Vlas in de stal: hoeveel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marein

Vlas in de stal: hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 20:45

Momenteel ligt er een dikke laag stro in de stal. Dat hou ik dagelijks bij, en 1 keer per week wordt de stal leeggehaald en vers stro gelegd.

Maar ik las dat vlas zuiniger en minder werk is, dus ik zou dat wel willen proberen. Alleen: hoeveel vlas moet ik bestellen en zou ik wekelijks nodig hebben?

Momenteel hebben we 1 stal van 6 op 8 meter (dat is 1 box, waar ze met 2 in staan. Ik ben nogal voorstander van groepshuisvesting...). Dit voorjaar komt er nog een tweede stal ernaast met dezelfde afmetingen. En een pony, als gezelschap voor Chumani - zo kunnen ze 2x 2 staan

Ze hebben een vaste mestplaats in de stal, dus ik was van plan om de helft van de stal in vlas te doen en de andere helft in stro. Er wordt hier veel gerold en gelegen in het stro + ze knabbelen graag (en best veel) van het tarwestro.
Of zou het toch beter zijn om de stal helemaal in vlas te doen en een deel met stro er boven op?

Hoeveel vlas zou ik nodig hebben voor 1 box te vullen en wat is het wekelijkse verbruik? Hoe dik leg je dat best?

Marjo89

Re: Vlas in de stal: hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:51

Dat ligt eraan hoe dik je het wild.

Als je basis hebt van bv 6 pakken vlas
en dan elke week 1 pak vlas erop. denk dat je dan al heel eind komt.
Mest wel makkelijk uit. Vind ik zelf dan.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:57

Best lastig een grote stal en twee paarden. Die van ons staan in een box van 3 bij 3. Heb om op te starten 3 pakken erin gegooid. Haal elke dag de drollen er uit. En echt t hele erge natte. Dus niet teveel. 1x in de week haal ik al het natte er uit en gooi ik er een nieuw pak in.
Sommige mensen willen een dikke onderlaag. Ik niet, want zomers heb je snel last van vliegen en maden. En die van mij tilt haar voeten niet op dus loopt ze alles door elkaar heen.
Mijn stal blijft zo het schoonst. Ze staan overdag wel 7 uur buiten.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:59

In een stal van 4 - 3.5 doe ik als hij leeg is 5 pakken vlas om te beginnen. Verder komt er iedere week ( of iets eerder als de stal het aangeeft) een nieuwe pak vlas bij. Dit om te zorgen dat de bovenlaag droog blijft. Iedere dag haal ik de moppen uit de stal en twee keer per jaar de hele stal leeg. Dit tot het eind dat er mest gereden mag worden (eind augustus) en afhandelijk van het weer in feb/maart weer. Dan staan de paarden op een behoorlijke laag maar het is dan wel zacht in de stal. Als je zorgt dat de bovenlaag droog is ruik je er niets van en liggen de paarden dus gewoon droog. Stro over vlas zou ik niet doen. Dit heb ik zelf ook geprobeerd maar leverde meer werk op i.p.v. minder. Op een gegeven moment gaat alles zich mengen en krijg je geen mooie basis laag meer. Persoonlijk tel ik op 1 pak per week en dan nog twee maal 5 voor het aanwerk maar ben er proefondervindelijk achter gekomen dat ik hier te veel aan zou hebben. Onze paarden staan in zomerdag nml veel buiten en dan heb je minder vlas nodig. Dan volstaan de meeste met 1 pak per twee weken. Het verwijderen van de drollen kost me ongeveer 5-10 min per stal. Even de zaak gelijk leggen en je bent klaar. Oh ja en zoals hierboven aangegeven m.b.t. tot de dikke laag hebben wij geen last van de vligen in de zomer. Vliegen komen op vocht af dus zorgen voor een droge bovenlaag is een must. Zelfs toen ik ze aan huis had staan geen overmatige last van vliegen. We hebben ook een hond dus altijd wel wat vliegbeesten ( wonen ook buitenaf) maar niet meer door de paarden met de vlasstal.
Laatst bijgewerkt door Funnygirl op 10-02-15 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:59

Wij hebben de paarden op matten staan met daaroverheen vlas , ik gebruik anderhalve zak per week .gooi zaterdags de ene helft er in en elke dag poep en natte plekken eruit halen . Woensdag schep ik hem leeg en doe de andere helft er in . Onze paarden staan wel overdag heel de dag buiten .

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:55

Die van mij staat ook op vlas. Hij heeft een stal van ruim 5 meter bij ongeveer 3 meter. Ik haal iedere dag de drollen eruit en een keer in de anderhalve week haal ik de natte onderlaag weg. Het vlas wat dan nog droog is gaat als onderlaag en daaroverheen gaan dan 2 nieuwe balen vlas. Nu heb ik wel het geluk dat hij absoluut geen viespeuk is op stal en een vaste plek heeft waar hij mest.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:00

Hier in de stallen van 3x4 gooien we 4 pakken vlas in dus in jou geval zou ik het dubbele pakken
Dan elke dag de natte plekken en drollen eruit
eventueel opschudden en dan gooi ik om de 3 dagen ongeveer een half pak erbij
Dit varieerd een beetje hoe schoon ze zijn natuurlijk

Hier gaan de stallen een keer in de maand leeg ongeveer soms eerder soms later ligt eraan hoeveel ze buiten staan ivm het weer en dus hoe schoon de stallen zijn

Ik ben wel van mening dat je uiteindelijk meer ''bespaard'' omdat je zorgvuldiger kan mesten
Wij hebben wel rubbere matten onder het vlas liggen

Hier staan er ook op stro en dit vind ik altijd zn rot klus om te mesten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:14

Als je toch stro wilt geven ivm het knabbelen, dan kun je dat misschien in een slowfeeder doen? Dan hebben ze wel altijd iets om te knabbelen, maar mengt het zich niet zo snel door het vlas?

Met twee paarden in een box zullen ze waarschijnlijk meer bewegen (wat natuurlijk op zich heel fijn voor ze is), maar dat maakt ook dat drollen gemakkelijker overal liggen. De vraag is of ze op 1 plaats plassen, of dat ze dat ook overal doen.

Vriendin van me had haar paard op vlas, en is daarmee gestopt omdat het paard dus overal plaste, dat er doorheen liep, waardoor alles eigenlijk viezig was de hele tijd, of ze heel veel moest verwijderen voordat het echt nat was.

hhensens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:20

mijn paard staat in een stal van 3 bij 4 en ligt een basis van ongeveer 4 pakken in. elke dag de drollen eruit en 1x per week de natte plek. ene keer is dat wat meer dan de andere keer. maar normaal 1 pak vlas per week.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:21

Ik heb een normale stal voor mijn paard en ik gebruik 6 balen vlas per maand.

Week 1: 2 balen vlas
Week 2: 1 baal vlas erbij
Dan haal ik er alles uit.
Week 3: 2 balen vlas
Week 4: 1 baal vlas erbij

En om de week haal ik alle natte plekken eruit en komt er een baal vlas bij. Ze is een viezerik dus doe ik liever wat minder vlas erin.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:24

Die van mij staat op hemparade en ik ben er niet heel enthousiast over. Maar ik ben de enige pensionklant dus ik doe niet moeilijk. Ik gooi twee pakken in een lege stal en doe daarna ongeveer 5 dagen met een nieuw pak. Ik haal dagelijks de drollen en natte plekken weg want ik wil juist niet het 'oppot effect', want ze maakt een zooitje van dr stal en loopt hierdoor alles doorelkaar en er ontstaan kale/lege plekken. Ze staat vanaf mei tot half november 24/7 buiten en nu een uur of vier per dag want alles is zo nat dat ze het wel snel zat is buiten. Ik hou toch meer van stro. Maar tis net wat je prettig vindt.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 10:20

Ik ga beginnen met 6 pakken en kijken hoever we daarmee springen. Ik ga stro langs de kant leggen, want daar zijn ze echt dol op. Ik heb vooral wat schrik voor koliek als ze van het vlas zouden eten, daarom dat er tot nu toe steeds stro ligt.

Een slowfeeder staat al in de hoek van de stal, voor het hooi. Vroeger maakten ze een echt boeltje met hun hooi, sleurden dat door de hele stal. Zo'n verspilling. Met de slowfeeder gaat het veel beter.

Naar zindelijkheid valt het best mee: ze kunnen altijd vanuit de stal naar de zandpaddock, dus ze staan nooit opgesloten in de stal (enkel met oudejaarsavond of bij echt hevig onweer). Plassen doen ze in de stal (helaas :\ ), maar wel steeds op dezelfde plaats. Mesten meestal buiten op 1 plaats in de paddock.

Het leuke aan de grote stal is dat ze echt rug tegen rug neerliggen. Chumani staat nu in de opleidingsstal, maar als ze thuis is, staan ze momenteel met z'n drieën in de stal. En dan liggen ze ook echt alledrie neer, tegen elkaar. Ook groomen ze elkaar vaak, vooral 's avonds.

Nog een vraagje over die rubberen matten. Welke functie hebben die? Is dat als isolatie of om makkelijker urine te kuisen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:24

Hier stallen van 3x4 geloof ik, staan ze alleen s'nachts in.
1.5/2 pak vlas als basislaag, per week 1 pak max erbij.(Tenzij ze langer op stal staan)
Hij staat nu al 3 weken zonder volledig uit te mesten.

Wij halen met een handschoen aan, enkel de drollen en natte plekken weg.
Superzuinig, en geen geklooi met verspilling van vlas op je schep enzo.

Ideaal! :D

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:39

Als je het echt goed wil doen zoals het met vlas het meest effectief werkt moet je het opbouwen in lagen dat kost je uiteindelijk het minst alleen doet bijna niemand dat.

1 pak erin. Nat maken met gieter water. laten drogen. Pak eroverheen en weer natgieteren en laten drogen. vervolgens twee pakken eroverheen en je hebt een perfect bed. Je hoeft dan alleen elke dag drollen eruit te halen en de onderlaag word een mooie koek en neemt het vocht op. Je hoeft er dan bijna niks bij te gooien alleen een kee rper maand leeghalen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:48

Stal 3,5 * 3 start ik met 4 balen, wekelijks natte plekken eruit en een nieuwe baal er bij in. Met een week of 16-20 trek ik alles eruit en begin opnieuw. Dit is mede om het 'maden' verhaal te voor komen wat eerder genoemd is.

Ik heb twee shetten in een 3,5* 2,5 gehad, maar daar zat meer werk in dan de grote pony stal. Doordat ze samen staan lopen ze constant de onderlaag aan smurrie.

Paarden staan hier overdag buiten

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:30

Ik heb mijn stal opgepot, laat de plas liggen en haal er af en toe een laag vanaf.
Boven op de oppot laag met plas doe ik een laag stro korrels, en daar over heen een hele dikke laag schoon zaagsel! vind dit erg belangrijk als je je stal opgepot hebt dat de bovenlaag droog is.
De stro korrels nemen de plas erg goed op en hierdoor blijft mijn stal mooi schoon, want mijn paard is echt een smeerkees!!!!!!!! ben er nu erg tevreden over :)

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:34

Oppotten is zeker een optie, doe ik ook bij m'n verzorg. Echter moet je wel zorgen dat de laag niet te dik word (de urinelaag) omdat dat ook niet bevorderend is voor de benen.. De laag zaagsel over de urine moet ook dik genoeg zijn, als bescherming tegen mok, mijt etc...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:29

Stal van 3x4 en daarna 3x3 gebruikte ik als begin 4 pakken. 1x per week wat plas weg en dan 1 pak per week erbij. Maar dat is voor een zindelijke schone merrie die alleen snachts binnen staat.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 18:32

Zo, klaar. De stal leeggehaald, en 6 pakken gladslepen opengetrokken. Slowfeeder volgestouwd met hooi en ze binnen gelaten. Ze keken eerst raar, maar algauw waren ze aan het hooi eten. Eens kijken hoe het zal evolueren...