Zaagsel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isathjeee

Zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 18:14

Hooi,
Wat vinden jullie van zaagsel in de stal?
Hebben jullie ook ervaringen want ik wil het graag gaan doen

x isa (_) van Luna

Mizora

Re: Zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:28

Mij bevalt het heel goed. Het zaagselbed neemt goed vocht op (groot paard dat relatief veel plast), spettert niet (anders houdt die van mij het tot 48 op) en indien voldoende dik is het erg zacht en het ligt steviger dan stro (open schuilstal).

Maar, als het paard krap aan hooi krijgt, lees: meer dan 3 uur zonder hooi staat achter elkaar, zou ik het paard er niet op zetten. Stro geeft het paard namelijk de mogelijkheid toch nog iets van het broodnodige constante ruwvoer bij elkaar te scharrelen. Dat zou niet nodig moeten zijn, maar als het toch zo is, dan is stro beter.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:33

Hier zei iemand van de week dat er terpetine in zaagsel zit door de houtsoort. Ik ben er sowieso niet weg van maar toen ik dit hoorde wist ik zeker dat ik nooit zaagsel wilde.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:34

Hier hebben ze jaren op zaagsel gestaan. Beviel super. Nam goed op en was makkelijk te mesten.

Wegens verhuizing naar andere stal nu niet meer

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:48

Je moet inderdaad wel goede kwaliteit zaagsel nemen. Terpetine is voor mij nieuw, klinkt ook niet erg waarschijnlijk bij goed spul. Ik gebruik op het moment all-span, maar ook over plospan ben ik heel tevreden. Merkloos zaagsel zou ik niet zo snel doen, rood zaagsel is een no go.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 06:10

Het zit vooral in naaldbomen, je kan het beste loofbomen en dan berk enzo hebben. Ik heb er verder geen verstand van hoor maar zit hier een houtzagerij die het vertelde. Ik heb ze lekker op stro, vind ik zelf veel fijner :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 07:52

Dat kan inderdaad. Naaldbomen is rood hout en dat wordt zeer streng afgeraden als paardenspul. Het risico op hoefzweren neemt in rood zaagsel ontzettend toe.

Op stro is het zo veel werk om te mesten. Een schappelijk bed moet ingedrukt toch 20cm dik zijn minimaal (als het daaronder komt, strooi ik bij), dan staat stro niet ingedrukt ruim 50cm hoog en is er voor mij met mesten niet doorheen te komen. Ook ligt het dan over het hele erf, doordat het paard met het rondklossen het van zijn bed af loopt en de wind het weg kan waaien.

Maar iedereen heeft zijn eigen voorkeur en op zich is stro top voor de paarden. Zeker niet slechter dan goed zaagsel (dus plospan/all-span).

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:14

Dat is inderdaad ook zo, ik wil ook dat ze op een dik bed staan en daarom heb ik dus stro haha. Ik vind zaagsel ook stinken, had bij mn ene paard zn halve stal zaagsel gedaan en dat begon me toch te meuren :oo heb het na een week wegehaald en weer lekker stro gedaan. (Zn stal is 4x6 dus ruimte zat). Plus dat het zaagsel heel erg ging sompen wat ik bij stro niet heb :)

Maar inderdaad iedereen vind wat anders fijn :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:32

Er komt hier weer een hoop niet-waar voorbij :)

Naaldhout bevat Abietinezuur dat is zeer ongezond (slecht voor de luchtwegen). Het wordt ten zeerste afgeraden voor kleine dieren (Die met de neus er kort op zitten). Ook paarden die gevoelig zijn op de luchtwegen kun je er beter niet op zetten.

Verder heb je zaagsel / meel (wat heel fijn stof is) en houtkrullen. De laatste is veel grover en wordt veel voor paarden gebruikt.

Naaldhout is 'wit' hout. Roodhout is hardhout en dit kan heel scherp zijn en het stof hiervan is héél ongezond.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:33

Ok, ik bedoel inderdaad houtkrullen, en niet zaagsel. Ik dacht altijd dat naaldhout wit hout was, weer wat geleerd.

Zaagsel moet echt dik genoeg ingestrooid worden, anders gaat het stinken en zompen. Maar met een dikke laag (20+cm) heb ik daar nooit last van. Met een stal van 4x4 (van 4x6 dus de ruime helft) zou ik beginnen met 3 pakken zaagsel. Maar dat heb je met stro lijkt me ook minimaal nodig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:58

Naaldhout is wit, niet rood ;)