Zware bak, milieuvriendelijke oplossing om lichter te maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Zware bak, milieuvriendelijke oplossing om lichter te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 11:54

Ik heb een hele zware paddock en roundpen waar ik soms in rij. Nou wil ik graag iets aan het zand toevoegen waardoor het wat minder mul wordt. Ik dacht in 1e instantie aan cocos, maar daar lees ik ook weer mindere ervaringen over. Misschien een speciaal soort houtsnipper. De gebruikelijke bak toevoeging zoals tapijtsnippers of poly vlokken zouden wel kunnen helpen. Maar ik had begrepen dat het dan chemisch afval wordt als je het weg moet halen? Ik wil mijn huis over een jaar of 2 verkopen. Als een paardenliefhebber het koopt is het natuurlijk geen probleem. Maar mss wil iemand er wel boompjes gaan kweken oid, dan zit ik dus mooi met een probleem, wordt echt kostbaar om het zand dan af te laten voeren. En als die vlokken weg waaien dan komen ze in de volkstuintjes ernaast. Denk niet dat die mannen dat leuk vinden.

friesiszwart

Re: Zware bak, milieuvriendelijke oplossing om lichter te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:57

kun je niet een mengeling maken met een andere zandsoort?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:24

Tapijtsnippers of poly vlokken worden bij afvoer geen Chemisch afval. Het mag alleen niet als oude grond worden afgevoerd en daarom is afvoer duurder.
Je kunt ze ook gewoon onder laten woelen :) . Hier zit het voor een deel ook door de groentetuin en de planten groeien er niet minder om :D

De houtsnippers die speciaal voor paardenbakken zijn (dus niet gewone tuinpaadjes snippers) zijn geprepareerd om langer 'goed' te blijven en rotten dus niet zo snel weg als tuinpaadjessnippers.
Maar ook die moeten om de xx tijd worden aangevuld.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:22

Als je over een jaar of twee je huis wil verkopen is kokos wel een optie, wordt langzaamaan steeds minder maar jaar of twee houdt het wel uit. is denk ik wel de goedkoopste optie en je kan er in de toekomst gewoon bomen op planten als je wil ;-)

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:27

Fijne houtsnippers. Niet speciaal geprepareerd ofzo. Maar fijner gesneden, dus niet de hele grove snippers.
Zijn rond de twee jaar ongeveer vergaan.
Ideaale timing!