboven dat je niets hebt veranderd aan de voeding? Maar dat is dus wel het geval als ik dit zo lees.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:13

kimberly1995 schreef:
Kan ik zelf ergens in de manen dan iets zien, dat bij mij een aanleiding geeft om het te laten zoeken?

Ik zat namelijk zelf in een andere hoek te zoeken, dus ik zou dan wel willen weten waarom jij dit zou laten onderzoeken en niet iets anders bijvoorbeeld. :)

Elimineren of uitsluiten van mogelijke oorzaken, en met de eenvoudig aan te tonen zaken beginnen. Dit is een eenvoudig onderzoekje en als het geen mijt of luis is, dan kun je de volgende stap zetten en iets gerichter verder zoeken.

De oorzaak is onbekend als ik je verslag zo lees. Als je bij voorbaat al in een bepaalde hoek gaat zoeken kan het zijn dat andere, mogelijk simpele, oorzaken over het hoofd worden gezien. ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:15

kimberly1995 schreef:
Pandora2 schreef:

Paard heeft standaard een himalaya steen ter beschikking. Voor zo ver ik weet is dat alleen maar zout. Ik heb hem een tijdje selenium en equitop nogwat voor manen gegeven, maar dat haalde alleen de scherpe kantjes weg. Verder kan ik heel leuk alle vitamines en mineralen tellen, maar het lichaam moet ze ook effectief op kunnen nemen. Tekorten vaststellen via het bloed stel ik altijd mijn vraagtekens bij, omdat voor ieder paard de waardes individueel zijn en je niet kan zeggen dat een paard niets tekort komt, als de waardes binnen de optimum zitten. :)

Niet teveel vastpinnen op tekorten....het overgrote deel van de paarden en andere viervoeters in onze contreien zijn steevast overvoerd met vitaminen, mineralen en al de rest...wat op termijn dus meer schade aanricht dan een klein tekort hier of daar.
Vandaar dat sommige topics ook zoveel '' klanten '' hebben...helaas ;)