Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ellepel schreef:Er is een speciaal topic voor zomereczeem , wel handig om daar even te kijken.
Een bloedonderzoek kan handig zijn om tekorten uit te sluiten of dat er misschien iets anders aan de hand is.
Schuren buiten het seizoen kan komen door mijt of luis.
Stress op stal kan ook zorgen voor schuren.
Vaak erg moeilijk om er achter te komen wat er nou eigenlijk is
Pandora2 schreef:Dan is een vit en mineralenbrokje misschien een goede oplossing !
En je inlezen op hoeveel vit en min een paard per dag nodig heeft...dat dan vergelijken met wat hij krijgt...ben je al een heel eind op wegVraagt wel wat tijd en rekenwerk, maar het loont zeker de moeite
![]()
Je kan ervan uitgaan dat een paard wat gras ter beschikking heeft, al heel gauw gewoon goed terecht komt met alle nodige vitaminen...dus extra's in die zin doen op termijn meer kwaad dan goed. Ander verhaal zijn de mineralen en sporenelementen...wat dan weer afhangt van de grondsoort, bemesting, soort gras e.d....dus hier kan een aanvulling zinvol zijn, als er tekorten vastgesteld zijn tenminste. En altijd een zoutblok ter beschikking stellen, maar wel enkel zout...geen '' mineralenliksteen '' zoals er zovelen op de markt verkocht worden.
kimberly1995 schreef:Nou ik weet in ieder geval dat de klachten zijn gaan sluimeren toen hij overgegaan is op deze brok. Het punt is, dat ik wel op de zak kan kijken wat erin zit, maar ik heb geen flauw idee wat 'te veel' is..
Dus ik zat zelf ook aan de brok te denken, maar ik heb geen referentiemateriaal. En volledig brokloos wil ik niet, in verband met de vitaminen en mineralen. Dus dan zou ik toch overgaan op een andere brok.
kimberly1995 schreef:Kan ik zelf ergens in de manen dan iets zien, dat bij mij een aanleiding geeft om het te laten zoeken?
Ik zat namelijk zelf in een andere hoek te zoeken, dus ik zou dan wel willen weten waarom jij dit zou laten onderzoeken en niet iets anders bijvoorbeeld.
kimberly1995 schreef:Pandora2 schreef:Dan is een vit en mineralenbrokje misschien een goede oplossing !
En je inlezen op hoeveel vit en min een paard per dag nodig heeft...dat dan vergelijken met wat hij krijgt...ben je al een heel eind op wegVraagt wel wat tijd en rekenwerk, maar het loont zeker de moeite
![]()
Je kan ervan uitgaan dat een paard wat gras ter beschikking heeft, al heel gauw gewoon goed terecht komt met alle nodige vitaminen...dus extra's in die zin doen op termijn meer kwaad dan goed. Ander verhaal zijn de mineralen en sporenelementen...wat dan weer afhangt van de grondsoort, bemesting, soort gras e.d....dus hier kan een aanvulling zinvol zijn, als er tekorten vastgesteld zijn tenminste. En altijd een zoutblok ter beschikking stellen, maar wel enkel zout...geen '' mineralenliksteen '' zoals er zovelen op de markt verkocht worden.
Paard heeft standaard een himalaya steen ter beschikking. Voor zo ver ik weet is dat alleen maar zout. Ik heb hem een tijdje selenium en equitop nogwat voor manen gegeven, maar dat haalde alleen de scherpe kantjes weg. Verder kan ik heel leuk alle vitamines en mineralen tellen, maar het lichaam moet ze ook effectief op kunnen nemen. Tekorten vaststellen via het bloed stel ik altijd mijn vraagtekens bij, omdat voor ieder paard de waardes individueel zijn en je niet kan zeggen dat een paard niets tekort komt, als de waardes binnen de optimum zitten.