In een stal van 4 - 3.5 doe ik als hij leeg is 5 pakken vlas om te beginnen. Verder komt er iedere week ( of iets eerder als de stal het aangeeft) een nieuwe pak vlas bij. Dit om te zorgen dat de bovenlaag droog blijft. Iedere dag haal ik de moppen uit de stal en twee keer per jaar de hele stal leeg. Dit tot het eind dat er mest gereden mag worden (eind augustus) en afhandelijk van het weer in feb/maart weer. Dan staan de paarden op een behoorlijke laag maar het is dan wel zacht in de stal. Als je zorgt dat de bovenlaag droog is ruik je er niets van en liggen de paarden dus gewoon droog. Stro over vlas zou ik niet doen. Dit heb ik zelf ook geprobeerd maar leverde meer werk op i.p.v. minder. Op een gegeven moment gaat alles zich mengen en krijg je geen mooie basis laag meer. Persoonlijk tel ik op 1 pak per week en dan nog twee maal 5 voor het aanwerk maar ben er proefondervindelijk achter gekomen dat ik hier te veel aan zou hebben. Onze paarden staan in zomerdag nml veel buiten en dan heb je minder vlas nodig. Dan volstaan de meeste met 1 pak per twee weken. Het verwijderen van de drollen kost me ongeveer 5-10 min per stal. Even de zaak gelijk leggen en je bent klaar. Oh ja en zoals hierboven aangegeven m.b.t. tot de dikke laag hebben wij geen last van de vligen in de zomer. Vliegen komen op vocht af dus zorgen voor een droge bovenlaag is een must. Zelfs toen ik ze aan huis had staan geen overmatige last van vliegen. We hebben ook een hond dus altijd wel wat vliegbeesten ( wonen ook buitenaf) maar niet meer door de paarden met de vlasstal.
Laatst bijgewerkt door Funnygirl op 10-02-15 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt