Pensionstal goedkoper als zelf paarden houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Pensionstal goedkoper als zelf paarden houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 18:27

Ik ben een beetje aan het rekenen geslagen.
Maar krijg sterk de indruk dat ik of niet goed bereken of dat een paard in pension zetten vele malen goedkoper is.

Ik ben er vanuit gegaan dat een paard per dag 12 kg ruwvoer nodig heeft.
In een maand tijd eet hij dan 360 kg ruwvoer. Nu zag ik kleine baaltjes voordroog te koop van 30 kg per stuk.
Dat is dan 12 pakken. De pakken kosten 7 euro per stuk. Dat is dan voor het ruwvoer 84 euro per maand.

En dan komt er nog bodembedekking bij. Stel dat ze op vlas staan.
Heb je om te beginnen 6 pakken nodig. Elke week gooi je er een pak bij.
Is 9 pakken per maand a 6 euro per stuk is 54 euro in de maand.

Zit je op bodembedekking en ruwvoer aan de 138 euro per maand.

En dan heb ik alleen bodembedekking en ruwvoer gerekend. Als je bedenkt dat een pensionstal rond de 200 euro zit. Ben je toch veel goedkoper uit? Of reken ik nu zo scheef?

Marleen_vA

Re: Pensionstal goedkoper als zelf paarden houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:29

het is voordeliger om grote balen stro en hooi in te slaan. Je betaald voor de grote (kuil/stro/hooi)balen een heel stuk minder

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:29

ik betaal maandelijks 325 euro voor fullpension

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:30

Wij kopen balen in het groot in. Ingepakte balen van 400 kg, als we er meteen bestellen voor de hele winter is levering ook gratis. Dat komt goedkoper uit dan kleine ingepakte baaltjes. Qua bodembedekking geïnvesteerd in rubber tegels, dat scheelt uiteindelijk ook. In de zomer (als ze 24/7 gras hebben) valt de kost van ruwvoer hier volledig weg.

Maar de winter komt inderdaad niet zoveel goedkoper uit als op pensionstal, zeker als je alle onderhoud aan weide, stal, ... nog begint mee te rekenen.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:31

Ligt idd voornamelijk aan hoe groot je kunt inkopen...

_Nelleke_

Ligt er ook aan waar je je paard in pension zet. Hier in de omgeving is er bijna niks te vinden onder de 250,-

Lianne86

Pensionstallen kunnen vaker groter inkopen dus goedkoper ;) EN ook heel afhankelijk van waar je woont!

Maar ik was toen ik alles thuis had in de tuin 75 euro kwijt aan hooi, brok en stro (loopstal, stonden bijna altijd buiten)

Het is maar net hoe je de beesten houdt. (veel buiten --> schone stal) heb je een viespeuk --> viezere stal etc.

Maar het is wel weer zo: weideonderhoud --> mesten, trekken al die dingen, kosten komen niet vaak voor, maar ook nog wel eens moet je er ook bij tellen, gaat er iets kapot, nieuw paaltje, nieuw oogje etc.

En dan reken je geen eens de tijd die je er aan kwijt bent thuis..

Ik wil nooit meer iets anders dan volpension :$ Ik vond het super om hem aan huis te hebben, maar was zo veel tijd kwijt met alles wat erbij kwam kijken :S

Sim

Op de meeste pensionstallen hebben de paarden niet onbeperkt hooi. Dat scheelt al aanzienlijk in de kosten.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:32

En bij een pension stal rekenen ze natuurlijk ook arbeidsuren en dat hoef jij niet :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:33

Het punt is dat veel pensionstallen veel minder ruwvoer geven dan jij nu aangeeft. Dan is het dus appels met peren vergelijken. Zelf houden kan goedkoper zijn als je in het groot kan inkopen. Niet als je kleine baaltjes hooi en kleine hoeveelheden vlas gaat kopen. Stro is trouwens goedkoper, dan kun je misschien ook nog wat minderen in je hooi.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:34

Hier alles onbeperkt ruwvoer, waarvan we een groot deel zelf van het land halen. Dat 'lijkt' goedkoper maar je moet dan vooral je eigen uren niet rekenen :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:36

Overigens wisselt 'onbeperkt' ook nog per paard,bij ons betaald iedereen 1 prijs. Je hebt vieze en schone paarden en veelvraten en paarden die weinig eten. Dat sla je als pensionstalhouder maar een beetje door elkaar :)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:37

Zelf paarden houden is sowieso niet goedkoop, je vergeet ook accommodatie en onderhoud daarvan mee te rekenen.

Wel duur hooi trouwens... Wij hooien zelf, stro kopen we in (grote balen, 500kg). Vlas is tot nu toe een stuk duurder in gebruik gebleken dan stro (bij ons). Dus wij houden het bij stro. Ook vanwege de afvoer, stro willen een aantal hier nog wel over hun land hebben, wij hoeven alleen een loonbedrijf te betalen die het ophaalt en uitrijdt. Vlas is moeilijker kwijt te raken en is dus qua afvoeren een stuk duurder.

Al die dingen hoef je op een pensionstal zelf geen rekening mee te houden, zoals onderhoud erf, weiland, accommodatie etc. Je moet altijd alles zelf doen als je een eigen stal hebt. Inkopen kunnen (grote) pensionstallen inderdaad vaak goedkoper omdat ze meer bestellen.

Aan de andere kant, eigen stal kun je alles zo regelen zoals je het zelf wilt, dat vind ik ook wel een groot pluspunt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:38

Ik betaal voor 3 paarden €60 stro per maand, €150 hooi en dan 1tje op vlas, ongeveer €60. €30 aan korrel.
Dat is €300 voor 3 paarden voor een maand.
In de zomer wordt het alleen goedkoper. Er is gras, dus minder hooi. Ze staan minder op stal, dus minder verbruik stalbedekking.

Misschien dat je voor 1 paard even ongeveer gelijk uit komt. Maar hier betaal je al snel €300 voor vol pension met degelijke faciliteiten.
Met meerdere paarden wordt al snel heel veel goedkoper.

Wij gaan nu kijken voor matrassen, zo kunnen we stalbedekking en mest nog inperken.

Vorige zomer hadden paarden een schuilstal en 2hec gras, regenwater als drinken. Koste ons dus eigenlijk niets.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:43

Verschilt wel waar je woont, persoonlijk ken ik niet één stal waar de stalling maar €200 kost

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:44

De begin stelling hangt volgens mij af van een aantal dingen met een paard /pony zou het best wel kunnen!.
reken de aanschaf van grond en gebouwen, hypotheek en belastingen , vastelasten water stroom en bijnodigheden.
Ik denk het wel zo zonder rekenen, maar ook afhankelijk van je locatie randstad of platteland.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:49

Ik kocht medium grote balen goede kuil (meer voordroog dan kuil) voor ik +/- 20 euro en daar had ik er 2 van nodig per maand. En dan vlas; in de winter oppotten en zomers liet ik het meestal weg (dan kan ze in het zand liggen) tenzij het een hele natte week/maand was. Ik gooide er meestal 2 in als basis laag en daarna potten (5 of 6 balen per maand) en die waren toen 6 euro dacht ik; dus zeg 36 euro.

Dus dan kom ik op 80 euro per maand ongeveer dat ik kwijt was in de winter en zeg 40 in de zomer; en dan nog paar zakken brokjes per jaar (dat stelde niet zoveel voor; miss 4x een zak van een 15 euro gekocht?)

Pensionstalling koste me (met zelf uitmesten) 275 per maand dus ik was toch wel goedkoper uit om een kale stal te huren en het allemaal zelf te regelen, scheelde bijna 100 euro per maand; maar goed, het is ook wel prettig als je paard gewoon gevoerd krijgt en ik niet elke keer met trailer balen voer moet gaan halen en eten klaar moet zetten enzo ;-)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:49

Ik ben zeker goedkoper uit; ook ik koop grote rollen hooi en dat scheelt flink in de prijs. Voor 50 euro kan ik 1 pony 1,5 maand voorzien van eten. In de zomer heb ik geen voerkosten, gemiddeld zit ik op zo'n 85 euro per maand (huur land, voer, onderhoud, mestafvoer, hoefsmid, dierenarts voor enting).

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:50

Ik heb mijn beide paarden 'doe-het-zelf' op een manege staan. Betaal kale box huur, maar kan daar ook (onbeperkt) voordroog en stro kopen voor een vast bedrag. Ben per paard 260euro incl. kwijt, dan wel zelf mesten + voer klaar zetten.
Plus ongeveer 2 zakken voer per maand (= <20euro), wortelen (= 18euro) en appels (= 5euro)
Ruwweg dus ongeveer 300euro per maand. Geen idee wat een paard aan huis zou kosten, ligt aan vanalles zoals Kwita al zegt.

rina

felicity schreef:
Nu zag ik kleine baaltjes voordroog te koop van 30 kg per stuk.

Ik denk dat je hier een foutje maakt. Er zijn heel veel verschillende maten balen. En ik gok toch echt dat deze "kleine" baaltjes groter zijn dan een zoals wij het noemen klein pakje. Voor 30 euro zou dat een pak van een 100 kilo moeten zijn (en die gaan nog steeds onder de noemer kleine pakjes ;) ). Als dat een 20/25 kilo pak is gaat die verkoper dat nooit verkopen. Zo gek is geen mens ;) Die echte kleine pakjes van 20/25 kilo zijn per stuk een euro of 7 tot 10 (folie verpakt). Gewoon hooi is goedkoper.
En zo kom je dan ook met een heel ander rekensommetje uit.

Ragdollcat

Ja, in pensionstalling is het goedkoper en het scheelt enorm in tijd/geld en ruimte.

want je moet ook in alles schoonhouden en onderhouden, opslagplaatsen hebben en noem maar op.

Op een pensionstalling heb je veel meer tijd voor je paard en er zijn ook nog eens soortgenoten voor jouw paard.

Boeren en of stalhouders kunnen in alles groot inkopen doen en dus zijn ze voordeliger uit....

Nee mijn droom is het absoluut niet om een eigen stal te hebben en of ze aan huis te hebben.
Vind het heerlijk om een paard te hebben in een pensionstalling, echt waar en dat meen ik uit de grond van mijn hart.

Ik ken ook mensen die eigen paarden hebben en een eigen stal willen gaan huren om het zelf te gaan doen en dat viel ze vies tegen, want het kost evengoed hopen geld en je moet echt alles maar dan ook alles regelen en zelf doen en alles zelf schoonhouden etc.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 15-02-15 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:52

Het ligt er inderdaad wel aan hoe je ze houdt en hoeveel.

Ik heb een vrij grote groep.....

ik ben in de wintermaanden ongeveer 500,- per 2,5 a 3 maanden kwijt aan hooi
betaal 100,- per maand aan de weide..... maar bij mij staan er wel 8 paarden op.
Als het echt heel erg koud is en rotweer laat ik een baal stro komen 100 tot 150,- voor de hele winter.
en dan nog het voer ongeveer 50,- per maand in de winter
Als ik dit dan optel ben ik wel goedkoper uit dan in pension.....

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:56

Ik betaalde zo rond de 200 per maand voor twee rijponies en een paard.
Wel op basis van 24/7 buiten met onbeperkt voordrooghooi van goede kwaliteit.

Met stalbodem en stal kopen/huren onderhoud etc. zal dat hoger liggen.

En vergeet niet dat je veel vaker naar de paarden toe moet als je alles in eigen beheer hebt. Niet/moeilijk op vakantie kunnen, weekendjes weg etc.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:58

Gix schreef:
Ik betaalde zo rond de 200 per maand voor twee rijponies en een paard.
Wel op basis van 24/7 buiten met onbeperkt voordrooghooi van goede kwaliteit.

Met stalbodem en stal kopen/huren onderhoud etc. zal dat hoger liggen.

En vergeet niet dat je veel vaker naar de paarden toe moet als je alles in eigen beheer hebt. Niet/moeilijk op vakantie kunnen, weekendjes weg etc.

Dat dus ook dan ben je echt veel te veel aan verbonden en qua tijd ook nog eens heel veel in deze hobby.

Het is echt iets waar je helemaal voor moet gaan kiezen en er ook echt happy mee zijn.

Mijn droom is het in ieder geval niet.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:03

Op zich zijn mijn pony's niet zo duur in onderhoud. We hebben eigen hooiland en ze hoeven geen tot weinig brok. Stro krijgen ze eigenlijk alleen in de wintermaanden, in de zomer liggen ze graag op het zand.

Natuurlijk als je alles bij elkaar optelt ben ik ook veel duurder uit. Ik heb natuurlijk een huis met grond moeten kopen en dus een hogere hypotheek dan wanneer ik een rijtjeshuis zou hebben. Water en stroom is hoger en we hebben dingen moeten aanleggen (omheining, bak/paddock, schuilstal). En niet te vergeten af en toe een berg extra werk die we niet zouden hebben als de pony's in volpension staan. Sterker ... ik zou geen 2 pony's hoeven hebben dan, haha. :+

Maar ik bekijk het maar zo ... ik ben volledig eigen baas over mijn pony's, ze staan lekker 24/7 buiten met mooie grote schuilstal, mét een lekker groot stuk bestrating zodat ze nooit in de blub staan. En dat is me zoveel meer waard dan afhankelijk zijn van een pensionhouder die voor mij bepaald wanneer en óf mijn pony's buiten komen. :D