Houtkant in paardenwei: giftige planten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnSophieH

Houtkant in paardenwei: giftige planten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 11:05

Hallo,

Ik zou graag op het einde van de wei een houtkant planten met volgende soorten:

- wilde appel
- gelderse roos
- sporkehout/vuilboom
- hazelaar
- gewone lijsterbes
- sleedoorn
- rode kornoelje
- haagbeuk
- hondsroos
- egelantier
- mispel
- inheemse vogelkers

Ik heb al veel zitten opzoeken over giftige planten maar lees veel verschillende dingen en zou graag nog zoveel mogelijk ervaringen horen.
Vaak zijn ze giftig maar zouden mijn 3 pony's en schapen wel zin om er hun tanden in te zetten?
Of als er besjes of bladeren afvallen in de wei en ze eten die op, wat is de kans dat ze ziek worden?

De houtkant zou op het einde van de wei komen en afgezet worden met schrikkoord op nog een meter afstand.

Ik zal ook gras teveel hebben en als ze op korter gras moeten, staan ze vooraan in kleinere weides. Van daaruit laat ik ze via strookbegrazing stuk per stuk op de grote weide. De schapen zullen wel op de grote wei staan.

Alle tips zijn welkom! :-)

Vjestagirl

Re: Houtkant in paardenwei: giftige planten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:06

Stomme vraag hoor, maar waarom wil je persé een houtkant plaatsen met planten waarvan je weet dat ze giftig zijn? M.i. is dat vragen om ongelukken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:14

Giftig is vaak wel een groot woord. Van sommige bomen moeten ze kilo's blad eten per dag voor ze er echt last van krijgen bijvoorbeeld.
Zelfde voor eikels, deze zijn groen wel giftig, maar als ze al bruin zijn is het vele malen minder giftig en kan het eigenlijk geen kwaad.

Hier staan veel eiken om de wei, 2 notenbomen en wat ander "giftig" spul en de paarden hebben er tot nu toe weinig van gegeten. Ze lopen er gewoon omheen.

Ik haal ze ook niet weg want ik heb ze nodig voor de schaduw en om uit de wind te kunnen staan.

AnnSophieH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 11:19

Omdat er veel houtkanten zijn met deze soorten die ik in forums zie terugkeren in een paardenwei.
Er zijn maar weinig planten die totaal niet giftig zijn voor een paard en ik wil graag variatie.
Van deze zou ik graag weten in welke mate deze giftig zijn, moesten en blaadjes of besjes in de wei vallen.
Ik vermoed dat ze ook niet snel door de draad richting een houtkant zal gaan, aangezien er genoeg gras is en het al geen uitbrekers zijn.

AnnSophieH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 11:22

Van de sleedoorn las ik bv dat een paard na een uur kan doodliggen als hij ervan eet.
Maar dan zie ik hem heel vaak terugkeren in houtkanten in paardenwei en vraag mij af of ze daar wel effectief zouden van eten met die doorns.
(Als ze er ooit al aankunnen aangezien hij wel afgesloten gaat staan, maar toch om worst-case nog eens te bekijken)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:26

Vjestagirl schreef:
Stomme vraag hoor, maar waarom wil je persé een houtkant plaatsen met planten waarvan je weet dat ze giftig zijn? M.i. is dat vragen om ongelukken.

Dat is inderdaad ook het eerste dat in mijn hoofd opkomt.

Waarom risico willen lopen?
Bij sommige soorten zullen inderdaad "wat blaadjes" bijvoorbeeld geen kwaad kunnen, maar wat als er tijdens een fikse storm ineens heel wat naar beneden komt, inclusief een fikse tak?

Zou me lekker beperken tot veilige bomen en struiken, ook daarin is voldoende variatie te vinden!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:03

Shirley schreef:
Zou me lekker beperken tot veilige bomen en struiken, ook daarin is voldoende variatie te vinden!

Welke bijvoorbeeld? Ik kom namelijk niet verder dan de wilg :o

We hebben hier ook een houtwal maar door ouderdom en storm zijn er vele bomen gesneuveld en zou die 'gaten' graag weer opvullen met enkele bomen of struiken.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:12

Ik zou voor niet giftige planten/stuiken/bomen gaan kijken. Wel leuk dat je een natuurlijke afrastering wilt maken. Zou ook een windvanger en schaduw punt kunnen zijn voor je paarden maar kijk naar planten die iets toevoegen en geen problemen veroorzaken.
Je kunt beter van het begin af aan iets goeds neerzetten dan later weer de boel moeten afbreken omdat je paarden er op reageren.
Braam, Wilg, appel, peer, kers.zij volgens mij niet giftig en hier heb je ook nog wat aan omdat ze vruchten geven en de wilg kan in de winter als knabbeltje gegeven worden (niet te veel in een keer)

Hierbij een link naar giftige tuin planten
http://www.russischblauw.info/giftigepl ... anten.html

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:14

Berk, wilgen, druif, walnoot, populier, iep, eik, linde. Zijn allemaal niet (extreem) giftig bij mijn weten. Haagbeuk en meidoorn en velsedoorn zijn ook niet giftig...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:20

Wat een gemiep..
Als de paarden genoeg te eten hebben zullen ze wel van het giftige spul af blijven, ze zijn ook niet gek!

Als ik hier alleen paard vriendelijke bomen wil hebben, kan ik alles wel omzagen maar dan hebben ze geen schaduw meer.

Beetje zonde van die 30 eiken van 100+ jaar oud.

Ik kan je trouwens vertellen dat je bramen echt niet wilt hebben, ik vecht al een jaar tegen dat spul en is bijna niet stuk te krijgen, echt opperonkruid.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:25

Dat is geen gemiep.

Pony's zullen ook in een volle wei uit nieuwsgierigheid en ter afwisseling graag aan takken knabbelen, wijs mij de eerste aan die dat niet doet...

AnnSophieH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 13:35

En kent iemand niet-giftige struiken?
Nu zie ik vooral bomen, maar ze hebben al een heel bos naast hen en in de wei komen nog paar knotwilgen.
Achteraan ligt een wandelpad en ik wil de inkijk beperken door verschillende struiken te zetten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:37

Rozenbottel is een leuke en nuttige struik!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:11

rozenbottel, duindoorn, hazelnoot, vlier
je zou kunnen kijken naar fruitstruiken in het algemeen

edit, nu is het wel zo dat een aantal giftige struiken an sich best zouden kunnen, als ze licht gifitg zijn (dus dat ze een dozijn van die struiken moeten wegknagen voor ze er last mee krijgen. )
maar dat is even goed kijken dus , welke dat wel en niet zijn ...
sommige struiken en bomen zijn gewoon echt een no go , maar een eik oid zou ik niet angstig voor zijn, ken stallen waar de paarden in een eikenbos staan, zolang ze zich niet te barsten vreten aan groene eikels , loopt het allemaal wel los bijvoorbeeld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 00:17

Ahimpens schreef:
En kent iemand niet-giftige struiken?
Nu zie ik vooral bomen, maar ze hebben al een heel bos naast hen en in de wei komen nog paar knotwilgen.
Achteraan ligt een wandelpad en ik wil de inkijk beperken door verschillende struiken te zetten.

Bomen kun je ook snoeien als hakhout. Krijg je een soort bossige struiken van waar veel vogels graag een plekje vinden. Een optie daarvoor is ook essen. Niet giftig en de paarden lusten het graag (helpt meteen met kort houden). Vlier en hazelaar zouden helpen tegen vliegen. Hondsroos lusten ze ook, maar het wordt met bescherming in het begin een aardig stevige heg die de dieren ook tegen houdt.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 00:23

Shirley schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat is inderdaad ook het eerste dat in mijn hoofd opkomt.

Waarom risico willen lopen?
Bij sommige soorten zullen inderdaad "wat blaadjes" bijvoorbeeld geen kwaad kunnen, maar wat als er tijdens een fikse storm ineens heel wat naar beneden komt, inclusief een fikse tak?

eens met bovenstaande..

het hoeft maar een keer fout te gaan en je hebt een of meerdere dode dieren omdat je die planten daar zelf hebt geplant...

hier hadden taxus staan, dat is als eerste weg gehaald voor er paarden kwamen..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:13

Sja... je hebt natuurlijk ook wel giftig en durf er aan te likken en je valt dood neer giftig...
taxus en andere die zet je idd niet om een wei heen... maar een eikenboom ben ik echt niet bang voor...